Jag antar att många/de flesta någon gång använt en skruvradagare för att dra runt en axel. Typ att den används som motor till denna axel.
Jag har nu en sak där jag vill använda min skruvdragare på det sättet men det är rätt hög massa så jag är orolig för vad som händer när man släpper "gasen" och axeln fortsätter rotera drivet av denna massa.
Finns det färdiga lösningar för detta? Tex en frirullande koppling som man kan sätta mellan chuck och det man vill driva?

[edit] Det är alltså inte en permanent inkoppling utan något som används någon gång då och då.

Redigerat:
Kanske slakta ett baknav till en gammal cykel med fotbroms?
Lite pyssel men där har du ju frihjulsfunktion.

/Höghus

Finns ju envägslager som är rätt smidiga att använda också...

Edit: alla moderna skruvdragare har ju inbyggd broms, så det blir inget bra med stor massa.. räcker ju med en större hålsåg för att göra sallad av en skruvdragare om man inte är försiktig...

Du kanske skulle använda en vanlig gammal nätansluten borrmaskin istället?

• Gilla
Trollskidan och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Finns ju envägslager som är rätt smidiga att använda också...

Edit: alla moderna skruvdragare har ju inbyggd broms, så det blir inget bra med stor massa.. räcker ju med en större hålsåg för att göra sallad av en skruvdragare om man inte är försiktig...

Du kanske skulle använda en vanlig gammal nätansluten borrmaskin istället?
Känner att det blir lite mycket att "uppfinna" och bygga ihop med ett envägslager (googlade för visste inte vad de var). Hade hoppats på att det fanns en färdig lösning.

Bra synpunkt king bromsen. Massan är inte ansluten direkt mot axeln. En rulle på axeln roterar massan som vilar på rullen. Möjligen minskar det problemet. Skall känna lite med fingerkraft. Har inte känts tungdrivet i mina testter dock. Behovet är bara ca 10 sek drift varje gång.

Höghus Höghus skrev:
Kanske slakta ett baknav till en gammal cykel med fotbroms?
Lite pyssel men där har du ju frihjulsfunktion.

/Höghus
Bra ide (är ju inte jättedyra som reservdel heller) men lite mer pyssel och skrymmande än jag hade hoppats på.

N Nizztos skrev:

En rulle på axeln roterar massan som vilar på rullen. Möjligen minskar det problemet. Skall känna lite med fingerkraft. Har inte känts tungdrivet i mina testter dock. Behovet är bara ca 10 sek drift varje gång.

N Nizztos skrev:
Bra ide (är ju inte jättedyra som reservdel heller) men lite mer pyssel och skrymmande än jag hade hoppats på.
Det fungerar alltså inte att använda cykelnavet som din ”rulle” och sätta axeln i chucken?

/Höghus

Bästa svaret

En gummitrissa att trycka mot axeln och bara ta bort när det snurrar?

• Gilla
Nizztos
  • Laddar…
Hade ju varit intressant med lite mer info om vad det är du ska driva egentligen...

Ibland snöar man ju in på en lösning och försöker hitta sätt för att just den ska funka, när det kan finnas nått helt annat sätt som man inte tänkt på...

• Gilla
galento
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hade ju varit intressant med lite mer info om vad det är du ska driva egentligen...

Ibland snöar man ju in på en lösning och försöker hitta sätt för att just den ska funka, när det kan finnas nått helt annat sätt som man inte tänkt på...
Nu är jag lite trist när folk är hjälpsamma och försöker hitta på bästa möjliga lösning vilket jag är tacksam för.
Jag var i just detta fall inte ute efter en DIY lösning utan enbart en pryttel som man hade kunna köpa på Amazon eller liknande som bara förlängde chucken med ett frihjul. Dvs en chuck eller i alla fall uttag för hylshållare i andra ändan också.

Oftast är jag helt ok med att bygga en lösning men inte i just detta fall. Här var det mer av finns det så är det bra annars får jag vara utan.

Håller annars med om din tankegång. Jag är definitivt en sådan som lätt hamnar i en låda och sedan inte kan tänka utanför den. Grupphjärnan är bättre än den egna.

Om det finns möjlighet att ha typ torx eller sexkantfäste på axeln är det ju bara att dra loss skruvdragaren när det snurrar på.

/Höghus

Höghus Höghus skrev:
Om det finns möjlighet att ha typ torx eller sexkantfäste på axeln är det ju bara att dra loss skruvdragaren när det snurrar på.

/Höghus
Det är precis så jag gör nu. Glömmer dock ibland och släpper "avryckaren" innan jag skilt dragaren från axeln. Som tillfällig lösning duger det dock.

N Nizztos skrev:
Det är precis så jag gör nu. Glömmer dock ibland och släpper "avryckaren" innan jag skilt dragaren från axeln. Som tillfällig lösning duger det dock.
Isf borde
https://antram.se/produkt/sparrhylsa-fintandad-125-mm-1-2/
fungera med lite lämpliga 1/2” -adaptrar.

En bilkomponent, sannolikt en bromsok eller del av bromssystemet, metallisk, industriellt tillverkad, isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/Höghus

Redigerat:
  • Gilla
Garderobssnickarn och 2 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Isf borde
[länk]
fungera med lite lämpliga 1/2” -adaptrar.

[bild]

/Höghus
Ja, det borde den. Är färdig med vridandet för denna gång men skall kolla detta till nästa gång.

• Gilla
Höghus
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.