Upptäckte det igår att min Blå bosch vobblar. Provade lite olika bits och borr och alla vobblade. Inte mkt, kanske en 2-3 mm på en vanlig bitshållare, men det är ju definitivt inte bra när man ska borra! Kommer inte ihåg men den har nog 3 år på nacken nu så garantin är förmodligen slut. Ska man köpa en ny chuck? Går det?

Det bör gå att byta chuck.
Öppna käftarna max och titta ner i chucken, eventuellt behöver du en ficklampa för att se något, där brukar sitta en skruv i botten som håller chucken i maskinen.
Om det inte är hela axeln som chucken sitter på som är skev, isf får du väl kolla om netto har några kvar.. :D

Hehe...
Tack för svaret... Ska kolla hur jag kan få av den lite senare idag.

Klart att Du kan köpa en ny schuck. Skruven i botten av schucken är vänstergängad.

per

Tack Per! Hade mina misstankar om det när jag började bli blå i ansiktet av kraftansträngning :-S

Eeeh! Glömde.. :o
Tur att Per finns här och kan styra upp när vi andra klantar oss. :rolleyes:

Gammal tråd jag vet men ts kanske läser ändå..

Löste du problemet med chuckbyte?
Har samma tendens på en Makita här hemma..

Jorå jag är här :)
Kommer inte ihåg, investerade i Makita istället :)

Har svårt att tänka mig att det bara är själva chucken som är problemet.
Den har ju rejäla dimensioner och deformeras inte så lätt.

Utan det är väl snarare, som Masses antyder, en axel i växellådan som blivit krökt när maskinen har fått sig en smäll.

Min gör det också och den har gjort det från inköp, tror helt enkelt att de inte tillverkas med så stor precision.

Edit jag har en AEG.

Redigerat:
Köpte en milwaukee med samma problem. Skickade tillbaka den och fick en ny som var felfri. Har två stycken på jobbet som också vobblar. Dom går ju hårt så jag tänkte innan att det berodde på det. Nu vetefan.. Konstigt ändå, proffstillverkarna borde ju ha nolltolerans (typ) mot detta.

pernitta skrev:
Klart att Du kan köpa en ny schuck. Skruven i botten av schucken är vänstergängad.

per
Tyvärr har vissa av BOSCH:s nya modeller ej utbytbar chuck. Idioti..

Min nya gsr 18 v ec vobblade brutalt också. Fick ny växellåda på den. Vobblar fortfarande en del dock. Kass. Annars är det bra tryck i apparaten och så.

Jag var trött på min gamla 18V GSB eftersom den wobblar. Nappade därför på ett bra erbjudande på blå 18V-grejer och köpte en GSR skruvdragare med slagmutterdragare och dessutom en Tigersåg som jag spontanköpte.

Jag reklamerade nya mutterdragaren eftersom den också wobblade och fick den utbytt till en ny. (Tillverkad nästan ett år senare enligt serienumret) Den wobblade också så jag gick tillbaka. Butiken hävdade dock att det nog är normalt. Vi testade även en Hitachi och den betedde sig likadant...det är nog bara att inse att man har för stora krav:-)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.