24 653 läst ·
30 svar
25k läst
30 svar
Skydd framför vedspis
Jaha ja, jag har rivit upp ett otal strumpbyxfötter på plåtar (jo, jag VET att tofflor är bäst) och slagit i tårna i stenplattor av varierande sorter (går det att få dem i samma höjd som resten av golvet?) Det som klarat mina strumpor och tår bäst hittills är slipad betong 
AstaS: Låter bra.
Nu ska jag inte sabotera tråden mer. Den hade ju ett helt annat syfte. Själv har jag bara konstiga och trasiga klinkers framför spisarna som nog tillkom samtidigt som golvspån och diverse plastiga mattor "uppgraderade" vårt lilla hus. Undantaget är järnspisen på sovrummet uppe, där är det bara putsat och väl nött, absolut bäst och i perfekt harmoni med det slitna trägolvet som faktiskt också fått vara kvar genom åren.
Nu ska jag inte sabotera tråden mer. Den hade ju ett helt annat syfte. Själv har jag bara konstiga och trasiga klinkers framför spisarna som nog tillkom samtidigt som golvspån och diverse plastiga mattor "uppgraderade" vårt lilla hus. Undantaget är järnspisen på sovrummet uppe, där är det bara putsat och väl nött, absolut bäst och i perfekt harmoni med det slitna trägolvet som faktiskt också fått vara kvar genom åren.
Vi har en liten zinkplåt med "invikta" kanter framför kökspisen. Vi hittade den i vedboden så den har nog suttit där tidigare. Än så länge ligger den löst och fastnar i tofflor m.m. men nu när golvt är färdigt skall den spikas på plats. Den är kanske inte så jättevacker men väldigt diskret och fyller sin funktion.
Skall man lägga om golvet kan man ju passa på att bygga en fris runt spisen med plats för att sänka ner t.ex. klinkers.
i rummet bredvid hade man struntat i plåt och när vi lyfte på heltäckningsmattan som låg där hittade vi ett stort runt brännhål som gick rakt ner i trossbotten så det har visst varit nära att huset brann ner en andra gång...
Skall man lägga om golvet kan man ju passa på att bygga en fris runt spisen med plats för att sänka ner t.ex. klinkers.
i rummet bredvid hade man struntat i plåt och när vi lyfte på heltäckningsmattan som låg där hittade vi ett stort runt brännhål som gick rakt ner i trossbotten så det har visst varit nära att huset brann ner en andra gång...
Medlem
· Västra Götaland
· 132 inlägg
Ska själv lägga in nytt köksgolv, och funderar på samma sak. Här är en firma jag hittade i nya numret av Byggnadskultur:
www.husochform.nu
Även vackra klinker hos:
www.byggfabriken.com
www.husochform.nu
Även vackra klinker hos:
www.byggfabriken.com
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
När jag satt in min murspis tog jag såg och stämjärn och hög ur 1cm djupt eller nåt för gnistskyddet(heter det så?) sen gjöt jag i höjd med golvet. Detta har jag tänkt måla med svart linoljefärg för att efterlikna den svara marmor som är runt insatsen på spisen(när skall jag få tummen ur argh) Tror det blir bra när jag lyckas göra klart nån ggn vilket år som helst.......
Jag vet inte hur gammalt huset ifråga är, men mitt intryck är att stenfönsterbänkar ofta kommit in sent och är ett väldigt urbant uttryck. Ofta tycker jag det därför är att föredra att ha trä under fönstren, dvs gärna bröstlistens förlängning, och spara kalkstenen till just golv, t.ex. framför eldstäder. tunga tåliga material lågt, lättare uppåt, är en bra princip.
(vidare får du ut mer av elementen/radiatorerna, samt får in mer ljus utan den djupa stenfönsterbänken)
Medlem
· Västra Götaland
· 132 inlägg
Lite vid sidan om tråden dethär kanske, men jag funderar själv på att sätta upp stenfönsterbänkar på konsoler innanför fönstren i mitt 1800-talshus. Jag tycker väldigt mycket om många och stora krukväxter, och då är stenfönsterbänkar oslagbara. Dels rymmer de mycket och dels tar de inte skada av vattenspill och sånt.Hermes skrev:
Jag antar att stenfönsterbänkar är lite fel i huset, men jag är ändå väldigt sugen...
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Helt off topic, men jag har sett många 30- och 40-talslägenheter framför allt som har fönsterbänkar i marmor. Det beror i och för sig vad som definieras som "kommit in sent". Personligen tycker jag att marmor är ett sådant material som faktiskt passar in rätt bra i ett gammalt hus, förutsatt att det inte blir för mycket. Vi kommer att ha en stenfönsterbänk i badrummet, för att det är fukttåligt och oerhört praktiskt att ställa en schampoflaska på...Hermes skrev:
Hos mig ligger det som på en bild ovan vinröda och grå kvadratiska plattor (fast de ser gula ut ovan). De är dock väldigt kantstötta och spruckna så framför vedpannan har jag lagt en ny kopparplåt på trägolvet. Glänser lite mkt som ny men med lite ärg så kommer det nog bli bra.
Annars är det fint med svart ojämnt skiffer tycker jag. Flörtar kanske något mer med moderna trender men är tidlöst och känns inte fel i äldre miljö.
Annars är det fint med svart ojämnt skiffer tycker jag. Flörtar kanske något mer med moderna trender men är tidlöst och känns inte fel i äldre miljö.



