3 594 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Skulle identifiera jord i dosa, men gjorde märklig upptäckt...
Hej!
Blev för några år sedan ägare av ett hus byggt 1962 med en elinstallation daterad olika årgångar. Denna sida millennieskiftet så installerades elpatron och normskåp med jordfelsbrytare blev då installerat "framför" det gamla proppskåpet (elpatron är inte inkopplad där).
I huset i övrigt finns bara jordade uttag i ett rum, köket.
Då det är lite lattjo med färgkodningen (se bild nedan) så skulle jag idag identifiera skyddsjord i en kopplingsdosa i köket.

Käre multimetern gjorde tydligt att svart var fas.
Där i var det vit, svart, röd FK-kabel. Röd misstänker jag är skyddsjord.
Bröt sedermera strömmen och kopplade in lamputtag.
SVART-VIT: trevligt ljus i 2800K.
SVART-RÖD. Förväntat resultat: JFB löser.
Faktiskt resultat: lampa BLINKAR typ med 5Hz, JFB löser ej
Detta var en LED-lampa så jag bytte mot en vanlig glödis 40W, men då var det inget ljus, och inte heller löste JFB.
Frånsett att några säkert anser att en elektriker ska ringas så är jag nyfiken på era tankar kring detta.
Vad är det som pågår?
Blev för några år sedan ägare av ett hus byggt 1962 med en elinstallation daterad olika årgångar. Denna sida millennieskiftet så installerades elpatron och normskåp med jordfelsbrytare blev då installerat "framför" det gamla proppskåpet (elpatron är inte inkopplad där).
I huset i övrigt finns bara jordade uttag i ett rum, köket.
Då det är lite lattjo med färgkodningen (se bild nedan) så skulle jag idag identifiera skyddsjord i en kopplingsdosa i köket.
Käre multimetern gjorde tydligt att svart var fas.
Där i var det vit, svart, röd FK-kabel. Röd misstänker jag är skyddsjord.
Bröt sedermera strömmen och kopplade in lamputtag.
SVART-VIT: trevligt ljus i 2800K.
SVART-RÖD. Förväntat resultat: JFB löser.
Faktiskt resultat: lampa BLINKAR typ med 5Hz, JFB löser ej
Detta var en LED-lampa så jag bytte mot en vanlig glödis 40W, men då var det inget ljus, och inte heller löste JFB.
Frånsett att några säkert anser att en elektriker ska ringas så är jag nyfiken på era tankar kring detta.
Vad är det som pågår?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
Det bästa är ju att följa upp i andra änden av kablarna och se var allt sitter.
Bara för att röd är jord på en plats i en gammal anläggning så betyder det inte att röd är jord i hela anläggningen. Den kan lika väl vara tändtråd, mellantråd eller en fas någon annanstans. Betendet du får tyder på att röd är oansluten och att LED-lampan lyser på grund av kapacitiv koppling.
Varför röd är oansluten går inte att säga. Det kan vara avsedd att vara jord, men har ett avbrott (farligt fel). Den kan vara en tänd- eller mellantråd som just nu är oansluten beroende på en strömbrytares läge. Den kan vara oansluten för att den inte används alls längre.
Bara att leta vidare. Någonstans tar den ju vägen.
Varför röd är oansluten går inte att säga. Det kan vara avsedd att vara jord, men har ett avbrott (farligt fel). Den kan vara en tänd- eller mellantråd som just nu är oansluten beroende på en strömbrytares läge. Den kan vara oansluten för att den inte används alls längre.
Vid närmare vetenskaplig efterforskning (=skruva ur proppar och rusa upp och ner för källartrappan) så verkar det inte som någon av kablarna är skyddsjord. Den röda är istället tändtråd till en lampa i rummet bredvid, så din hypotes var mitt i prick.PNO skrev:
Bara för att röd är jord på en plats i en gammal anläggning så betyder det inte att röd är jord i hela anläggningen. Den kan lika väl vara tändtråd, mellantråd eller en fas någon annanstans. Betendet du får tyder på att röd är oansluten och att LED-lampan lyser på grund av kapacitiv koppling.
Däremot känns det ju inte riktigt hundra att jag kan mäta upp 18V mot nollan när strömbrytaren är frånslagen och därmed driva en LED-lampa som strob
Moderator
· Stockholm
· 56 252 inlägg
Det beror troligen på kapacitiv koppling mellan trådarna, ett ganska vanligt fenomen.
Men just detta att förväxla jord och tändtråd är inte helt ovanligt och har orsakat dödsolyckor.
Men just detta att förväxla jord och tändtråd är inte helt ovanligt och har orsakat dödsolyckor.
