Hej på er,

Ja då är det dags för en ny skruvdragare, priset spelar egentligen ingen roll, vill egentligen ha mest krut för pengarna, men vill samtidigt ha en smidig o hyfsat lätt dragare. Är det Festool som gäller? Makita är det väl hyfsad kvalitet på oxå? Tacksam för tips. :-/

P
Jag är nöjd med min Festool som jag köpte tillsammans med excenter- och vinkelchuck. Med denna lösning kommer man alltid åt överallt.
Men..den lämpar sig bättre för finsnickeri/lättare montagearbeten (typ kök) än grovbygg. Den har visat sig lite klen i extremare situationer som t.ex. injustering av Nivellgolv, där kollegans Hilti har pallat mer.
Jag kommer skaffa ett råstarkt komplement så småningom. Sannolikt en Makita.

dessutom tror jag att ämnet skruvdragare; "vilken är bäst eller vilken skall jag ha" är rätt uttömt. Om det inte nu kommit något revolutionerande på dragar fronten, fast det tror jag inte.

geschwint skrev:
dessutom tror jag att ämnet skruvdragare; "vilken är bäst eller vilken skall jag ha" är rätt uttömt. Om det inte nu kommit något revolutionerande på dragar fronten, fast det tror jag inte.
Ja sökfunktionen är väldigt användbar. Det krångliga kan dock vara att hitta nyttiga inlägg i en lång lång tråd på flera sidor. Hade vart bra om man kunde sammafatta de bästa och mest matnyttiga inläggen för varje verktygskategori.
Dessutom tycker jag att om man springer på en tråd som är väldigt intressant och som många kan tänkas vilja läsa så skall man kontakta mods och be att få den klistrad så alla lätt uppmärksammar den.
Ofta spårar diskusioner ur, men annars skulle man kunna klistrat en tråd för varje kategori exempelvis en om skruvdragare, kap&gersågar, spikpistoler osv. där man kan debatera generella frågor som; vad man skall tänka på vid köp, vilken modell som lämpra sig till vad, erfarenheter mm.

/AB - tänker fritt

För att anknyta lite till ämnet så är festools dragare väldigt trevliga att jobba med, men inte till de där riktigt grova jobben. Precis som nämnte ovan så är de totalt outstanding med sina tillbehör som vinkelchuck och excenterchuck. Håller du på mycket med möbelsnickeri, monteringar och annan "lättare" skruvning så är festoolen maskinen för dig! Enda tänkbara nackdelen är priset, men den är faktiskt värd varenda krona!

Kanon bra svar där, just sökfunktionen tycker jag är lite omständig. Tack för tipset om skruvdragaren oxå. Blir nog en Festool.

FYI så har Metabo nu Li-Ion batterier till flera maskiner i sin skruvdragarserie.
Från 12V (52nm!) till 18V.

www.metabo.se

Kör en makita 6270 liten lätt och lagom stark för de mesta borr/skruvmomenten.

ville inte dra 10*10 franskskruv i pluggad granit riktigt hela vägen men då finns ju spärrskaft ;D

Jo makita känns stabilt, men den kontra Festool? Känns som att payoffen i pris är försumbar, men jag kan ha fel!? Men en makita är alltid en makita!

Om inte priset spelar någon roll är det väl inte mycket att fundera på. Då kan du ju köpa en av varje och prova vilken som är bäst.

För att lägga till en till testa en panasonic. smidig med mycket kraft. Testade en blev såld skall nu köpa en. Lycka till

Kan rekommendera en Makita BDF440. 1,6kg och endast 18,6 cm lång. 14.4v Li-ion.

Finns även som 18v och då heter den BDF450 och väger 1.7kg.

En riktigt smidig maskin. Går tyvärr inte att få tag i i Sverige förrän i slutet av Juni men den går att beställa från t.ex. England, vilket jag gjorde.

vad fick du ge för Makitan LI-ion skruvdragaren och vars köpte du den i från, vilket
engelskt företag.

Jag fick ge ca 3150 + moms inkl. frakt. Köpte från Toolshop Direct. Det var lite strul -blev debiterad frakten två gånger och fick vänta på svar ang. detta flera dagar. Nu har dom svarat och lovat att rätta till del.

K_A skrev:
Kan rekommendera en Makita BDF440. 1,6kg och endast 18,6 cm lång. 14.4v Li-ion.

Finns även som 18v och då heter den BDF450 och väger 1.7kg.

En riktigt smidig maskin. Går tyvärr inte att få tag i i Sverige förrän i slutet av Juni men den går att beställa från t.ex. England, vilket jag gjorde.
Ja, verkar vara en klockren maskin, just att den är lätt tilltalar mig. Tycker nästan att Makita känns proffsigare/ stabilare än Fesstool men nu blir jag väl påhoppad här på forumet, är väl som att svära i kyrkan... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.