3 319 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Skruvdragare som börjar brinna
Satte i ett nyladdat batteri i min Bosch gsr 12v15. Maskinen går men luktar illa och börjar ryka. Rycker ut batteriet och testar med ett annat batteri. Samma sak. Slänger maskinen.
MEN: Kan det vara ett fel på det första batteriet som förstör maskinen? Vågar jag stoppa i det i en annan maskin? Det ger 12,2v på stiften när jag mäter, det borde ju vara safe...
MEN: Kan det vara ett fel på det första batteriet som förstör maskinen? Vågar jag stoppa i det i en annan maskin? Det ger 12,2v på stiften när jag mäter, det borde ju vara safe...
Besserwisser
· östergötland
· 2 773 inlägg
Låter som att kolen börjar gå ner
Nej, inget där. Den har gått felfritt i 5 år nu. Men den är rätt sliten pga användning så jag kände det var dags ändå för en ny. Men jag är lite orolig för att stoppa batteriet i en annan maskin om det kan orsaka felFredrikR skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Batteriet är det inte fel på, helt omöjligt, det levererar den ström det ska.
Protte
Protte
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Enda gången jag varit med om detta var med en Biltema skruvdragare. Funkade alldeles utmärkt för att bygga en altan, men året efter skulle jag dra i en bråkig skruv och maskinen brann upp väldigt plötsligt: luktade elbrand, rök som fan och jag ryckte ur batteriet. Kastade maskinen på eldsäkert ställe för vidare transport till återvinningen.
Kände ingen motivation att skaffa fler maskiner till aktuellt batterisystem, det har blivit Milwaukee för 12V (verkstadsprylar) och Ryobi för 18V (trädgårdsprylar etc) därefter. Perfekt.
Kände ingen motivation att skaffa fler maskiner till aktuellt batterisystem, det har blivit Milwaukee för 12V (verkstadsprylar) och Ryobi för 18V (trädgårdsprylar etc) därefter. Perfekt.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Skaffa en 18 V maskin istället , mer robusta .Exostor skrev:
Satte i ett nyladdat batteri i min Bosch gsr 12v15. Maskinen går men luktar illa och börjar ryka. Rycker ut batteriet och testar med ett annat batteri. Samma sak. Slänger maskinen.
Har en Makita från 2008 , byggt ett halvt hus och ett garage på 60 kvm .
Funkar fortfarande
Klicka här för att svara