Moderator
· Stockholm
· 56 252 inlägg
Om man tittar på bilden av din central så ser det ut som röd är fas ut ifrån flera av propparna. Även vit ser ut att vara fas på en av grupperna.
Spännande att det blir såpass effekt att man kan stroba en LED! Förvisso startar de ju på några milliampere så det är väl då rätt logiskt.H hempularen skrev:
Jag är ingenjör i elektroteknik i grunden men har då jobbat med elektronik < 60V och i huvudsak likström. Har väl därmed någorlunda koll och idkar stor respekt för starkström, kontrollerar det mesta både en och tio gånger. Mycket sorgligt med onödiga dödsolyckor, el är inte riktigt trial and error (om man inte står på ett j-igt betryggande avstånd).
Jag håller med. Bilden är tagen lite väl rakt på så det är svårt att se men vad jag kan utröna så ser jag röd, svart, gulgrön till jordskenan. Sen ser jag väl alla möjliga färger som fas ut, nere till vänster är blå och beige.H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 252 inlägg
Det är ganska vanligt att LED lampor lyser lite svagt även med bruten ström. Att de "strobar" har jag inte sett.
Den svaga strömmen som blir av den kapacativa överhöringen laddar upp kondensatorn i lampans nätdel, när spänningen blir tillräckligt hög tänder led-chipet och tömmer då omedelbart kondensatorn på energi. Det hela resulterar i ett kort blink och så börjar det om...
Låter rätt. Kondingen sitter väl bakom en likriktare så all energi stannar i kondingen tills det är tillräckligt med krämAndreas La Motte skrev:
Härligt med kondensatorer, de kan ge upphov till så lattjo beteenden.
Kanske spelar in en filmsnutt på beteendet och lägger upp nånstans, i pedagogiskt syfte
Andra från vänster längst ner är väl en blå fas?H hempularen skrev:
Svarta, vita, röda och blå faser i samma central.
Jordskenan innehåller röd, gulgrön, svart och en oisolerad "ofärgad" biledare.
Nollskenan har vit, grå och blå tråd. Ser inte rikigt om det kan sitta nån svart eller röd också.
Normalt 60-tal, man gjorde såhär. Fram till mitten av 50-talet var allt svart, av isolerband av "hockeytejpsmodellen.
Jag hade kollat att allt sitter fast ordenligt och att nollor och jordar sitter på rätt skena men det borde de göra med tanke på jordfelsbrytarinstallationen, ser jag rätt är det femledarmatning.
Ett bra exempel på 60-talscentral.
Film över beteendet: https://streamable.com/go4k7
Lite spännande är att LED-lampan är släckt när strömbrytaren är sluten. Och när strömbrytaren är öppen så flimrar båda lampor, ett beteende som inte finns när LED-lampan inte är där (det hade ju inte gått en förbi). LED-lampans pulserande urladdning går också över till vanliga lampan alltså. Lite konfunderad blir jag... Men nu ska jag inte slösa mer tid på detta
EDIT: hopps kunde visst ladda upp video i inlägget:
Lite spännande är att LED-lampan är släckt när strömbrytaren är sluten. Och när strömbrytaren är öppen så flimrar båda lampor, ett beteende som inte finns när LED-lampan inte är där (det hade ju inte gått en förbi). LED-lampans pulserande urladdning går också över till vanliga lampan alltså. Lite konfunderad blir jag... Men nu ska jag inte slösa mer tid på detta
EDIT: hopps kunde visst ladda upp video i inlägget:
Skönt å höra att det är i sin ordning att det är i oordning! Har läst detta förut om installationer från 60-tal här på forumet.Fotografen skrev:
Andra från vänster längst ner är väl en blå fas?
Svarta, vita, röda och blå faser i samma central.
Jordskenan innehåller röd, gulgrön, svart och en oisolerad "ofärgad" biledare.
Nollskenan har vit, grå och blå tråd. Ser inte rikigt om det kan sitta nån svart eller röd också.
Normalt 60-tal, man gjorde såhär. Fram till mitten av 50-talet var allt svart, av isolerband av "hockeytejpsmodellen.
Jag hade kollat att allt sitter fast ordenligt och att nollor och jordar sitter på rätt skena men det borde de göra med tanke på jordfelsbrytarinstallationen, ser jag rätt är det femledarmatning.
Ett bra exempel på 60-talscentral.
Ska nog bryta strömmen i morgondagens dagsljus och kontrollera skruvarna. Femledarmatning är korrekt. Normskåpet är lite mer aptitligt för ögat:
Moderator
· Stockholm
· 56 252 inlägg
Det där är något annat än kapacitiv koppling. Du måste utreda hur trådarna är kopplade.
Har en känsla av att du kopplat fel eller använt fel färger, vill du beskriva kopplingen?Bäckarn skrev: