Tänkte önska mig ett skruvmejselsats i julklapp om det finns till rimligt pris. Någon som har förslag på ett sats med ganska allround-mejslar men av bra kvalitet? Hellre ett fåtal men bättre kvalle tänker jag.

Om ni inte har något konkret sats att tipsa om; Vilka märken anses bra och vad bör man tänka på?

Redigerat:
Den verkar bra!

Synd bara att det inte verkar vara vanligt att torxmejsel ingår i satser.

Redigerat:
Kan egentligen tänka mig bits också men det viktiga är att det är bra kvalitet. För det har inte den mejsel med bits jag har i dagsläget som är från IKEA. Är väl iof inte så svårt att hitta något bättre än dem men, kan tänka mig att det finns fler dåliga exemplar på marknaden. Dom vill jag undvika.

Mikael_L
WERA is da shit.

Och det finns att hitta stora set till attraktivt pris.
T.ex denna - mycket verktyg för pengarna:
http://www.toolab.se/produkt/Wera-Skruvmejselsats-BIGPACK

Den tidigare länkade FatMaxen från CO är nog prisvärd för sina 99 spänn.
Jag skulle aldrig slagit till på ord pris (249), men 99 spänn borde det hur garanterat som helst vara värt.

• Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Jag röstar bort mejsar med bits. Bitshållaren blir ofta för stor för att komma in i skruvhål.
Jag har Wera-mejslar. Jag gillar dom men handtaget är ju lite speciellt.

Att alltid ha rätt skruvmejsel för jobbet är väldigt trevligt.
Vissa människor har ingen förståelse alls för varför man inte borde använda en PH1-mejsel till en PZ2-skruv, de blir bara förbannade för att de drar sönder skallen och inte får ur skruven.

Mycket bra tips där också Mikael_L. Tack för den. Hade vart toppen om man fick dem i ett förvaringsetui istället för hängare.

Mikael_L
Handtagen på Fatmax är rätt lika Bost, som jag tycker är rätt sköna (= passar mig!)

Men det är väl personligt tycke och smak hur handtagen upplevs.

Jag förstår. Visst är det bättre kvalitet på exempelvis Wera men fortfarande är det en förbrukningsvara.
Vilket i ditt fall inte ger dig något mervärde i förhållande till pengarna.
Så min rekommendation kvarstår, köp en bitsmejsel av hög kvalitet och billigare bits - undvik de billigaste.

Tycker när jag ser Classes egna Cocraft att dom ser sköna ut annars. Men tvekar lite på om deras egna märke är så bra. Plus att verkar inte finnas nån allroundsats med alla nödvändiga mejslar så som den där Wera-satsen. Den hade perfekt kombination. Men handtagen ser lite märkliga ut ja, oroväckande obekväma.

Mikael_L
Wera-satser är lätt att hitta på ebay också.

Ofta inte speciellt mycket billigare än när man snubblar på de bästa erbjudandena i Sverige.
Men om ingen har någon bra Wera-drive i Svedala precis när några hundra överblivna kronor bränner i plånboken och vill bortbytta mot kvalitetsmejslar så har ebay ständigt ungefär samma priser.

Just det där toolab-erbjudandet misstänker jag att det svårt att finna ens en hundring billigare på ebay.

Mikael_L
sune73 skrev:
Jag förstår. Visst är det bättre kvalitet på exempelvis Wera men fortfarande är det en förbrukningsvara.
Så min rekommendation kvarstår, köp en bitsmejsel av hög kvalitet och billigare bits - undvik de billigaste.
Klart det är så.
Men de sämre förbrukas väldigt fort, de bättre förbrukas mycket mer långsamt. :)

edit:
Använder man alltid rätt mejsel för skruven + lite vanligt sunt förnuft, så förbrukas halvhyfsade mejslar (typ det mesta från Biltema, Jula, CO, ja t.o.m lidl) väldigt långsamt redan de. Och de bästa mejslarna i världen kan ha oerhört lång hållbarhet.

Men sen brukar ju folk dra krysspår med flatmejsel, blanda pozi och philips, böja, hacka, spetta och slå med mejslarna osv.
Och då håller givetvis inte bästa fabrikat ens nästan för evigt.

Redigerat:
Det är ju dock lite för dyrt med över 500 spänn. Kanske inte för produkten, men för vad jag kan önska mig i julklapp. Därför jag tänkte att jag får försöka önska mig en liten sats bara.

sune73 skrev:
Hur gör du för att dina skruvmejslar ska vara en förbrukningsvara? Av de 8 Bahco som jag köpte för 15 år sedan har jag bytt ut en. De används för flitigt hobbyskruvande på bilar.

Tricket är att använda sina bra mejslar enbart för att skruva med. För att hacka, bända och skrapa har man en separat uppsättning billiga fulmejslar.

• Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.