3 682 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Skruvdragare, Bosch GSR vs Milwaukee
Hej.
Efter att ha somnat i semestersoffan och vaknat igen och eftersom jag behöver försöka få svar så fort det bara går så blir det nattuggling här.
Jag har trots att jag i snart 4 år har bott i ett gammalt tillbyggt hus på något sätt lyckats hålla mig ifrån hammaren så gott som hela tiden och har nu inlett bygget av ett trädäck på 60kvm. Detta är alltså, tro det eller ej, en riktig utmaning för mig.
Jag är som bäst i färd med att skarva reglar (45x145) och min gamla snikdragare verkar inte riktigt vara värdig uppgiften. Omständig som jag är så har jag nu googlat och varit runt på snart tio ställen tror jag och försökt jämföra olika dragare. Precis som med allt annat så trissas prislappen upp ju mer man tittar. Trodde från början att jag skulle kunna hitta något för runt tusenlappen men har nu senast gått ifrån att vara sugen på en prisnedsatt dewalt för 1795:- (756kb tror jag den heter, nån utgången modell med dubbla NIMH på 2,6Ah iaf) till att idag istället ha införskaffat en prisnedsatt Milwaukee PLD 12X (ett märke jag inte hade hört talas om tidigare men har förstått ska vara bra?) för 1995:-. Denna Milwaukee verkar väldigt rejäl och kraftfull och dubbla 3Ah NIMH medföljde. DOCK är den tung och inte speciellt skön att hålla i om man jämför med en annan maskin jag kände på under dagens expedition, en blå Bosch GSR 14,4V Li (är jag så gott som hundra på att modellbeteckningen lyder). Denna skulle enligt uppgift vara nersatt från 3695 till 2500:-. och den kändes ganska mycket lättare än Milwaukeen och var definitivt skönare i min hand. 3st Litiumbatterier medföljer, 2st mindre på 1,5Ah och ett lite större på 2,6Ah.
Jag tvekade länge, insåg att jag eg gått över budget för länge sen och var ett tag på väg att istället ta med en grön bosch med 2.0Ah NIMH för halva priset av den blåa. Det blev dock som sagt Milwaukeen som jag ännu inte packat upp.
Velig och omständig som jag är sitter jag nu här och undrar om jag ändå inte ska hosta upp den där sista femhunkan för Boschen och göra ett byte under morgondagen. Dragaren kommer att gå hårt den närmaste veckan, sen blir det nog mest för den att stå på hyllan igen, för att åka fram lite då och då. Då är det väl vettigt med Litiumbatterier vad jag kan förstå? Även framtidssäkrare när man behöver byta en dag gissar jag. Dessutom har jag efter ett brott i armbågsleden tidigare i år (höger såklart) en del problem med värk och inflammation etc så en lättare maskin är kanske att föredra för att orka med allt trallskruvande som komma skall.
Nu behöver jag alltså lite hjälp här! Ska jag se glad ut, behålla Milwaukeen och (om det inte öser ner) gå ut å skruva direkt i morgon bitti? ELLER ska jag först åka tillbaka till andra sidan stan, lämna tillbaka Milwaukeen, köpa den lättare blåa Boschen som kändes så j-vla trevlig att hålla i och hade TRE st, om än lite klenare men modernare och vad jag kan förstå betydligt okänsligare Litiumbatterier? Feedback ASAP tack!!
Tack på förhand, hälsar Mattias.
Efter att ha somnat i semestersoffan och vaknat igen och eftersom jag behöver försöka få svar så fort det bara går så blir det nattuggling här.
Jag har trots att jag i snart 4 år har bott i ett gammalt tillbyggt hus på något sätt lyckats hålla mig ifrån hammaren så gott som hela tiden och har nu inlett bygget av ett trädäck på 60kvm. Detta är alltså, tro det eller ej, en riktig utmaning för mig.
Jag är som bäst i färd med att skarva reglar (45x145) och min gamla snikdragare verkar inte riktigt vara värdig uppgiften. Omständig som jag är så har jag nu googlat och varit runt på snart tio ställen tror jag och försökt jämföra olika dragare. Precis som med allt annat så trissas prislappen upp ju mer man tittar. Trodde från början att jag skulle kunna hitta något för runt tusenlappen men har nu senast gått ifrån att vara sugen på en prisnedsatt dewalt för 1795:- (756kb tror jag den heter, nån utgången modell med dubbla NIMH på 2,6Ah iaf) till att idag istället ha införskaffat en prisnedsatt Milwaukee PLD 12X (ett märke jag inte hade hört talas om tidigare men har förstått ska vara bra?) för 1995:-. Denna Milwaukee verkar väldigt rejäl och kraftfull och dubbla 3Ah NIMH medföljde. DOCK är den tung och inte speciellt skön att hålla i om man jämför med en annan maskin jag kände på under dagens expedition, en blå Bosch GSR 14,4V Li (är jag så gott som hundra på att modellbeteckningen lyder). Denna skulle enligt uppgift vara nersatt från 3695 till 2500:-. och den kändes ganska mycket lättare än Milwaukeen och var definitivt skönare i min hand. 3st Litiumbatterier medföljer, 2st mindre på 1,5Ah och ett lite större på 2,6Ah.
Jag tvekade länge, insåg att jag eg gått över budget för länge sen och var ett tag på väg att istället ta med en grön bosch med 2.0Ah NIMH för halva priset av den blåa. Det blev dock som sagt Milwaukeen som jag ännu inte packat upp.
