Satte i ett nyladdat batteri i min Bosch gsr 12v15. Maskinen går men luktar illa och börjar ryka. Rycker ut batteriet och testar med ett annat batteri. Samma sak. Slänger maskinen.

MEN: Kan det vara ett fel på det första batteriet som förstör maskinen? Vågar jag stoppa i det i en annan maskin? Det ger 12,2v på stiften när jag mäter, det borde ju vara safe...

Det är inte så att du har nåt ledande skräp i kontakten på skruvdragaren, som kortsluter?

Känns väl som det nå tok med maskinen.

Låter som att kolen börjar gå ner

• Gilla
F_man och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Det är inte så att du har nåt ledande skräp i kontakten på skruvdragaren, som kortsluter?

Känns väl som det nå tok med maskinen.
Nej, inget där. Den har gått felfritt i 5 år nu. Men den är rätt sliten pga användning så jag kände det var dags ändå för en ny. Men jag är lite orolig för att stoppa batteriet i en annan maskin om det kan orsaka fel

plåtrickard plåtrickard skrev:
Låter som att kolen börjar gå ner
Hoppas det. Jag blev bara orolig för att det var batteriet som orsakade något.

Batteriet är det inte fel på, helt omöjligt, det levererar den ström det ska.
Protte

• Gilla
Exostor
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Batteriet är det inte fel på, helt omöjligt, det levererar den ström det ska.
Protte
Då var det nog ett rent sammanträffande att det hände precis när jag hade bytt. Hata slumpen.

När jag jobbade på ett företag som tillhandahöll Bosch hände det varannat år, ( 3 ggr på 6 år) plötsligt började det ryka ur maskinen, och det var dax o ta ut en ny.
Batterierna hade jag kvar hela tiden.

Enda gången jag varit med om detta var med en Biltema skruvdragare. Funkade alldeles utmärkt för att bygga en altan, men året efter skulle jag dra i en bråkig skruv och maskinen brann upp väldigt plötsligt: luktade elbrand, rök som fan och jag ryckte ur batteriet. Kastade maskinen på eldsäkert ställe för vidare transport till återvinningen.

Kände ingen motivation att skaffa fler maskiner till aktuellt batterisystem, det har blivit Milwaukee för 12V (verkstadsprylar) och Ryobi för 18V (trädgårdsprylar etc) därefter. Perfekt.

Tomture61
Exostor Exostor skrev:
Satte i ett nyladdat batteri i min Bosch gsr 12v15. Maskinen går men luktar illa och börjar ryka. Rycker ut batteriet och testar med ett annat batteri. Samma sak. Slänger maskinen.

MEN: Kan det vara ett fel på det första batteriet som förstör maskinen? Vågar jag stoppa i det i en annan maskin? Det ger 12,2v på stiften när jag mäter, det borde ju vara safe...
Skaffa en 18 V maskin istället , mer robusta .
Har en Makita från 2008 , byggt ett halvt hus och ett garage på 60 kvm .
Funkar fortfarande ;)

Tomture61 Tomture61 skrev:
Funkar fortfarande ;)
Jag har och använder 12V maskiner mest, de håller.(y)

Allt kan fallera, tyvärr.

Tomture61 Tomture61 skrev:
Funkar fortfarande ;)
Jag har både 12, 18 och 36v-maskiner. 12v är smidigt till ficklampa och små skruvdragare för gips eller när det är trångt eller högt upp.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.