Hej alla glador!
Jag vill skriva en rad om Skurupsborrens förträfflighet .
Jag ska uppföra ett litet vedskjul och redskapsbärare och har velat om huruvida eller inte jag ska använda markskruv eller plintar.
Så kom jag att tänka på att jag har en gammal Skurupsborr stående. Således inköp av 500 mm plintar och lite makadam.
Efter att ha satt ut var plintarna skulle vara så satte jag borren i backen. 25 minuter senare så var två plintar på plats med makadam i botten och i nivå.
För att få till den kvadratiska formen i hålen så var det bara att hacka lite med en spade och fiska upp massorna ur hålen med borren.
Ska nämnas att jag hade tre nyfikna barn runt benen under tiden som jag jobbade, och hade jag varit själv så hade det gått ännu fortare.
Om jag hade grävt med vanlig spade så hade det tagit mycket längre tid och varit svårare att få upp materialet ur hålen.
Det fanns en del sten i marken, och det hade varit knöligt med en motordriven jordborr. Med den här manuella borren så kommer man lätt förbi i alla fall mindre stenar.
Jag rekommenderar Skurupsborren till var och envar.
Jag vill skriva en rad om Skurupsborrens förträfflighet .
Jag ska uppföra ett litet vedskjul och redskapsbärare och har velat om huruvida eller inte jag ska använda markskruv eller plintar.
Så kom jag att tänka på att jag har en gammal Skurupsborr stående. Således inköp av 500 mm plintar och lite makadam.
Efter att ha satt ut var plintarna skulle vara så satte jag borren i backen. 25 minuter senare så var två plintar på plats med makadam i botten och i nivå.
För att få till den kvadratiska formen i hålen så var det bara att hacka lite med en spade och fiska upp massorna ur hålen med borren.
Ska nämnas att jag hade tre nyfikna barn runt benen under tiden som jag jobbade, och hade jag varit själv så hade det gått ännu fortare.
Om jag hade grävt med vanlig spade så hade det tagit mycket längre tid och varit svårare att få upp materialet ur hålen.
Det fanns en del sten i marken, och det hade varit knöligt med en motordriven jordborr. Med den här manuella borren så kommer man lätt förbi i alla fall mindre stenar.
Jag rekommenderar Skurupsborren till var och envar.
Produkter som diskuteras: "markskruv"
Markskruv Twister M12 GroundPlug
För altaner och andra platta konstruktioner
436 kr inkl moms
399 kr
Läs mer
Vilken dimension på gjutrören rekommenderas med borrdiameter 225mm?
200 eller 250 mm?
200 eller 250 mm?
Haha, hur tänkte du nu? Självfallet så behöver du borra ett större hål än gjutröret om du på ett enkelt sätt ska kunna stoppa ner gjutröret!? Annars kommer du ju behöva spetta/hacka/gräva och fintrixa till hålet för att öka diametern... Då skulle jag hellre beställa efter en större borrspets... Hela vitsen är ju att det är så himla enkelt med borret att göra ett fint rakt hål. Om du ändå ska fram med spaden och börja göra hålet större så har du inte vunnit särskilt mkt på att använda ditt fina jordborr...Stilero bygg skrev:
Så kort svar blir 200 mm i diameter på gjutröret alternativt använd en större diameter på borret.
Fast är inte en poäng med jordborr att gjuta direkt ner i hålet? Borde får bäst stabilitet utan gjutrör och direkt mot omkringliggande orörd mark.
Sen kan man ha ett gjutrör precis ovanför marken när man önskar plinten högre är marknivå.
Sen kan man ha ett gjutrör precis ovanför marken när man önskar plinten högre är marknivå.
Markens egenskaper påverkar kanske lite? Men hemma hos mig hade det inte varit några problem att skippa gjutröret och bara gjuta rakt ned i hålet. De var raka och fasta. Men gjutröret kanske har någon mer funktion?engs skrev:
Tack för svar Anledningen till frågan var att flera skrivit om att de använt Julas 140mm jordborr till 150mm rör då hålet ändå blir större än borret 7% större hål än 225 är nära 250mm.T tobbbias skrev:Haha, hur tänkte du nu? Självfallet så behöver du borra ett större hål än gjutröret om du på ett enkelt sätt ska kunna stoppa ner gjutröret!? Annars kommer du ju behöva spetta/hacka/gräva och fintrixa till hålet för att öka diametern... Då skulle jag hellre beställa efter en större borrspets... Hela vitsen är ju att det är så himla enkelt med borret att göra ett fint rakt hål. Om du ändå ska fram med spaden och börja göra hålet större så har du inte vunnit särskilt mkt på att använda ditt fina jordborr...
