67 272 läst ·
17 svar
67k läst
17 svar
Skruvlängd till golvspånskiva
Sida 1 av 2
Golvspån skall limmas för att undvika "knarr". Skruv skall vara minst 50 mm och elförzinkad samt delgängad - dvs skruvstammen närmast huvudet ogängad, minst lika med tjockleken på materialet som fästs in. Max 200 mm mellan skruvarna. Ger en åtgång på c:a 18 skruv/kvm.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Använd vinterlim.
Varför vinterlim? Jag har en flarra Bostik trälim ute, http://www.bostik.se/BostikTDS/SE/P0139_SE_TDS.pdf. Vad sägs om det? Jag blir arkebuserad om jag kommer hem med fler flarror...Johan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Har du vanligt trälim så funkar det naturligtvis också. Vinterlim är dock starkare, så tar din flaska slut (det går åt MYCKET lim) köper du en sådan istället.Marcus J skrev:
I mitt hus har det gått åt 40 liter lim hittills. Kanske hälften till spångolven (200m2)
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Kommer inte riktigt ihåg, men jag tror jag gjorde av med 3-5 flaskor lim till badrumsgolvet på 12kvm. Det går åt rejält med lim bara till sponten på spånskivorna.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Man limmar sponten OCH på regeln. Två strängar på plattan som sitter i golvet och två strängar på den som skall sättas dit. På regeln kan man lägga en fet sträng ungefär i mitten på regeln. Det denna sistnämnda som är viktig för att slippa knarr.injonil skrev:
http://kampanj.byggelit.se/monteringsanvisning6.html

Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
I en del av vårt hus fanns det ett parkettgolv, massiv stavparkett som var lagd på ett flytande spånskivegolv, under det var det 80 mm frigolit på ett läätbetongbjälklag över källaren. Denna del av huste var byggd ca 1976.
Redan när vi köpte huset såg vi att parketten hade gått isär, där var sprickor rakt över rummet. Nu vid ombyggnaden (har byggt en våning till på den delen av huset) så bröt vi upp golvet. Spånskivorna hade gått isär och låg med glipor på nästan 10mm på sina ställen.
Den förklaring vi fått på problemet är att dels så är det fel att lägga stavparkett på spån. Varje stav spikas fast i golvet, och spån håller inte spik tillräckligt bra. Troligen haer det varit för lite lim i sponten på spånskivorna så att de gått isär. Det finns också en teori om att det beror på att huset som på 80 talet var del av ett konkursbo stod tomt och ouppvärmt i ca 2 år. Förre ägaren köpte på exekutiv auktion.
I ett av rummen med detta golv skall vi nu lägga tillbaka stavparketten (söker bra golvläggare) där har vi fått rådet att lägga spån med plyfa ovanpå, spik fäster bättre i plyfa.
Redan när vi köpte huset såg vi att parketten hade gått isär, där var sprickor rakt över rummet. Nu vid ombyggnaden (har byggt en våning till på den delen av huset) så bröt vi upp golvet. Spånskivorna hade gått isär och låg med glipor på nästan 10mm på sina ställen.
Den förklaring vi fått på problemet är att dels så är det fel att lägga stavparkett på spån. Varje stav spikas fast i golvet, och spån håller inte spik tillräckligt bra. Troligen haer det varit för lite lim i sponten på spånskivorna så att de gått isär. Det finns också en teori om att det beror på att huset som på 80 talet var del av ett konkursbo stod tomt och ouppvärmt i ca 2 år. Förre ägaren köpte på exekutiv auktion.
I ett av rummen med detta golv skall vi nu lägga tillbaka stavparketten (söker bra golvläggare) där har vi fått rådet att lägga spån med plyfa ovanpå, spik fäster bättre i plyfa.
Vad tror ni om Spånplattelim. Det verkar ju optimalt både hållfasthet, stegljud och dessutom billigt. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Lim/Spanplattelim-2000030568/