Om det nu inte vore så att DHL.de har slarvat bort min nya multicutter så skulle jag ju kunna provmontera en ny kloss med ny design.....
 
  • Gilla
Ankieya
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Skulle du kunna härma fasningen som jag ringat in med rött, till dekorationen som jag markerat blått.
Dvs en "nivå" mindre och bara en rätt mycket mindre iögonfallande radie, på samma sätt som på fodret?
[bild]
Man ska nog göra en sådant test-kloss också.... en anledning att bygga ett enkelt fräsbort också, svårt att fräsa på så små saker utan fräsen monterad i bord.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Den som @fatsug visar är ju den klassiska skurklossen. Fasens brytningslinje är anpassad till dörrfodret. Har även sett sådana gamla med ytterligare en fas närmast dörröppningen. Tanken är väl att klossen skall fylla sin funktion (slitageskydd) men samtidigt vara så diskret som möjligt. De jag sett genom åren och uppfattat ”snygga” är alltid något bredare än dörrfodret och kanske 25-30 mm högre än golvfodret. Så här gjorde jag till egna huset.

Klassisk skurkloss bredare än dörrfodret, anpassad till ett trägolv och golvfodret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kenneth_med-th och 8 till
  • Laddar…
richardtenggren
Instämmer med föregående.
Tycker du ska köra med fas, då klotsen troligen upplevs som bulkig annars.
Tycker även @fatsugs klots kunnat varit något tunnare då den ser just bulkig ut.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Instämmer med föregående.
Tycker du ska köra med fas, då klotsen troligen upplevs som bulkig annars.
Tycker även @fatsugs klots kunnat varit något tunnare då den ser just bulkig ut.
Håller med om att en tunnare hade sett bättre ut. Tyvärr begränsat urval av dylika och har inte verktyg/kompetens att göra egna.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
fatsug fatsug skrev:
Håller med om att en tunnare hade sett bättre ut. Tyvärr begränsat urval av dylika och har inte verktyg/kompetens att göra egna.
Förstår, inser att det lät lite hårt, skulle kanske lagt till ”...i en perfekt värld” :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Förstår, inser att det lät lite hårt, skulle kanske lagt till ”...i en perfekt värld” :)
Hårt eller ej låter jag vara osagt. Jag håller dock med dig! Tycker dock ofta att skurklossar är lite för stora. Även i ”original”.
 
Om man inte skurar på gammalt vis så är det väldigt snyggt att helt enkelt strunta i dem då de ej behövs.
 
Kan väl inte vara särskilt svårt att göra egna?

En bit fasadpanel med råplanad baksida, (som blir framsida), som snedhyvlas mot dörröppningen, och sedan kapas i lämplig längd (höjd). Ev defekter i den råplanade ytan kan spacklas om så önskas.
Då måttanpassar man alla ytor på klossen till de egna listerna/preferenserna.
Alt får man införskaffa en bräda planhyvlat.

Allt som behövs är väl en hyvel, kap/gersåg och penna. (Tror inte man ens behöver tumstock.) Ok, ngn form av arbetsbänk med klämfunktion är nog behövligt också vid närmare eftertanke, eller så går det med bord och tvingar... :thinking:

Kör man med muskeldrivna verktyg så uppfyller man med råge byggnadsvårdstalibankriteriet, iom handtillverkat, skräddarsytt och platsbyggt! (Ok, det kräver också att man penselmålar med äkta linoljefärg, men det tar jag för givet. Vilken dåre använder ngt annat?) :whistle:
 
  • Gilla
Frans B och 4 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Om man inte skurar på gammalt vis så är det väldigt snyggt att helt enkelt strunta i dem då de ej behövs.
Jag håller inte med om att klossen inte behövs. Anslutningen mellan dörrfoder och golvlist blir "amatörmässig" utan kloss.
 
  • Gilla
Kenneth_med-th och 2 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Kan väl inte vara särskilt svårt att göra egna?

En bit fasadpanel med råplanad baksida, (som blir framsida), som snedhyvlas mot dörröppningen, och sedan kapas i lämplig längd (höjd). Ev defekter i den råplanade ytan kan spacklas om så önskas.
Då måttanpassar man alla ytor på klossen till de egna listerna/preferenserna.
Alt får man införskaffa en bräda planhyvlat.

