14 388 läst ·
46 svar
14k läst
46 svar
Trodde du att vanliga glasögon fungerar som skyddsglasögon?
Jag har tänkt att vanliga glasögon ger ett lagom bra skydd. Glasögonen jag har är ju hyfsat stora ändå. Och det har ju gått bra hittills…
Tills i Fredags. Då kapade jag ett plåtark med vinkelslipen. Märkte att jag fick något i ögat och tänkte inte mer på det så. Sköljde ansiktet och ögat en del när dagen var över. Morgonen efter var det fortfarande något som skavde bakom ögonlocket. I löpet av dagen blev det riktigt plågsamt och åkte till akuten. Där fick jag antiinflammatoriska ögondroppar och ett besked om att åka till akutavdelningen s:t Eriks ögonsjukhus så fort som möjligt för att plocka ut det.
Varför delar jag detta? För att andra förhoppningsvis kan lära av min erfarenhet utan att själva behöva göra samma misstag. OCH för att jag gärna vill ha tips på skydd för ögonen för en person som använder glasögon.
Tills i Fredags. Då kapade jag ett plåtark med vinkelslipen. Märkte att jag fick något i ögat och tänkte inte mer på det så. Sköljde ansiktet och ögat en del när dagen var över. Morgonen efter var det fortfarande något som skavde bakom ögonlocket. I löpet av dagen blev det riktigt plågsamt och åkte till akuten. Där fick jag antiinflammatoriska ögondroppar och ett besked om att åka till akutavdelningen s:t Eriks ögonsjukhus så fort som möjligt för att plocka ut det.
Varför delar jag detta? För att andra förhoppningsvis kan lära av min erfarenhet utan att själva behöva göra samma misstag. OCH för att jag gärna vill ha tips på skydd för ögonen för en person som använder glasögon.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Hej, bra varning där, det är lätt att börja slarva, gör det själv mellan varven men förutom det du råkade ut för fastnar spånet från vinkelslipen i ”glaset” och förstör det. Jag har skyddsglasögon med styrka, progressiva - så jag kan både se omgivningen och läsa detaljer på ritningar eller andra handlingar. Men det finns även skyddsglasögon som är som cyklop och som passar utanpå glasögonen. För de som enbart behöver läsglasögon finns enklare skyddsglasögon med läsruta i olika styrkor. Dom har jag gjort mången polsk svetsare lycklig med, köpte en hel bunt i olika styrkor som jag delade ut till dom som tyckte att dom inte kunde ha både skydd och läs men som inte har råd eller vars arbetsgivare är för snål. Jag vet att arbetsgivare är skyldig att tillhandahålla sådant men det går fortare att bara hala upp ett par och räcka fram 
Fick samma insikt för ett tag sedan, men hade tur den gången; metallflisan studsade mot huden under ögat och satte sig i ögonbrynet. Efter det är det dubbla glasögon som gäller. Tättslutande skall de vara, dessutom. Har ett par som har elastiska band istället för skalmar. Det funkar bra, men lite bökigt att få på och av såklart.
Hur är det med ditt öga nu?
Fint av dig hur du hjälper tillM Mseli skrev:Hej, bra varning där, det är lätt att börja slarva, gör det själv mellan varven men förutom det du råkade ut för fastnar spånet från vinkelslipen i ”glaset” och förstör det. Jag har skyddsglasögon med styrka, progressiva - så jag kan både se omgivningen och läsa detaljer på ritningar eller andra handlingar. Men det finns även skyddsglasögon som är som cyklop och som passar utanpå glasögonen. För de som enbart behöver läsglasögon finns enklare skyddsglasögon med läsruta i olika styrkor. Dom har jag gjort mången polsk svetsare lycklig med, köpte en hel bunt i olika styrkor som jag delade ut till dom som tyckte att dom inte kunde ha både skydd och läs men som inte har råd eller vars arbetsgivare är för snål. Jag vet att arbetsgivare är skyldig att tillhandahålla sådant men det går fortare att bara hala upp ett par och räcka fram![]()
Skyddsglasögon med styrka låter ju riktigt bra!
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Det tog några gånger på akuten och omilda behandlingar med ögonskraparen (och en irriterad vårdpersonal) för att man skulle inse att riktiga skyddsglasögon är väldigt viktigt.
Läskigt nära där!hobbs skrev:
Fick samma insikt för ett tag sedan, men hade tur den gången; metallflisan studsade mot huden under ögat och satte sig i ögonbrynet. Efter det är det dubbla glasögon som gäller. Tättslutande skall de vara, dessutom. Har ett par som har elastiska band istället för skalmar. Det funkar bra, men lite bökigt att få på och av såklart.
Väl det gör ont. Är på väg till Ögonakuten just nu. Ser inte fram emot att de ska pilla i mitt öga
Har använt progressivt slipade skyddsglasögon i många år på verkstan närOle Utne skrev:
man jobbade och även hemma men har även heltäckande cyklop över glasögonen
eller visir. Även hörselskydd är viktigt.
Viktigt att skydda ögon och öron , har tinnitus så hörselskydd är man väldigt noga med.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Intressant att du säger det. Kanske inte så knasigt ändå att tänka att vanliga glasögon är ”lika bra skydd”. Och med det menar jag inte att försvara att det är tillräckligt, utan att påpeka att ett riktigt skydd behövs.V ViktorHg skrev:
Jag kom precis ut från akuten på S:t Eriks Ögonsjukhus. De fick ut en del men det är lite kvar som de inte fick ut. Jag fick en salva och en ny tid om ett par dagar.
Om det löser sig efter nästa besök har det kostat mig lite i överkant av 1000 kr, ungefär 6 timmar sammanlagt i restid, ett antal timmar i väntrum, besvärliga smärtor och en bitter attityd mot min fru som inte alls har någon skuld i något av detta. Jag skulle säga att det är rimligare att investera i ett par ordentliga skyddsglasögon som skyddar på riktigt och är bekväma och smidiga att jobba med. Och att ta det extra besväret med att plocka fram dom och använda dom varenda gång något ska fixas.
Eftersom det är så jobbigt att kombinera glasögon och skyddsglasögon så kör jag numera med en plastskärm (typ sådan som tandläkaren har, i detta forum kanske man skall jämföra den med en helt genomskinlig svetsmask). Den är inte perfekt, men då immar i alla fall inte glasögonen igen. Jag har inte hittat någon fungerande modell av skyddsglasögon som håller borta imman från de vanliga glasögonen.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Fy tusan Ole, hoppas verkligen att de kan få ut allt och att det blir helt återställt. Jag hade en liknande incident för några decennier sedan, där kunde läkaren plocka ut metallflisan med en magnetgrej så det gick relativt smidigt. Tack för att du delar med dig av detta och att fler förhoppningsvis uppmuntras att använda bra heltäckande skyddsglasögon, även övrig skyddsutrustning efter vad man håller på med!