Byggahus.se

Skurklossar till allmogefoder?

1. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
  2. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Den sticker ut för mycket.

3. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Japp. Alternativa förslag önskas.

4. G
    Medlem · Nivå 8
    På landet där man hittar enklare foder hade man ofta inga alls eller högst en vanlig snedsågad kloss. I finare hus eller i flådigare våningar i städerna fanns det finare skurklossar, men även de ofta enkla. Så om du skall ha kloss, ta en teäbit o snesåga så den passar in. Dess funktion är att skydda fodret men också att vara enklare/rakare än fodret så att inte det smutsiga skurvattnet fastnar i de snirkliga fodret.

5. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    • Laddar…
  6. R
    Tillbyggare · Nivå 13
    Nu har jag ingen bild på våra som vi ska montera men jag gjorde dem själv, då jag har tillgång till en planhyvel och klyvsåg.

Gjordes av 45mm virke, kopierade måtten från länken nedan. Tog några timmar, plus lite målning på det. Kostnad - inte många kronor jämfört med att köpa färdiga. Tycker även dessa tar mindre plats för ögonen då många köpklossar är rätt "snitsiga"...

https://www.sekelskifte.se/product/fodersockel-universal-24x97-mm

• Laddar…
  7. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Tanken är ju, som sagt var, att dom inte ska vara 'snitsiga'. Då fastnar skräp och mopp i dom.

• Laddar…
  8. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Får jag först föreslå att göra klotsen lägre, typ ta bort det som jag markerat i bilden. Men alltså tar man väl bort från baksidan då, men såhär försöker jag visa att jag skulle börjat med en höjd där den är typ 1mm högre än fodrets högsta höjd.

Sen borde kanske även den frästa dekorationen vara något enklare i utförande och/eller något lägre.

Jag tycker det blir snyggt med dekoration, och även om klotsarna historiskt ofta varit enklare i utseende, så tycker jag gott att man kan få lyxa till det med dekorerade idag, då syftet inte är riktigt samma idag.
    Det beror väl dock lite på varför man fixar till, dvs var på byggnadsvårds-taliban-skalan man ligger. :)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    skurklots.jpeg

9. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Tack för synpunkterna. Jag tror att en vanlig rak/slät kloss är rätt här, utan lång fasning (dörrfodret blir inte lägre närmare kanten). Skulle antagligen kunna få till fasningen i borddsågen men det är inget kul kap och det passar som sagt inte riktigt mot fodret.

Har 30-35st att fixa här där foder reda är montrat sedan länge. Det blir kul.

10. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Gör en film om tillverkningen...

11. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    haha ja för mig handlar det inte om byggnadsvård i klassisk bemärkelse utan om att jag får kräks i munnen när jag ser hur jag anslutit golvlist direkt mot dörrfoder (som går ända ner till golvet. Vill ha raka ytor för fodren att sluta i.

12. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Skulle du kunna härma fasningen som jag ringat in med rött, till dekorationen som jag markerat blått.
    Dvs en "nivå" mindre och bara en rätt mycket mindre iögonfallande radie, på samma sätt som på fodret?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    skurklots-01.jpeg

• Laddar…
  13. F
    Renoverare Nivå 3
  14. Tomture61
    Självbyggare · Nivå 9
    • Laddar…
  15. MathiasS
    Medlem · Nivå 25