D Daniel 109 skrev:
Nej, det ska de inte.
Då får du förklara av vilken orsak med halvöppen, är det enligt tillverkaren så får du ge en länk.
 
J jonaserik skrev:
Dom ska stå helt öppna och helst ska det vara utan vatten i hela kopplingen och rör ner under mark, dränering av rören är bra på lägsta punkten av slangar/rör.
Det bästa är om man kan förlägga slangen i mark utan kopplingar dvs. Tillräckligt stor radie på slangen för att kunna böja upp den. Då behöver slangen inte tappas ur då PEM-slang klarar av frysning. Kulventiler ska som tidigare sagts stå halvöppna för att kulan ska dräneras.

Edit: @jonaserik tar du en lite större ventil, låter den stå i öppet läge och stänger av vattentillförseln till den, dränerar ledningen och sedan sakta stänger ventilen ser du att det rinner en liten mängd vatten när kulan ändrar lägge från fullt öppen till halvöppen. Gjorde själv denna tabbe för ett antal år sedan, helöppen kulventil där huset frös sönder.
 
N NoOne2k skrev:
helöppen kulventil där huset frös sönder.
Lustigt mina står helt öppna och fryser inte sönder 4 st , helt öppen så är det inget vatten kvar i ventilens hål, halvöppen så kan det stå vatten kvar. I mitt fall kanske det beror på att jag öppnar på lägsta punkten och allt vatten går ur slangarna.
 
J jonaserik skrev:
Lustigt mina står helt öppna och fryser inte sönder 4 st , helt öppen så är det inget vatten kvar i ventilens hål, halvöppen så kan det stå vatten kvar. I mitt fall kanske det beror på att jag öppnar på lägsta punkten och allt vatten går ur slangarna.
Kan det vara så att du har dränerade kulventiler? De har ofta ett litet hål vid kulan för att kunna dränera ut vattnet.
 
Svar nej inga sådan hål. bara kulventiler rakt av .och helt öppna vid frost/friysrisk vinter, , stängs av i huset ut och öppnas på lägsta punkten, allt rinner ut.
 
Du får ett instängt utrymme utanför kulan mellan tätningarna. Risken är klart mindre än en stängd ventil. Men det är bättre att den står i 45grader.
 
  • Gilla
Carpetos
  • Laddar…
S
"Alla" vet att en kulventil ska lämnas halvöppen för att inte frysa sönder. Speciellt båtägare vet detta då frostsprängd bottenventil inte är så kul.
 
S swirve skrev:
"Alla" vet att en kulventil ska lämnas halvöppen för att inte frysa sönder
Det med ALLA ska du nog inte säga så självklart som amen i kyrkan, alla gör på sitt sätt för att det inte ska frysa och är det som sägs vatten kvar mellan kula och tätning, så är det nog otät tätning som gör att vatten blir kvar där.
 
Du vet inte hur en kulventil funkar va?
 
D Daniel 109 skrev:
Du vet inte hur en kulventil funkar va?
Skitsnack från dig. men det är klart du är en av dom bättre på forumet och framställer sig så, som vet det mesta.. En rostfri kula som vrids i en ( delrin eller nylon ) tätskurenhet som passar kulan som har ett hål i sig som vattenflöde kan gå genom vid fullt öppen. så ingen märkvärdig konstruktion.
 
Nja, du har tomrum utanför kulan som blir vattenfyllda.
Kulventil i genomskärning visar intern mekanism och position för att förhindra frostskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De kan orsaka att ventilen fryser sönder. Risken är klart lägre än om en fylld ventil är stängd. Men det är lämpligt att ställa ventilen i 45grader när det är frysrisk.
 
D Daniel 109 skrev:
Nja, du har tomrum utanför kulan som blir vattenfyllda.
[bild]
De kan orsaka att ventilen fryser sönder. Risken är klart lägre än om en fylld ventil är stängd. Men det är lämpligt att ställa ventilen i 45grader när det är frysrisk.
Daniel har helt rätt i de han skriver.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag avslutade med galvade rör istället:
[bild]
[bild]
Hej

Vilken extremt bra och snygg lösning, kan man fjäska lite och be dig plocka ihop de detaljer som behövs för att göra precis en sådan där?

Har pem 25 slang i trädgården och kommer minst ha 3 av dessa :)

Hoppas du är aktiv fortfarande
 
B bergquist skrev:
Hej

Vilken extremt bra och snygg lösning, kan man fjäska lite och be dig plocka ihop de detaljer som behövs för att göra precis en sådan där?

Har pem 25 slang i trädgården och kommer minst ha 3 av dessa :)

Hoppas du är aktiv fortfarande
Är rätt nöjd själv, och spenderar för mycket tid på detta forum egentligen :rolleyes:
https://www.rinkabyror.se/artikel/plastkoppling-25x20r-utv/
https://www.rinkabyror.se/artikel/galv-vinkel-inv-20/
https://www.rinkabyror.se/artikel/galv-gangror-dn20-26-9x2-6mm-/
https://www.rinkabyror.se/artikel/galv-ventilfaste-20/
https://www.rinkabyror.se/artikel/kultappkran-20r/

Går att sätta fristående med, då byter man ventilfästet till en vinkel. Jag gjorde även ett spjut så de skulle sitta stabilt.
Metallrör och hammare på gräsmatta, troligtvis trädgårdsarbete eller reparation. Skor syns längst ner i bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenledningsinstallation i grävd skyttegrav med jordväggar och röranslutningar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Snyggt! Finns det rimligt prissatta gängverktyg för rören?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.