12 952 läst ·
67 svar
13k läst
67 svar
Skulle behöva hjälp med an faktura.
Sida 1 av 5
Hejsan!
Vi har fått ett arbete utfört där vi bad offert innan.
I själva offerten står det att summan är ca 50000 exl moms.
Men längst ner står det
"Pris med rotavdrag: 18850 ex moms"
Vi ringde till firman och sa att vi inte fick ihop siffrorna där de sa att de gett oss rabatt så även om det inte gick ihop så var det så.
Samma dag arbetet var utfört fick vi ett sms. Där det stod något i stil med.
Att ni vet väl att det som stod längst ner var vad ni fick dra i rot avdrag. Var på vi svarade att vi hade ju ringt och frågat eftersom vi inte fick ihop det. Då svarade han att han visste vad han hade sagt och att han skulle fixa det.
Nu tre månader senare kommer det en faktura på 42000 kr.
Vad kan vi göra.
Jag är helt i chock. Vi har inte 42000.
Kan någon hjälpa oss.
Vi har fått ett arbete utfört där vi bad offert innan.
I själva offerten står det att summan är ca 50000 exl moms.
Men längst ner står det
"Pris med rotavdrag: 18850 ex moms"
Vi ringde till firman och sa att vi inte fick ihop siffrorna där de sa att de gett oss rabatt så även om det inte gick ihop så var det så.
Samma dag arbetet var utfört fick vi ett sms. Där det stod något i stil med.
Att ni vet väl att det som stod längst ner var vad ni fick dra i rot avdrag. Var på vi svarade att vi hade ju ringt och frågat eftersom vi inte fick ihop det. Då svarade han att han visste vad han hade sagt och att han skulle fixa det.
Nu tre månader senare kommer det en faktura på 42000 kr.
Vad kan vi göra.
Jag är helt i chock. Vi har inte 42000.
Kan någon hjälpa oss.
Jag får inte heller ihop det. Har de skrivit fel och menat att rotavdraget är 18850. D.v.s att ni ska betala drygt 31000.
Eller att rotavdragsdelen är 18850. D.v.s att ni drar hälften av det och ska betala ca 41000.
Har du någon utfattning om materialkostnaden för jobbet?
Är fakturan ex moms?
Eller att rotavdragsdelen är 18850. D.v.s att ni drar hälften av det och ska betala ca 41000.
Har du någon utfattning om materialkostnaden för jobbet?
Är fakturan ex moms?
Ja de har skrivit fel och menade egentligen att rotavdraget var 18850.nimhed skrev:
Arbete och material är inte specat på offerten bara 48679 exl moms.
Så vi ska betala 42000 istället för de 23000 som jag var beredd på
Vi snackar omdragning av el på 70 kvm. Det tog ca 1 vecka för att göra jobbet.
Var en kille här mest och då och då fick en annan komma och hjälpa honom. Står 75 timmar på fakturan. Varför står där ens timmar på ett fast pris?
Var en kille här mest och då och då fick en annan komma och hjälpa honom. Står 75 timmar på fakturan. Varför står där ens timmar på ett fast pris?
Tänk på att bestrida varje iniativ de tar till att du ska betala t ex påminnelser.
Gör din bestridan spårbar genom mail, rek brev, inspelade samtal etc
som sagt tidigare, betala det belopp som är otvistigt...
Sen kan jag tänka mig att det rör sig om så stora belopp för firman så den kommer att driva på det ett tag så dokumentera alla era kontakter etc
Gör din bestridan spårbar genom mail, rek brev, inspelade samtal etc
som sagt tidigare, betala det belopp som är otvistigt...
Sen kan jag tänka mig att det rör sig om så stora belopp för firman så den kommer att driva på det ett tag så dokumentera alla era kontakter etc
Diskutera inte de överdrivna 75 timmarna med elfirman, eftersom det är ett fastpris. Ju högre arbetskostnad desto lägre totalsumma på fakturan. Så länge elfirman inte går med förlust på materialet kommer inte Skatteverket bry sig.
Det som kan diskuteras är hur de skrivit offerten. "ROT-avdrag exklusive moms" är rappakalja. ROT-avdraget ska göras på arbetskostnaden efter att momsen lagts på. Även om allt vore arbete skulle totalsumman inte kunna bli lägre än hälften av (50000 + moms), dvs 31 250:-
Om jag ska använda siffrorna i offerten på det sätt som gynnar TS blir det (50000 - 18850) + moms = 38937,50
Elfirman skulle förmodligen vilja räkna som (50000 + moms) - 18850 = 43650
Försök få dem att gå med på det lägre beloppet.
Det som kan diskuteras är hur de skrivit offerten. "ROT-avdrag exklusive moms" är rappakalja. ROT-avdraget ska göras på arbetskostnaden efter att momsen lagts på. Även om allt vore arbete skulle totalsumman inte kunna bli lägre än hälften av (50000 + moms), dvs 31 250:-
Om jag ska använda siffrorna i offerten på det sätt som gynnar TS blir det (50000 - 18850) + moms = 38937,50
Elfirman skulle förmodligen vilja räkna som (50000 + moms) - 18850 = 43650
Försök få dem att gå med på det lägre beloppet.
Just nu vill jag bara gråta.
Jag hade inte bett om en offert om jag haft en miljon på kontot.
Jag har inte 42000 rakt upp och ner.
Jag har pengar att betala den tänka fakturan med och pengar som ska täcka det vi behöver när vi helt plötsligt ska bli tre.
Visste det är jätte roligt och vi är jätteglada men från att inte ha planerat någon extra familjemedlem till att helt plötsligt ha råd med det plus en utgift på 20000 för ett jävla jobb som inte ens var nödvändigt. Det finns inte.
Usch.
Jag hade inte bett om en offert om jag haft en miljon på kontot.
Jag har inte 42000 rakt upp och ner.
Jag har pengar att betala den tänka fakturan med och pengar som ska täcka det vi behöver när vi helt plötsligt ska bli tre.
Visste det är jätte roligt och vi är jätteglada men från att inte ha planerat någon extra familjemedlem till att helt plötsligt ha råd med det plus en utgift på 20000 för ett jävla jobb som inte ens var nödvändigt. Det finns inte.
Usch.