Snart vinner jag VM i startade trådar, men jag vill ju lära mig en massa :o
Har försökt leta i forumet och hittar inte någon liknande tråd, men hittar inte så bra än.

Vad vill jag få reda på då? Jo, jag har fått för mig att jag bara måste ha en till maskin :D
Jag vill ha en skruvdragare som inte är batteridriven, utan med sladd.
Till och med min 12 volts Festool-skruvdragare måste ju laddas ibland.
Har en del kommande jobb hemma där det ska skruvas en hel del. Eftersom jag räknar med att göra det mesta själv så gör det inget att man får dra fram en sladd.

Vad rekommenderar ni?
Jag har sett gipsskruvdragare som inte har matningskasett eller liknande. Ser alltså ut som en vanlig borrmaskin. Duger en sån även till att skruva trallskruv på till exempel ett altanbygge? Såg som exempel en sådan DeWalt för en femhundring på blocket för en tid sedan.

Något annat?

Har ni tips så skriv dem gärna här och ännu bättre om det finns länk så man kan se mackapären.

Eller är det bättre att prioritera befintliga skruvdragare med ytterligare ett batteri?

V8dc skrev:
Snart vinner jag VM i startade trådar, men jag vill ju lära mig en massa :o
Har försökt leta i forumet och hittar inte någon liknande tråd, men hittar inte så bra än.

Vad vill jag få reda på då? Jo, jag har fått för mig att jag bara måste ha en till maskin :D
Jag vill ha en skruvdragare som inte är batteridriven, utan med sladd.
Till och med min 12 volts Festool-skruvdragare måste ju laddas ibland.
Har en del kommande jobb hemma där det ska skruvas en hel del. Eftersom jag räknar med att göra det mesta själv så gör det inget att man får dra fram en sladd.

Vad rekommenderar ni?
Jag har sett gipsskruvdragare som inte har matningskasett eller liknande. Ser alltså ut som en vanlig borrmaskin. Duger en sån även till att skruva trallskruv på till exempel ett altanbygge? Såg som exempel en sådan DeWalt för en femhundring på blocket för en tid sedan.

Något annat?

Har ni tips så skriv dem gärna här och ännu bättre om det finns länk så man kan se mackapären.

Eller är det bättre att prioritera befintliga skruvdragare med ytterligare ett batteri?
Har du bara 1 batteri till festoolen så köp omedelbart 1 till, alternativt en ny festo m 2 batterier (gärna samma batterier som till den du har om möjligt - om den inte är för gammal).

Sen kan ju en 230V skruvdragare vara bra ändå. Och de som inte är alldeles för högvarviga funkar bra till tex trall o liknande. Själv kör jag helst vanlig skruvdragare på trall iallafall, fast jag vet att det går bra med gipsskruvdragare, har för mig att bland andra geschwint skruvade staket med sådan i någon tråd för inte så länge sedan.

I övrig skruvning så kan inte en gipsskruvdragare ersätta en vanlig batteriskruvdragare. En gipsskruvdragare kan liksom inte smyga något vidare, eller sätta skruvar i sned vinkel.

Tack för svaret!
Jo ett till batteri blir det till festoolen, oavsett om jag skulle köpa en skruvdragere med sladd eller inte. Den börjar bli gammal (köptes -04) men funkar fortfarande klanderfritt. Förutom ena batteriet som inte gillade att tappas ner i en hink vatten:p

Det blir alltså att kika efter en gipsskruvdragare utan kasett eller annat onödigt.

Har någon tips på maskiner, tipsa gärna här i tråden.

V8dc skrev:
Tack för svaret!
Jo ett till batteri blir det till festoolen, oavsett om jag skulle köpa en skruvdragere med sladd eller inte. Den börjar bli gammal (köptes -04) men funkar fortfarande klanderfritt. Förutom ena batteriet som inte gillade att tappas ner i en hink vatten:p

Det blir alltså att kika efter en gipsskruvdragare utan kasett eller annat onödigt.

