D09
kindvall skrev:
Kreativa killar, tyder på intresse för naturvetenskap.
Helt ok så länge dom utövar intresset på skoltid ;)

Tror knappast att det blev 10cm!
alla med småbarn vet ju att dem pillar i ALLT.. speciellt något så kul som kranar, verktyg och andra tekniska grejjer.
Dem får nog hålla lite bättre koll på dagiset.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Mikael_L
D09 skrev:
Ska luska lite mer från pedagogen om det verkligen var så mycket vatten och hur länge dom varit där inne..
Nej, skit i det.
Om detta blir en historia dom kommer dragandes med senare så är det bättre att dom snackar/snackade om 10 cm för att det därigenom är tydligt vilken brist på verklighetsförankring det är där. :)

• Gilla
Micro och 1 till
  • Laddar…
D09 skrev:
Idag berättade dagispersonalen att lillgrabben och en annan liten unge 3 + 2 år smitit in från gården.

Gått in på toan, stoppat papper i handfat o toa och öppnar kranarna, givetvis låst dörren ;)
Vilket upplever du som det största problemet, att din son medvetet saboterar lokalerna eller att en i personalen säger fel på cm och mm?

• Gilla
pinnladan och 2 till
  • Laddar…
D09
andersmc skrev:
Vilket upplever du som det största problemet, att din son medvetet saboterar lokalerna eller att en i personalen säger fel på cm och mm?
Att dom inte har tillsyn på ungarna :)

• Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Eller så såg ungarna "Ensam hemma" dagen innan där tjuvarna avslutade inbrottet med att öppna kranarna och översvämningen var ett faktum.;)

mvh

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
spekerök skrev:
Eller så såg ungarna "Ensam hemma" dagen innan där tjuvarna avslutade inbrottet med att öppna kranarna och översvämningen var ett faktum.;)

mvh
Ingen mer film till barnen ;)

D09 skrev:
Att dom inte har tillsyn på ungarna :)
Vi är alla olika, och tur är väl det. Om det varit min son som burit sig åt på det viset så hade min första känsla varit skam. Skam för att jag uppfostrat min son så dåligt. Den andra känslan hade varit bryderi. Bryderi över hur jag skulle förhindra att detta upprepade sig. Att det krävts en förbättrad insats från min sida hade jag däremot inte funderat över.

Vad ska man göra för att pojken ska förstå allvaret i det han gjort och förstå att han inte gör om det igen? Indraget lördagsgodis, indraget datorspelande? Be personalen om ursäkt är det minsta man kan begära. Gärna då samtidigt som jag överlämnat en tårta eller en påse wienerbröd till fikat, som plåster på såren för det merarbete min son orsakat.

Eftersom jag är en djupt empatisk person så är jag fullt medveten om att alla inte tänker som jag. Den väg som jag hade valt är en av de jobbigaste. Alla har inte samma energi. Det finns vägar ur detta som kräver betydligt mindre av mig som förälder. Vägar som innebär att man inte fokuserar på själva problemet, utan på någonting lite vid sidan av. Vägar som tyvärr innebär att problemet kvarstår och riskerar att växa.

Sen kan jag också irritera mig på folk som inte kan skilja på cm och mm, som har extremt dåligt ögonmått eller överdriver siffror. Men i just denna situation hade den irritationen hamnat i bakgrunden.

• Gilla
pinnladan och 4 till
  • Laddar…
D09
andersmc skrev:
Vi är alla olika, och tur är väl det. Om det varit min son som burit sig åt på det viset så hade min första känsla varit skam. Skam för att jag uppfostrat min son så dåligt. Den andra känslan hade varit bryderi. Bryderi över hur jag skulle förhindra att detta upprepade sig. Att det krävts en förbättrad insats från min sida hade jag däremot inte funderat över.

Vad ska man göra för att pojken ska förstå allvaret i det han gjort och förstå att han inte gör om det igen? Indraget lördagsgodis, indraget datorspelande? Be personalen om ursäkt är det minsta man kan begära. Gärna då samtidigt som jag överlämnat en tårta eller en påse wienerbröd till fikat, som plåster på såren för det merarbete min son orsakat.

Eftersom jag är en djupt empatisk person så är jag fullt medveten om att alla inte tänker som jag. Den väg som jag hade valt är en av de jobbigaste. Alla har inte samma energi. Det finns vägar ur detta som kräver betydligt mindre av mig som förälder. Vägar som innebär att man inte fokuserar på själva problemet, utan på någonting lite vid sidan av. Vägar som tyvärr innebär att problemet kvarstår och riskerar att växa.

Sen kan jag också irritera mig på folk som inte kan skilja på cm och mm, som har extremt dåligt ögonmått eller överdriver siffror. Men i just denna situation hade den irritationen hamnat i bakgrunden.
Nja, lillgrabben är ju 2,5 år och han äter varken lördagsgodis eller spelar tv spel.
Så något långsint straff kommer jag inte ge honom. Dialogen fungerar bättre.

