Jag håller på att måla en MDF skiva med vit matt lackfärg. Jag har Anzas roller Soft för att det ska bli så slätt som möjligt. Jag tycker inte riktigt att det blir så bra. Hur rollar man rätt? När jag tar färg på rollern så suger den inte åt sig så värst bra utan det ligger färg utanpå rollern. när jag sen kör det på skivan så blir den liksom ojämn i färglagret. Om jag trycker lite grann så blir det som luftbubblor i färgen och jag måste rolla igen och igen för at få bort bubblorna. Det blir väldigt tunnt målat, men det är väl det som är meningen. Jag har målat tre lager, (först grundfärg) med lackfärgen men tycker det ser flammigt ut när det torkat. På vissa ställen ser det mer vitt ut och mer blankt. kanske inte när man ser det rakt framifrån men från sidan i ljuset. Hur målar jag med rätt teknik?

• Gilla
Xillion
  • Laddar…
är det ingen som vet hur man rollar?

Här står det lite grand. Rollar du åt olika håll?

• Gilla
Nurnoj
  • Laddar…
ja det gör ja. ska man trycka hårt så att rollern ger med sig lite eller ska man bara nudda vid?

Jag tycker det är svårt att säga. Rollern ska vara mättad med färg och är den det så rollar jag bara. Den ska inte bara nudda, men jag trycker inte hårt heller. Väldigt svårt att säga utan att se hur någon annan gör.
För att mätta den med färg gäller det att rulla den ett antal gånger i byttan.

Norea skrev:
ja det gör ja. ska man trycka hårt så att rollern ger med sig lite eller ska man bara nudda vid?
Inte trycka så den ger med sig - bara låt den rulla med ett lätt tryck.
Luftbubblorna blir pga rullen inte mättats med färg ordentligt.
Tvättade du ur rullen innan du började måla?
Färgen har lättare att mätta en lätt fuktad skumrulle.

Flammigheten kan bero på ojämnt färglager, "torrstykning" på vissa ställen.

Man lär sig höra om man har tillräckligt med färg i rullen efterhand som man jobbar med det.
Jobbade för en målarmästare, när jag var yngre, som kunde skrika från rummet intill: "Du har för lite färg i rullen!!!"

• Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
DeEss skrev:
Man lär sig höra om man har tillräckligt med färg i rullen efterhand som man jobbar med det.
Jobbade för en målarmästare, när jag var yngre, som kunde skrika från rummet intill: "Du har för lite färg i rullen!!!"
Haha, känner igen det där. Rullade undersidan av trappsteg i trappuppgångar när jag började som lärling, satan va arg min mäster blev när jag visade upp en rulle som knappt var tjockare än bygeln:eek:...

Man lär sig.

DeEss skrev:
Inte trycka så den ger med sig - bara låt den rulla med ett lätt tryck.
Luftbubblorna blir pga rullen inte mättats med färg ordentligt.
Tvättade du ur rullen innan du började måla?
Färgen har lättare att mätta en lätt fuktad skumrulle.

Flammigheten kan bero på ojämnt färglager, "torrstykning" på vissa ställen.

jo jag sköljde av rullen. men jag tycker att skummet är så tätt, så små hål att det är svårt att få in färgen i den.

Späd ut färgen lite då... Med betoning på "lite"!
Du får måla fler ggr för att få täckning, men det kommer att gå.
Akrylatfärg har ofta ganska tjock konsistens och jag förutsätter att du köpt "riktig" färg eftersom du kostat på dig en Anza-rulle...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.