jogi02 skrev:
[quote author=K_A link=1144481311/0#13 date=1146943130]Kan rekommendera en Makita BDF440. 1,6kg och endast 18,6 cm lång. 14.4v Li-ion.

Finns även som 18v och då heter den BDF450 och väger 1.7kg.

En riktigt smidig maskin. Går tyvärr inte att få tag i i Sverige förrän i slutet av Juni men den går att beställa från t.ex. England, vilket jag gjorde.
Ja, verkar vara en klockren maskin, just att den är lätt tilltalar mig. Tycker nästan att Makita känns proffsigare/ stabilare än Fesstool men nu blir jag väl påhoppad här på forumet, är väl som att svära i kyrkan... ;)[/quote]
Jag diggar dig...

Köpte en Hitachi DS 18DMR till jobbet för ett tag sedan, drar mest borrskruv i metall så allt under 18 volt går bort.

MYCKET nöjd med maskinen, försäljaren på Ahlsell rekomederade den före DeWalts XRP 18V ( mer reklamationer ) och Millwuake 24V LiJon ( Tung och tål inte kyla lika bra ).

Lutar nog åt en Hitachi när jag ska investera en hem ( väntar på nya med LiJon ).

Skulle heller inte köpa mindre än 18V NiMH eller NiCD, tycker att det är minimum oavsett bruk.

:)

Leif... skrev:
Konstig inställning, det är väl ändå styrkan i maskinen, dvs vridmoment och rpm man skall se på. Högre spänning är inte automatiskt starkare.
Icke desto mindre en vanlig inställning. Normalt sett så brukar högre spänning innebära kraftiga maskiner, så länge man jämför samma typ av maskin, t.ex. skruvdragare och jämför inom märket.

Exempel 1: en 18 v Makita skruvdragare är kraftigare än en 12 v Makita skruvdragare.

Exempel 2: En 12 v Makita slagskruvdragare är kraftigare än en Festool 15,6 v skruvdragare.

Exempel 3: En 19,2 v kinesisk billighetsskruvdragare är svagare än en 12 v märkesskruvdragare.

[/quote]

Ja, verkar vara en klockren maskin, just att den är lätt tilltalar mig. Tycker nästan att Makita känns proffsigare/ stabilare än Fesstool men nu blir jag väl påhoppad här på forumet, är väl som att svära i kyrkan... ;)[/quote]

Jag tycker att Festool verkar vara för kvinnor. Alla säger att de är väldigt lätta samt att de passar för finare jobb ;D
Nu får väl jag förskansa mig i en bunker :D

Jag tycker att Festool verkar vara för kvinnor. Alla säger att de är väldigt lätta samt att de passar för finare jobb ;D
Nu får väl jag förskansa mig i en bunker :D
[/quote]

Ja gå o göm dig i en bunker på momangen! Skämt å sido, men jag ser det som väldigt tröttande att skruva med en tung maskin.

Leif... skrev:
Konstig inställning, det är väl ändå styrkan i maskinen, dvs vridmoment och rpm man skall se på. Högre spänning är inte automatiskt starkare.

Den Hitachi DS 18DMR som jag köpte har 62Nm vrid. Det räcker bra för mig.

De kataloger jag kollat i visar klart och tydligt att i maskiner av samma märke så ökar Nm när man går upp i Volt.

Ex.

Hitachi 12V = 36Nm
Hitachi 14,4V = 55Nm
Hitachi 18V = 62 Nm

Sedan om man jämför olika märken är det ju självklart att det varierar. Säkerligen är en 12V Hilti vara starkare än en 18V Blackline :)

Fattar inte vad men behöver en 18v maskin till för hembruk.. Min 12v Makita klarar allt jag utsatt den för.. tom karmskruv.. 18v maskiner brukar bli tunga och jobbiga att arbeta med..

Ja, om man vill ha en lättare maskin, så kan man ju jämföra din 18V Hitachi mot Makitas 14.4V modell 6339DWFE:

Hitachi DS18DMR Makita 6339DWFE
Vikt:     2,6 kg 2,3 kg
Vrid:     62 nm 70 nm  

Allt enligt tillverkarnas hemsida.

Helt klart går vridet upp om man ökar spänningen, men bara om man har samma motor (verkningsgrad lika) och samma Ampere i batterierna.

