4 936 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Skruvdragare under 12v
Är det någon som har erfarenheter att dela.
Är lite sugen på en lätt maskin att ha som kompliment
till min något tunga grymt starka flex.
Såg att bosch hade en GSR9,6, Festools hade oxå en 9,6.
Flexen har dessutom pajjat....?
Inge kul när ens favoritmärke pajjar.
Kolen är tvärslut efter ett lösvikeshusbygge.
Lite dåligt tycker jag att man inte kan byta kol, man
måste byta hela motorn, men så kanske det är på batterimaskiner?
/Thrax
Är lite sugen på en lätt maskin att ha som kompliment
till min något tunga grymt starka flex.
Såg att bosch hade en GSR9,6, Festools hade oxå en 9,6.
Flexen har dessutom pajjat....?
Inge kul när ens favoritmärke pajjar.
Kolen är tvärslut efter ett lösvikeshusbygge.
Lite dåligt tycker jag att man inte kan byta kol, man
måste byta hela motorn, men så kanske det är på batterimaskiner?
/Thrax
Synd med Flexen men på alla Makitas batterimaskiner kan man byta kol, låter konstigt att Flex inte stöder byte av kol. Vissa har åtkomligt från utsidan, andra får man skruva i men Makita har nya kol som reservdelar.
Har aldrig haft behov av en väldigt lätt och liten då min 6227 är 'lagom'. Vill jag ha drag så tar jag slagdragaren.
Har aldrig haft behov av en väldigt lätt och liten då min 6227 är 'lagom'. Vill jag ha drag så tar jag slagdragaren.
Du kan titta lite på Bosch GSR10.8V. Det är dock en ren skruvdragare, det är ingen chuck utan bara ett bitsfäste. Den är dock mycket smidig och stark, jag gillar den skarpt, särskilt som du säger: Som komplement till en starkare dragare. 
"Minidragaren" har precis avhandlats här i forumet så det finns en del att läsa om den, se här: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=19544
"Minidragaren" har precis avhandlats här i forumet så det finns en del att läsa om den, se här: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=19544
Jag tänke motbevisa dig med en sprängskiss på en Porter-Cable som din Flex troligen är. Det verkar emellertid inte finnas några kol
http://media.ptg-online.com/20040210103515_966 .pdf
http://media.ptg-online.com/20040210103515_966 .pdf
Den första "skruvdragaren" jag hade i min ägo var en Black&Decker 3.6V (KC9039KH).
Jag fick den i present av min styvfar för några år sedan, svärfar undrade sedan han sett den om jag skulle skruva ihop dockhus med den
Och det är ungefär vad den duger till! 
Jo för liten och klen är den.. med en hastighet. Tänk inte ens tenken att ställa in momentet.. det fungerade överhuvudtaget inte. Man kan också låsa den och använda den som bitsskruvmejsel, men den är inte särskilt vridstyv och knakar betänkligt i fogarna när man skruvar
(Numera bor den längst in i garderoben)
Jag fick den i present av min styvfar för några år sedan, svärfar undrade sedan han sett den om jag skulle skruva ihop dockhus med den
Jo för liten och klen är den.. med en hastighet. Tänk inte ens tenken att ställa in momentet.. det fungerade överhuvudtaget inte. Man kan också låsa den och använda den som bitsskruvmejsel, men den är inte särskilt vridstyv och knakar betänkligt i fogarna när man skruvar
Produkter som diskuteras: "bitsskruvmejsel"
Bitsskruvmejslar
Bitsskruvmejslar är en typ av skruvmejsel som är designade för att hålla utbytbara bits. Dessa verktyg är extremt mångsidiga, eftersom de kan användas med en mängd olika bits för att passa olika typer av skruvar.
Läs mer
Är inte riktigt med på vad du vill motbevisa...
Såg att Porter Cable kommit med en 9,6 och 12v i lättare variant
med plastchuck, på toolking.com.
Flexen som jag har nu har en chuck gjord för värdskrig....
Batterierna är lika så då kan jag använda gamla laddaren. ;D
/Thrax
Såg att Porter Cable kommit med en 9,6 och 12v i lättare variant
med plastchuck, på toolking.com.
Flexen som jag har nu har en chuck gjord för värdskrig....
Batterierna är lika så då kan jag använda gamla laddaren. ;D
/Thrax
Kolla på bosch:s nya produkter i gröna serien, PSR 200 LI och PSR 300 LI. (bosch:s tyska hemsida för specs)
Finns på Bauhaus för 649:- och 849:-
Annars finns Metabos 9,6V som drar 30 nm.
Finns på Bauhaus för 649:- och 849:-
Annars finns Metabos 9,6V som drar 30 nm.
Ja, och gamla batterierna!thrax skrev:
Jag ville visa att det visst fanns utbytbara kol, men jag hade fel.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden