Jag kanske bör förtydliga att jag inte är snickare eller hantverkare av något slag. Jag är webbutvecklare och detta är skruvmejslar jag ska ha på min fritid till hemmapulande. Men är väldigt trött på mina bits som slitits ut så rejält, och jag önskar dessutom bra grepp för både kraftöverföring och skönt att hålla i. Det kan ju fortfarande vara ganska hårda uppgifter även i hemmet, däremot är det inte lika ofta som för proffs.

Jag har kört Bahco ett tag nu, Jula säljer dem.
Viktiga är som tidigare skrivits, rätt mejsel till rätt skalle.

Wera-satsen som länkades till innehåller de vanligaste (även om jag sällan stöter på PH3 och PZ3), men jag saknar PH0 och PZ0 i den.

Dessa har jag köpt när Jula kör dem som lockvara för 199kr: http://www.jula.se/catalog/verktyg-...lar/skruvmejselsatser/skruvmejselsats-119881/
Nu verkar de ha den i mitt tycke lite vettigare satsen: http://www.jula.se/catalog/verktyg-...lar/skruvmejselsatser/skruvmejselsats-119886/
Sen finns motsvarande sats för Torx.

Nu tvistas det om kvaliteten på Bahco, men jag tror inte riktigt förfallet nått denna Ergo-serie.

Mikael_L
Jodå, förfallet har nått deras Ergo också, åtminstone delvis.

Sen tillverkningen flyttades till Spanien för kanske 5 år sedan så har Bacho förbilligat produktionsprocessen och de nya Ergo är inte på något vis usla, men ändå sämre än de tidigare.
Man stansar t.ex. ut hela flatmejselspetsen av en bit rundstång, och slipper därmed ett moment med maskinbearbetning. Det är mindre metall i den nya, lätt att väga gamla och nya serien.

Men Bacho verkar glida nerför ett sluttande plan nuförtiden.
Att man lånar ut sitt goda namn till sådant här skräp (bild nedan) är anmärkningsvärt :eek:
Men om inget annat än nästa kvartalsrapport är intressant så är det kanske en naturlig utveckling - adjöss Bacho ... :(
110366.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nöter man ut skruvmejslar så pass att man kallar dem "förbrukningsvara" så har man antingen kört med dålig kvalité eller så använder man fel mejsel till skallen. i 99% av fallet så är det skallen som rundas innan något händer med mejseln.

Wera gör super kvalité och skulle rekommendera samma som Mikael_L.
Har även ett sett med Bahcos Ergo serie som hållit upp bra. Båda handtagen fungerar bra, men man får tänka på att Bahcos är steget större, speciellt på PH2 mejseln.

Weras handtag ser lite speciella ut men ligger bra i handen.

Jem&Fix har Bahco ergo setet för 199kr, samma som julas. Finns även ett för Torx för samma peng.

Yup, dedär aktar jag mig noga för åtminstone.

Jag lär vara känd för att vara sparsam men jag snålar inte på skruvmejslarna. Man kan ha tur ibland och hitta bra kinaskruvmejslar men det är en chansning och de flesta kommer att vara rena skiten. Det blir billigare i längden att köpa Wera eller något annat kvalitetsmärke.
Flatmejslarna går att vässa på smärgel så de håller hur länge som helst men stjärnmejslar och torxmejslar tar slut förr eller senare men då man köper kvalitet håller de väldigt mycket längre.
Givetvis håller jag mig med några kinamejslar av billigaste sort som jag använder att bända och skrapa och öppna målburkar med för att inte fördärva de riktiga skruvmejslarna.

• Gilla
j0nta
  • Laddar…
Mikael_L
Harald har också några hyggligt prisvärda satser:
http://www.harald-nyborg.se/verktyg/handverktyg/skruvmejslar.html
Alla där bör nog vara hyggligt köpvärda. Mitsutomo eller vad det nu hette tror jag är HN's eget märke eller något sådant. Dvs man får helt okänd kvalla där.

Wera och Wiha är gamla ansedda tillverkare som hålls högt. Bacho ergo hör väl också till den skaran, men som sagt - många börjar tvivla på Bacho.
Men de där Ergo-satserna på HN skulle jag inte tveka att köpa om det vore så. Jag tror nog att 6st Bacho ergo är värd 200 spänn.

Och frågan är väl lite om det är ide att köpa någon jättestort kit med mejslar.
Då får man en massa dimensioner man inte ändå använder.
Ph3 och Pz3 är ju rätt tveksamt för de flesta privatpersoner. Där räcker det gott att ha dessa som bits.
Pz1 stöter en elektriker på rätt mycket, men "vanligt folk" råkar nog inte på den lika mycket, utan då är det nog oftare ph1 (som elektrikern däremot ganska sällan behöver skruva på i yrket).

Så en mindre sats och sen komplettera med någon enstaka som man ofta kan behöva är kanske melodin.

T
Det är märkligt många av de Bachokiten som har flera flatmejslar i olika storlekar och sen ett par PH eller PZD i små storlekar.

Om man tittar till användande så är en smal och en mellanstor flatmejsel "tillräckligt" för det mesta jag gör hemma, med bilen, i båten etc. Ibland är det bra med en stor, men då är det oftare en ännu större än de som finns med i Bachos paket.

PH3 och PZD3 är väldigt ovanligt att jag använder om jag inte skruvar stora träskruv och då tycker jag det är OK med bits som jag kan köra i bitsmejsel och/eller skruvdragare.

PH2 och PZD2 är nog det som används mest och sen PZD1, PH1 är inte så vanligt.

Torx börjar bli mer och mer vanligt tycker jag, särskilt för träskruv för "konstruktion". Det har varit mycket TX25 och TX30 nu när vi bygger om/till och även TX20 för mindre skruv. Det drar jag mest med dragare så där blir det evigt bytande av bits eftersom jag inte har flera skruvdragare(än).

För ett par år sedan köpte jag en spärrskruvmejsel från Bacho med plats för 6 bits i skaftet som jag har i lilla verktygslådan inne i huset eller kan ta med mig om jag ska pula i båten etc och den tycker jag har varit förvånansvärt behändig. Den har å andra sidan lite grov diameter nere vid bitshållaren så ibland funkar det inte, då får man hämta en annan mejsel.
Det skulle nog var mitt tips till TS om man vill ha en enkel lösning på att ha det mest använda till hands utan att det blir för dyrt - tror att den kostade 200 kr.

Annars har jag genom åren önskat mig verktyg av barnen och då en i taget för att det ska bli "lagom" dyrt. Hellre en bra skruvmejsel som funkar för lång tid än en set med mejslar som bara gör en arg.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
jag röstar också på Wera. Har köpt mig en XXL-sats och är nöjd. Kommer definitivt bli mer Wera för mig!

IMG_20151208_101847.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Glöm inte att Wera är mer än bara mejslar också ;)

• Gilla
Lolle och 1 till
  • Laddar…
FredrikR skrev:
Glöm inte att Wera är mer än bara mejslar också ;)
Japp ...

wera1.jpg

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Dina 30 kusiner får gå ihop Peter så kan du få vilket set du vill! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.