Belmlu
Hej,

Har ett koltrast-par som byggt bo under vår balkong. Inget vi egentligen gillade men då honan hade hunnit lägga ägg fick boet vara kvar. Ungarna är kläkta nu och ligger i boet.

Nu har skator fattat tycke för en av föräldrarna som de gärna jagar. Men tanke på hur smarta de här små fanskapen är tänker jag att det är en tidsfråga innan de hittar ungarna. Naturens gång och allt men jag försöker gärna minska risken för att de plockar ungarna om möjligt.

Tips?

• Gilla
Fredrik99
  • Laddar…
Belmlu Belmlu skrev:
Hej,

Har ett koltrast-par som byggt bo under vår balkong. Inget vi egentligen gillade men då honan hade hunnit lägga ägg fick boet vara kvar. Ungarna är kläkta nu och ligger i boet.

Nu har skator fattat tycke för en av föräldrarna som de gärna jagar. Men tanke på hur smarta de här små fanskapen är tänker jag att det är en tidsfråga innan de hittar ungarna. Naturens gång och allt men jag försöker gärna minska risken för att de plockar ungarna om möjligt.

Tips?
Tror att det enda som hjälper är att skjuta dom.

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
G
Belmlu Belmlu skrev:
Hej,

Tips?
När skatorna hittat boet så brukar det vara kört, skatorna jobbar då tillsammans strategisk tyvärr.

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
B Bombus pratorum skrev:
Tror att det enda som hjälper är att skjuta dom.
Lite den känslan jag fått när jag läst på: skjuta och hänga upp en skata för att skrämma bort övriga.

Funderat på det tidigare då de släpper så mycket skit i trädgården i form av glas- och metallbitar. Kan dock tyvärr inte pga hur vi bor.

Belmlu
G OMathson skrev:
När skatorna hittat boet så brukar det vara kört, skatorna jobbar då tillsammans strategisk tyvärr.
Trist men inte förvånad..

Låt naturen ha sin gång. Vi får besök av sparvhök där vi matar fåglarna och den har sin plats i naturen.

• Gilla
Belmlu och 1 till
  • Laddar…
Belmlu Belmlu skrev:
Hej,

Tips?
Bygg en skatfälla. Är det rutinerade skator är dom vaksamma, men lite yngre kan bli lurade.

/Höghus

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu Belmlu skrev:
Hej,

Tips?
Vi har haft koltrastar kring vår sommarstuga i åratal. De är sociala och lätta att följa eftersom de ofta är på marken kring huset. De bygger bon lite här och var på huset och vi låter dem hållas.

Vi har också diverse småfåglar kring huset. Häromdagen var det ett jäkla liv uppe i en ek. En ekorre sprang runt, jagad av två småfåglar och en koltrast som gjorde utfall mot ekorren. Boet i trädet var troligen småfågelbo och vad som var intressant var hur koltrasten hoppade in för att hjälpa småfåglarna mot inkräktaren. Fågelsolidaritet.

Jag skulle känna som du om våra koltrastar blev angripna. Lyckligtvis har vi inte skator hos oss men väl räv och ormvråk. Dock länge bort.

• Gilla
Höghus och 1 till
  • Laddar…
Belmlu
B Beape skrev:
Vi har haft koltrastar kring vår sommarstuga i åratal. De är sociala och lätta att följa eftersom de ofta är på marken kring huset. De bygger bon lite här och var på huset och vi låter dem hållas.

Vi har också diverse småfåglar kring huset. Häromdagen var det ett jäkla liv uppe i en ek. En ekorre sprang runt, jagad av två småfåglar och en koltrast som gjorde utfall mot ekorren. Boet i trädet var troligen småfågelbo och vad som var intressant var hur koltrasten hoppade in för att hjälpa småfåglarna mot inkräktaren. Fågelsolidaritet.

Jag skulle känna som du om våra koltrastar blev angripna. Lyckligtvis har vi inte skator hos oss men väl räv och ormvråk. Dock länge bort.
Ändå häftigt!

Nu är jag lite färgad av tidigare erfarenheter av skator de är jag sett halshuggning av småfågel och svurit över deras förbaskade intresse i att släppa vassa glas- och metallbitar samt kycklingben i trädgården. Väldigt populärt hos hundarna med extra tilltugg/leksaker men lite väl nervöst för husse.

Så hade det varit någon annan kråkfågel hade jag nog inte brytt mig lika mycket för har aldrig upplevt dem vara sådana fullständiga as och marodörer som skator kan vara

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.