35 386 läst ·
163 svar
35k läst
163 svar
Skulle våra hus klara USA kyla på -49grader
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Har den el så återvinner den en del av värmen från huset. Dvs, man behöver bara kompensera för förluster i väggar och eventuellt varmare temperatur på från luften än på tilluften (vilket det blir när det är kallt). Dock så blir skillnaden rätt stor när det är kallt ute, så jag skjuter till värme med vedkaminen för att spara på elräkningen. Och funderar även på att skaffa en luftluft för att slippa elda på hösroch vår...
Nej det är inte helt så en flvp funkar.
Ser man hela ventilationsystemet inkl flvp som ett system, då ska man titta på temperaturen av luften som kommer in i huset, (det är samma som utetemp) och den ska man jämföra med temperaturen som kommer ur huset (efter flvp). Är luften som kommer i i huset varmare än luften som kommer ur huset, tillför hela systemet värme till huset och kompenserar därmed för övriga förluster i väggar+tak. Är luften som kommer ur huset varmare än luften ute, kostar ventilationen värme. Då behöver man ofta eltillskott.
Gamla flvp kylde ner luften till ca 0 grader, och då försvinner rätt så mycket energi ur huset pga ventilationen när det är minusgrader. En nibe 750 kyler ner luften till ca minus 20, och då klarar man sig mycket bättre på vintern (mindre eltillskott)
Är der mjnus 49 ute, då stämmer det att nibe 750 bara återvinner en del av värmen i ventilationen, men en vanlig vinter återvinner den mer än 100% i alla fall i södra sverige
Ser man hela ventilationsystemet inkl flvp som ett system, då ska man titta på temperaturen av luften som kommer in i huset, (det är samma som utetemp) och den ska man jämföra med temperaturen som kommer ur huset (efter flvp). Är luften som kommer i i huset varmare än luften som kommer ur huset, tillför hela systemet värme till huset och kompenserar därmed för övriga förluster i väggar+tak. Är luften som kommer ur huset varmare än luften ute, kostar ventilationen värme. Då behöver man ofta eltillskott.
Gamla flvp kylde ner luften till ca 0 grader, och då försvinner rätt så mycket energi ur huset pga ventilationen när det är minusgrader. En nibe 750 kyler ner luften till ca minus 20, och då klarar man sig mycket bättre på vintern (mindre eltillskott)
Är der mjnus 49 ute, då stämmer det att nibe 750 bara återvinner en del av värmen i ventilationen, men en vanlig vinter återvinner den mer än 100% i alla fall i södra sverige
M Myckling skrev:
Vilket pucko. Jag har sådana där kedjor, använder dem ofta eftersom jag bor på en is-kulle. Han måste längre upp för att kunna knäppa ihop dem, i stor sett ovanpå hjulet. Det är nog trångt med de där jättehandskarna på den bilen, det är därför det är bra med en Citroën C5 med gashydraulisk fjädring, bara att trycka på knappen och hissa upp!
http://ylven.blogspot.com/2010/03/isgata-snokedjor.html
Fast han klarar av att montera Mekonomens kedjorylven skrev:
Vilket pucko. Jag har sådana där kedjor, använder dem ofta eftersom jag bor på en is-kulle. Han måste längre upp för att kunna knäppa ihop dem, i stor sett ovanpå hjulet. Det är nog trångt med de där jättehandskarna på den bilen, det är därför det är bra med en Citroën C5 med gashydraulisk fjädring, bara att trycka på knappen och hissa upp!
[länk]
Det var väl enklare instruktioner... ;-)M Myckling skrev:
Biltemas kedjor är iaf bäst i test vad jag har läst.
Testade i Teknikens värld. Minns att jag läste testet (då hade jag redan haft mina kedjor i 5 år). De är också ojämförligt billigast, 239 kr när jag köpte nya nu efter 10 år.
Om de inte köpt stora mängder i förväg ja...D Daniel 109 skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Inte några -20..! Värmebehovet/fläkthastigheten som styr frekvensen på kompressorn, ju mer kall luft den suger in, ju mer effekt ger den! Liiiite moment 22..dyr elpanna säger jag, vi har en..som värmer golvvärme i badrummet och entrén, samt gör Vv, och luftvärmepump.harry73 skrev:
Nej det är inte helt så en flvp funkar.
useless skrev:

Try
https://www.weather.gov/dlh//January2019Cold
https://twitter.com/NWSTwinCities/status/1091353264078159872
https://bringmethenews.com/minnesot...e-cold-temperature-record-a-run-for-its-money
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
-56 Fahrenheit motsvarar -49 Celsius
Lägsta registrerade temperaturen i Sverige är -52,6 i Vuoggatjålme 2 februari 1966
Men det är stor skillnad mellan amerikansk och skandinavisk kyla. För att det ska kunna bli så kallt här måste det vara vindstilla, annars kommer ljumma havsvindar in. På prärien finns det inget ivägen som hindrar arktiska vindar att blåsa in. Temperaturen kan sjunka femtio grader på några timmar.
Redigerat:
Fel o fel, det beror väl på om man kan stoppa produktionen eller ej, hur länge man beräknar att behöva stoppa etc. Du låter lite besserwisser i mina öron.D Daniel 109 skrev:
Ja, naturligtvis påverkar den typen av processtekniska aspekter, men det gäller ju oavsett om man har prissäkrat eller ej.