Barn är utforskande och har inte gjort detta i något elakt syfte utan för att se vad som händer. Därav finns vuxna anställda som ska styra aktiviteterna och hålla tillsyn.

Givetvis förklarar man för honom att det är "jajja" , men den där tårtan kan gärna personalen ge mig eftersom dom brustit i tillsyn i något som jag värderar högre än kommunens alla lokaler tillsammans.

😊

Men vi tänker olika och jag respekterar ditt förhållningssätt 👍

• Gilla
Chaly och 1 till
  • Laddar…
D09 skrev:
Givetvis förklarar man för honom att det är "jajja" , men den där tårtan kan gärna personalen ge mig eftersom dom brustit i tillsyn i något som jag värderar högre än kommunens alla lokaler tillsammans.
Menar du på fullaste allvar att du förväntar dig att personalen har koll på samtliga (i mitt fall 2-3 personal på ~20 ungar) hela tiden? Jag vet inte hur ni har det, men jag tror att det är runt 80 ungar ute på gården på eftermiddagarna när det är som värst.

Min fru (som sällan hämtar/lämnar på dagis) hämtade vår son tidigt igår, runt 2-tiden. Hon känner inte igen fröknarna och sa bara hej till någon som såg fröken-aktig ut och tog vår son och gick hem. Det visade sig att den hon hejjat på inte alls var dagisfröken. Det dröjde runt 2 timmar innan de ringde oss och frågade om vi hämtat.

Jag är inte ett dugg förvånad.

• Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
D09
Nyfniken skrev:
Menar du på fullaste allvar att du förväntar dig att personalen har koll på samtliga (i mitt fall 2-3 personal på ~20 ungar) hela tiden? Jag vet inte hur ni har det, men jag tror att det är runt 80 ungar ute på gården på eftermiddagarna när det är som värst.

Min fru (som sällan hämtar/lämnar på dagis) hämtade vår son tidigt igår, runt 2-tiden. Hon känner inte igen fröknarna och sa bara hej till någon som såg fröken-aktig ut och tog vår son och gick hem. Det visade sig att den hon hejjat på inte alls var dagisfröken. Det dröjde runt 2 timmar innan de ringde oss och frågade om vi hämtat.

Jag är inte ett dugg förvånad.
Jag förväntar mig det absolut.

• Gilla
mangen5
  • Laddar…
Korvgubbe
Då är det väl bara att betala för en privat barnflicka då.

Ställer du samma krav på dig själv? Har du 100% visuell övervakning av dina barn hela tiden de är "ditt ansvar"?

• Gilla
pinnladan
  • Laddar…
D09
Korvgubbe skrev:
Då är det väl bara att betala för en privat barnflicka då.

Ställer du samma krav på dig själv? Har du 100% visuell övervakning av dina barn hela tiden de är "ditt ansvar"?
Jag har koll på dom när dom är med mig, det ger mig tillfälle att lära o korrigera på plats när busen är i startgroparna och avstyra farliga påhitt. Sker ju hela tiden när dom är små och det hör till. Sen påverkar ju miljön och aktiviteter avstånden.
T ex badar, äter etc = 210% koll och sitter brevid. Leker med bilar så räcker ju visuell koll på några meter ( har inte så stort hus )
Leka på stor gräsmatta, ja, du förstår säkert.

Jag förväntar mig inte att personalen ska hålla grabben i handen men om ett barn försvinner så ska det märkas omgående.

Ser ingen anledning till att betala för en privat barnflicka för att barnen i 2 års åldern ska vara under uppsikt. Det är min åsikt att det är det minsta man kan förvänta sig. :)

Tycker man att det är ok att det saknas tillsyn på barnen så lägger jag inte så stor vikt vid det, jag ställer dock dessa krav kring mina barn :)

Barnen kunde likväl smitit ut genom grinden och ut på vägen istället för att smita in på toan och hitta på bus.
En unge kommer t ex ganska långt på 2 tim och lär inte hitta tillbaka.

• Gilla
Chaly och 3 till
  • Laddar…
När jag gick på dagis så stack vi 5 ungar vi skulle hem till någon inget konstigt tyckte vi.
Det vart ett jäkla liv polispådrag bla.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Andy78 skrev:
När jag gick på dagis så stack vi 5 ungar vi skulle hem till någon inget konstigt tyckte vi.
Det vart ett jäkla liv polispådrag bla.
Stackars dina föräldrar :/

Det händer ju att barn tappas bort under utflykter och förolyckas genom drunkning, förfryser eller trillar o slår sig.. Skog är jävligt lurigt för små barn

Var det kul att åka polisbil? 😃

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.