Så kort svar blir 200 mm i diameter på gjutröret alternativt använd en större diameter på borret.
Jag har en 18cm borr och man kan ju tänka sig att hålet blir lite större än borren, men minns jag rätt nu så gick 19cm rör inte ner. Det torde svara på frågan.
@engs Det var så jag gjorde tillslut. Jag borrade ett hål och satt en krage på 10-15cm längst upp som jag bankade ner i hålet så den satt fast. Problemet jag haft (men det är inte direkt kopplat till denna metod som jag ser det) är att betongen sjunker lite i hålet me under brinntiden, så jag får en fnasig kant mot röret. Ska jag gissa beror det på att jag inte vibrerar betongen, men det skulle kanske också kunna vara hela plinten som sätter sig en aning i hålet.
EDIT: jag har gjort hål i lerjord. Borrar man i mark med mycket småsten kan man tänka sig att hålet blir lite störrre än borren?
@engs Det var så jag gjorde tillslut. Jag borrade ett hål och satt en krage på 10-15cm längst upp som jag bankade ner i hålet så den satt fast. Problemet jag haft (men det är inte direkt kopplat till denna metod som jag ser det) är att betongen sjunker lite i hålet me under brinntiden, så jag får en fnasig kant mot röret. Ska jag gissa beror det på att jag inte vibrerar betongen, men det skulle kanske också kunna vara hela plinten som sätter sig en aning i hålet.
EDIT: jag har gjort hål i lerjord. Borrar man i mark med mycket småsten kan man tänka sig att hålet blir lite störrre än borren?
Jag grävde ca 30 hål i min gräsmatta. Grävde ca 1 meter djupt. Sen dränering ca 20-30 cm med småsingel. Sen XPS (styrofoam 300) istället för marksten, 10 cm. Sen slängde jag ned en färdiggjuten plint brån byggmax, 70 cm hög. Så att den stack upp mellan 5-10 cm. Sen försökte jag så omsorgsfullt jag kunde återfylla runtom och packa och återfylla... Än så länge har jag inte märkt någon tjälskjutning (strax stått i 2 vintersäsonger).
Anledningen till att jag ställde plinten på XPS var för att jag inte ville leda ned onödig kyla genom plinten ned i marken under plinten. Nu i efterhand så ska man om jag förstått det rätt lägga cellplast runt plinten i marknivår för att "isolera marken". A ja, tiden för utvisa hur fel man har gjort...
Sist så lyckades jag aldrig räkna hem kostnaden att gjuta egen plint jämfört med att köpa färdigjuten plint. Jag förstår om man behöver gjutrör och ska bygga upp plintarna högt över marknivå att man inte kan köpa färdiggjutna sådana.
Men tycker ändå det borde bli billigare att ställa dit två träreglar som "plint-pelare" istället för att gjuta.
Ni som gjuter själva får gärna berätta hur ni räknade för mina framtida eventuella plintar.
Anledningen till att jag ställde plinten på XPS var för att jag inte ville leda ned onödig kyla genom plinten ned i marken under plinten. Nu i efterhand så ska man om jag förstått det rätt lägga cellplast runt plinten i marknivår för att "isolera marken". A ja, tiden för utvisa hur fel man har gjort...
Sist så lyckades jag aldrig räkna hem kostnaden att gjuta egen plint jämfört med att köpa färdigjuten plint. Jag förstår om man behöver gjutrör och ska bygga upp plintarna högt över marknivå att man inte kan köpa färdiggjutna sådana.
Men tycker ändå det borde bli billigare att ställa dit två träreglar som "plint-pelare" istället för att gjuta.
Ni som gjuter själva får gärna berätta hur ni räknade för mina framtida eventuella plintar.