Om man inte kan gräva till frostfritt djup eller som i mitt fall ska ha en plint där det råkar stå högt med vatten, finns det något enkelt åldersbeständigt sätt att dämpa risken för tjäle runt plinten?

Jag kommer att köra traktor, mm. väldigt nära plinten så hur beter sig frigolit i ett sånt läge? Blir det risk för att den "ligger lös" i backen om jag bara får ner den ca 30cm under markytan?

Plinten står på ca 1m djup men vattnet stiger upp till ca 40cm under markytan!

Spontant borde väl tillräckligt hård friggolit plsu ordentligt underarbete funka. Har för mig att det finns/fanns mjukare markisolering också, dvs typ stenull som då borde kunna röra sig lite

Vad som händer beror väldigt mkt på vilken typ av jord du har.
Är den tjälskjutande eller inte?
Plintar som är förlagda över det frostfria djupet rör sig ofta om man inte har värmetillförsel. Isolering i marken hjälper inte så mkt om inte värme tillförs från huset.

anaitis skrev:
Vad som händer beror väldigt mkt på vilken typ av jord du har.
Är den tjälskjutande eller inte?
Plintar som är förlagda över det frostfria djupet rör sig ofta om man inte har värmetillförsel. Isolering i marken hjälper inte så mkt om inte värme tillförs från huset.
Det är ca 30cm jord/mull sedan sand/lera av den gula typen (inte grå/blålera)
Värmetillskott är noll då det är ett kallföråd ute på backen.

Mitt råd är att gräva djupare!
Eller vara beredd på att justera höjderna lite då och då.
Kan vara lätt om det bara är plintar vid ytterväggarna.

Vattenmättad mark tar ju längre tid på sig att frysa men så andra sidan å tinar den inte lika snabbt som torr mark!?

I mitt fall så kan man inte räkna med skyddande snötäcke då plintarna står under tak.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.