Det är framförallt motorns effektivitet som skiljer tillverkarna från varann.

gds4me skrev:
Fattar inte vad men behöver en 18v maskin till för hembruk.. Min 12v Makita klarar allt jag utsatt den för.. tom karmskruv.. 18v maskiner brukar bli tunga och jobbiga att arbeta med..

Jag använder 18V för att jag har samma batteri till andra maskiner, tigersåg, cirkelsåg etc, där man aldrig kan få för mycket kraft.

Har jobbat en del med Hitachin nu och kan konstatera att den är kanonbra. Den är dock lite tung när man ska jobba över huvudhöjd.

Kommer nog ändå att köpa en 18V hem, funderar på DeWalts 18V paket med cirkel, tiger, stick, skruv och lampa.

Någon som har detta paket och kan rekomendera eller förkasta ?

Mvh Tobbe

Kemi skrev:
Har jobbat en del med Hitachin nu och kan konstatera att den är kanonbra. Den är dock lite tung när man ska jobba över huvudhöjd.

Kommer nog ändå att köpa en 18V hem, funderar på DeWalts 18V paket med cirkel, tiger, stick, skruv och lampa.

Någon som har detta paket och kan rekomendera eller förkasta ?

Mvh Tobbe
Hej!

Har dewalt 18 skruvdragare, tiger och cirkel. Är mycklet nöjd med alla 3. Däremot vet jag att många är kritiska till dws sticksågar, men jag har aldrig provat någon själv.

//Daniel

jag köpte till jobbet en makita BDF 440 14.4v Li-ion, vilken vilken super skruvdragare.
den sitter som hansken på handen super balanserad och endast 1.6kg körklar, 2st 3.0Ah batterier med c:a 60% mer körtid mot Ni-MH batterier. Och den max drar c:a
40Nm man känner att det är hög kvalite på den, inge skit här inte. Jag tror man köper
en 18voltare och får några Nm till, hem till villan. ;D

Jag köpte just en bdf440. Hade redan en slagskruvdragare från Makita. Verkar vara en kanonmaskin. Det enda jag har att anmärka på är laddaren faktiskt. Den har en fläkt som surrar och verkar inte vara tänkt för att låta stå i laddning hela tiden. Å andra sidan laddar den så snabbt (45min från fullt urladdad till full laddad) så man behöver egentligen bara köra laddaren då man verkligen jobbar. Sedan är det en ny typ av batterier med annat fäste. Det är lite synd. Blir så himla många olika laddare som upptar uttagen i verkstaden. Rekommenderas!

ClasseClas
B-OK skrev:
jag köpte till jobbet en makita BDF 440 14.4v Li-ion, vilken vilken super skruvdragare.
den sitter som hansken på handen super balanserad och endast 1.6kg körklar, 2st 3.0Ah batterier med c:a 60% mer körtid mot Ni-MH batterier. Och den max drar c:a
40Nm  man känner att det är hög kvalite på den, inge skit här inte. Jag tror man köper
en 18voltare och får några Nm till, hem till villan. ;D
Det är ingen större skillnad mellan BDF 440 och BDF 450 (18V) vad gäller vridmomentet. Däremot är BDF 441 (14.4V) 3-växlad och ger max 70Nm, men väger istället 2.0 kg.
http://www.nexmart.de/is-bin/INTERS...mp;CVID=0606252014209&CategoryName=makita
Det finns även en liknande BDF 451 (18V) på 80 Nm och 2.1 kg.
http://www.nexmart.de/is-bin/INTERS...mp;CVID=0606252014209&CategoryName=makita

ClasseClas
dogen skrev:
Jag köpte just en bdf440. Hade redan en slagskruvdragare från Makita. Verkar vara en kanonmaskin. Det enda jag har att anmärka på är laddaren faktiskt. Den har en fläkt som surrar och verkar inte vara tänkt för att låta stå i laddning hela tiden. Å andra sidan laddar den så snabbt (45min från fullt urladdad till full laddad) så man behöver egentligen bara köra laddaren då man verkligen jobbar. Sedan är det en ny typ av batterier med annat fäste. Det är lite synd. Blir så himla många olika laddare som upptar uttagen i verkstaden. Rekommenderas!
En fråga från en som har beställt en BDF 440 men inte fått den ännu. Går fläkten även när batteriet är borttaget?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.