Allt som behövs är väl en hyvel, kap/gersåg och penna. (Tror inte man ens behöver tumstock.) Ok, ngn form av arbetsbänk med klämfunktion är nog behövligt också vid närmare eftertanke, eller så går det med bord och tvingar... :thinking:

Kör man med muskeldrivna verktyg så uppfyller man med råge byggnadsvårdstalibankriteriet, iom handtillverkat, skräddarsytt och platsbyggt! (Ok, det kräver också att man penselmålar med äkta linoljefärg, men det tar jag för givet. Vilken dåre använder ngt annat?) :whistle:
Det är inte komplicerat att göra själv. Det mesta går ju att rädda med mjukfog.

Börjar man med regelvirke eller fasadbrädor tror jag man kommer bli förbannat på att dessa hinner bli krokiga innan man ens målat klart. En stump hyvlat virke av lite högre kvalitet kommer vara en bra investering.

Det enda i verktygsväg som kanske är lite "special" är att det är svårt att fräsa något utan att ha fräsen i uppochner i ett bord. Men, de flesta som har en fräs kan nog utan större ansträngning borra ett hål och montera fräsen i en träskiva också, så det borde inte vara ett hinder.

Linoljefärg går bort jag målar av princip bara med sådant där verktyg kan tvättas med vatten......:)
 
fatsug fatsug skrev:
Vi valde en väldigt enkel/stram model från Gysinge: [länk]
[bild]
Enkelt att tillverka själv. Fasa av en hel planka så räcker det till hela huset.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag håller inte med om att klossen inte behövs. Anslutningen mellan dörrfoder och golvlist blir "amatörmässig" utan kloss.
Då har du missuppfattat hur de kom till och varför man har dem. Snyggt passade foder även nere vid kanten är som det skall vara. Senare kom skurklossen till för att skydda fodren, inte för att det var snyggt eller amatörmässigt. I ett enklare hus med enklare foder ser det snarare amatörmässigt ut eller lite "schabby" om man sätter dit stora skurklossar för att det är så man tror att det skall vara. Särskillt om man inte har skurgolv och skurar regelbundet.
 
G guggen skrev:
Då har du missuppfattat hur de kom till och varför man har dem. Snyggt passade foder även nere vid kanten är som det skall vara. Senare kom skurklossen till för att skydda fodren, inte för att det var snyggt eller amatörmässigt. I ett enklare hus med enklare foder ser det snarare amatörmässigt ut eller lite "schabby" om man sätter dit stora skurklossar för att det är så man tror att det skall vara. Särskillt om man inte har skurgolv och skurar regelbundet.
Stämmer inte alltid. Hus byggda sent 1800-tal fram till 1920-talet har oftast skurkloss/fodersockel redan i originalsnickerierna. Det är samma period som pärlsponten användes i förstuga, kök och andra utrymmen och var troligtvis ett aktiv val för att kunna byta ut den billiga klossen istället för att försöka reparera ett profilerat foder.
Jag tillbringar tid i hus från 1910-1920-talet som har sina påkostade listverk i originalskick, med fina skurklossar intakta. Man ser att klossen är nött och övermålad. Det ger liv åt huset precis som välskötta och välnötta trappsteg i en trappa eller en nedsliten tröskel.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Stämmer inte alltid. Hus byggda sent 1800-tal fram till 1920-talet har oftast skurkloss/fodersockel redan i originalsnickerierna. Det är samma period som pärlsponten användes i förstuga, kök och andra utrymmen och var troligtvis ett aktiv val för att kunna byta ut den billiga klossen istället för att försöka reparera ett profilerat foder.
Jag tillbringar tid i hus från 1910-1920-talet som har sina påkostade listverk i originalskick, med fina skurklossar intakta. Man ser att klossen är nött och övermålad. Det ger liv åt huset precis som välskötta och välnötta trappsteg i en trappa eller en nedsliten tröskel.
Det stämmer i städerna och mer påkostade hem. I en stor del av äldre och enklare bebyggelse på landsbygden saknas de helt. Men även i en del äldre hus i städerna. I äldre lägenheter i stadsbebyggelse eller påkostade hus på landet finns de alltid. Men då är också foder och listverk av mkt fin kvalitet. Och säkert slutades det friskt så man behövde dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.