Har någon tips på maskiner, tipsa gärna här i tråden.
sök på gipsskruvdragare, inte så länge sen vi skrev om det. i kort så är makitas enpetare (tex 6824) populära, tillsammans med hilti enpetare. bland automater så är det makita eller fein som ligger i topp.

Men jag tycker att du ska testa en gipsskruvdragare innan du köper en. Vissa (tex jag) tycker inte att de är så spännande till annat än gips o liknande.

Tackar!
Ska försöka leta reda på någon kompis som har att låna ut för test :rolleyes:

Om det blir en så vill jag att den ska vara så stark som möjligt eftersom jag tänker skruva annat än gipsskivor också med den.
Är det så enkelt att man bara kollar storleken på motorn?
Vad är då anständig storlek, 500w? 700w? 1000w?
Eller är det mer parametrar att ta hänsyn till?

V8dc skrev:
Tackar!
Ska försöka leta reda på någon kompis som har att låna ut för test :rolleyes:

Om det blir en så vill jag att den ska vara så stark som möjligt eftersom jag tänker skruva annat än gipsskivor också med den.
Är det så enkelt att man bara kollar storleken på motorn?
Vad är då anständig storlek, 500w? 700w? 1000w?
Eller är det mer parametrar att ta hänsyn till?
precis som i bilen så ges effekten av vridmomentet och varvtalet. Gipsskruvdragare uppger dock sällan virdmomentet (ett högt sådant krävs för att den ska orka skruva i en skruv). Välj därför en gipsskruvdragare med hög effekt och lågt varvtal för att få en med högt vridmoment.

En maskin med ca 500W och 1500-2000 rpm kommer förmodligen att klara av trallskruvande fint.

Än en gång, Tack!
Nu har jag lite kött på benen så jag kan börja leta :)

Hej, Jag skruvade trallen på vår altan (180kvadrat) med en Makita gipsskruvdragare, trots att jag har två riktiga skruvdragare med dubbla batterier körde jag med den sladdbundna makitan, klart värt sladden mkt smidigt med gipsdragaren till detta ändamål.

Tackar för tipset!
Makita ligger bra till alltså.

Fick precis veta att han som jag nyligen köpte min Bosch gcm 10s av även säljer en makita gipsskruvdragare:eek:
Hade jag vetat det då jag köpte sågen så hade det ju varit affär även på dragaren...
Hoppas han svarar snart:rolleyes:

Enpetare finns sällan som lågvarvare och eftersom dom skall skruva gipsskivor så krävs inget större moment, bara varv. Nosen på maskinen ser till att det blir bra avslut iafa.

Jag har Makitas enpetare på 4500rpm och skruvar allt som skall skruvas med mer än 10(grov generalisering) skruv och inte är en möbel och där det krävs PH1-2 eller PZ1-2 eller bits för motsvarande skruvdimensioner. Skruvar aldrig grov skruv med den, då morrar den lite väl mycket.

Nu skaffade jag en gipsnos till Feston bara för att kunna dra snabbt med perfekt försänkning då det behövs en batterimaskin.

En liten uppdatering hur det gick.
Jag letade en stund efter en gipsskruvdragare, men gav upp efter ett tag och glömde bort behovet :o

Men idag när jag skulle in på Karlssons och köpa sågkedjeolja så hade de 40% rabatt på alla AEG-maskiner.
Således gick jag därifrån med en gipsskruvdragare från AEG :D
Har bara testat ett par skruvar, men det verkar vara det jag var ute efter.

Tack alla för tips!

C chali405 skrev:
Hittade på amazon ett par st

[länk]
[länk]
[länk]
Kan ge en topplacering i forumtrådarkeologi....🤓

• Haha
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Kan ge en topplacering i forumtrådarkeologi....🤓
Bara ett par år senare Emoji av ett leende ansikte med handen för munnen, som uttrycker glädje eller lätthet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.