Hallå ni som är elkunnigare än mig... här kommer en skojig grej.
Har kopplat in från säkring i central 1 st. lampa med strömställare + ett vägguttag under brytarn.
Vid inkopplingen kontrollmätte jag så gott jag kunde (jord fram, spänning, osv), och allting funkade som det skulle.
Nu ca 2 mån. senare upptäcker jag att när jag slår på lampan (60W) har jag 180 v i vägguttaget. Och NEJ NEJ NEJ det är inte seriekopplat. Byter jag lampa till 40 W har jag ca 200.
Plockar jag ut glödlampan och använder strömbrytaren är spänningen 230 v, vilket torde utesluta kortis i lamparmaturen.

Uteslutet alltså:
seriekoppling (har kontrollerat 111 gånger, o så bäng är jag ej)
kortis i armaturen (såvitt jag kan förstå)
spänningsfall pga klen kabel (2,5 mm2 för den låg o skräpade på jobbet)

Nå. Idéer? Ska megga skiten till helgen, men kan va skoj med lite tips iallafall.

Kanske en dålig anslutning med övergångsmotstånd.

Här kommer lösningen...
en huvudsäkring till en annan fas till samma central hade gått... misstänker att varmvattenberedaren är paj, för jag fick skumma värden när jag mätte lite på den.
Så med avstängd vv-beredare och påslagen huvudsäkring - voíla! rätt spänning.
Fråga mig inte varför.. det kanske nån annan kan förklara.
Misstänker att det blir backspänning via nån annan maskin på samma central eller nåt, för när jag mätte alla faserna in i centralen mätte jag bara mot jord, o då hade jag 230 v på alla. Det var först när jag mätte mellan faserna jag märkte att nåt var knas.

Om det vore huvudsäkringen för den fas som du har den "nya" lampan på så skulle det vara lätt att förklara.

Om vi antar att en huvudsäkring har gått, och du har en eller flera 3-fas förbrukare i huset, dessutom egentligen ingen 1 fas förbrukare mer än din "nya" lampa på den trasiga fasen. Då innebär det att du får ström från en eller två faser bakvägen igenom din VV beredare, den försörjer sedan din lampa, men när du kopplar på lampan så blir det en spänningsdelning mellan lampan och VV beredaren, så att fasspänningen sjunker.

Hej Brugd, hade samma problem och det var bara en ren slump att jag råkade mäta när tvättmaskinen var igång. Just när dess ena värmelement var inkopplat hände det. Jodå, det hade jordfel, ena änden direkt i jord ca 3 ohm in i elementet.
Kopplade ur det helt. Felet borta. Nu värms vattnet saktare och vid tillfälle ska jag byta till ett helt element.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.