Velig och omständig som jag är sitter jag nu här och undrar om jag ändå inte ska hosta upp den där sista femhunkan för Boschen och göra ett byte under morgondagen. Dragaren kommer att gå hårt den närmaste veckan, sen blir det nog mest för den att stå på hyllan igen, för att åka fram lite då och då. Då är det väl vettigt med Litiumbatterier vad jag kan förstå? Även framtidssäkrare när man behöver byta en dag gissar jag. Dessutom har jag efter ett brott i armbågsleden tidigare i år (höger såklart) en del problem med värk och inflammation etc så en lättare maskin är kanske att föredra för att orka med allt trallskruvande som komma skall.
Nu behöver jag alltså lite hjälp här! Ska jag se glad ut, behålla Milwaukeen och (om det inte öser ner) gå ut å skruva direkt i morgon bitti? ELLER ska jag först åka tillbaka till andra sidan stan, lämna tillbaka Milwaukeen, köpa den lättare blåa Boschen som kändes så j-vla trevlig att hålla i och hade TRE st, om än lite klenare men modernare och vad jag kan förstå betydligt okänsligare Litiumbatterier? Feedback ASAP tack!!
Tack på förhand, hälsar Mattias.
Produkter som diskuteras: "trallskruvande"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Jeg hadde definitivt valgt Boschen. Synes milwakeen er for tunge, og ikke spesielt gode å holde. Kvaliteten er det ikke noe si på.
Det at du både får små og store batterier med Boschen er jo genialt. Da bruker du det store når du skal skru masse, og de små der du vil ha den lettest mulig. Dessuten er dette Li-ion batterier, som ikke lader seg ut under lagring, og derfor også kjapt kan tas frem når det er behov. Og ikke minst er de mye lettere.
Så jeg ville anbefalt deg å bytte.
Det at du både får små og store batterier med Boschen er jo genialt. Da bruker du det store når du skal skru masse, og de små der du vil ha den lettest mulig. Dessuten er dette Li-ion batterier, som ikke lader seg ut under lagring, og derfor også kjapt kan tas frem når det er behov. Og ikke minst er de mye lettere.
Så jeg ville anbefalt deg å bytte.
Hej o välkommen,
ett tips inna du öppnar en ny tråd är att söka lite först. Just skruvdragare tragglas det om varje dag.
Senast i
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/121993-skruvdragare-bosch-gsr-12v-v-2-a.html
tips ...börja där..
ett tips inna du öppnar en ny tråd är att söka lite först. Just skruvdragare tragglas det om varje dag.
Senast i
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/121993-skruvdragare-bosch-gsr-12v-v-2-a.html
tips ...börja där..
Hej och tack för svar..
Har sökt och läst en hel del innan jag postade tråden, bland annat tråden du länkar till Nimanjeb. Hittade dock ingenting om dessa två modeller och tyckte att det kändes bäst att börja på ny kula.
Ok, en röst för att byta till Boschen. Ingen som är av annan åsikt? Det roligaste vore förstås att få en kommentar från någon som äger eller i alla fall har testat någon av maskinerna ordentligt.
Logiman, har du använt någon av dragarna praktiskt?
Har sökt och läst en hel del innan jag postade tråden, bland annat tråden du länkar till Nimanjeb. Hittade dock ingenting om dessa två modeller och tyckte att det kändes bäst att börja på ny kula.
Ok, en röst för att byta till Boschen. Ingen som är av annan åsikt? Det roligaste vore förstås att få en kommentar från någon som äger eller i alla fall har testat någon av maskinerna ordentligt.
Logiman, har du använt någon av dragarna praktiskt?
Skruvdragare kan man tydligen diskutera hur mycket som helst.
Om du har hur mycket pengar som helst köper du naturligtvis den bästa skruvdragaren som finns att få. Eller varför DEN bästa, du köper flera olika dragare, så är det nån som blir din favorit.
Om du däremot har det som de flesta, att du får prioritera lite bland inköpen, gäller det att tänka till. Om jag tolkat dig rätt så är du ren nybörjare på det här med hemmasnickeri. Du ska köpa en skruvdragare, men jag förmodar att du kommer att behöva en mängd andra verktyg. Då måste man bestämma sig för någon pris- och kvalitetsnivå. Det är ju ingen mening att bränna alla sina pengar på ETT toppverktyg medan resten bara är skräp.
Man måste också tänka på vad som skiljer proffs-, semiproffs- och DIY-maskinerna. Det är ju inte så att en proffsmaskin skruvar i skruvarna på ett mycket bättre sätt eller att sakerna sitter mycket bättre fast. Det som skiljer är framför allt att proffsmaskinerna är dimensionerade för att tåla större påfrestningar under längre tid. Så man får fundera på om man som hobbysnickare är betjänt av att betala 1000 kronor extra för att få en maskin som är dimensionerad för att hålla i 5000 timmar, när man kommer att använda den kanske sammanlagt 100 timmar.
Jag kan ju som jämförelse berätta att jag byggt hela mitt hus (eller tre hus egentligen) och inte haft en enda skruvdragare som kostat över 400 kronor. Trots detta har det inte vid något enda tillfälle varit skruvdragaren som satt gränsen för vad jag kunnat göra eller hur mycket jag hunnit.
Om du har hur mycket pengar som helst köper du naturligtvis den bästa skruvdragaren som finns att få. Eller varför DEN bästa, du köper flera olika dragare, så är det nån som blir din favorit.
Om du däremot har det som de flesta, att du får prioritera lite bland inköpen, gäller det att tänka till. Om jag tolkat dig rätt så är du ren nybörjare på det här med hemmasnickeri. Du ska köpa en skruvdragare, men jag förmodar att du kommer att behöva en mängd andra verktyg. Då måste man bestämma sig för någon pris- och kvalitetsnivå. Det är ju ingen mening att bränna alla sina pengar på ETT toppverktyg medan resten bara är skräp.
Man måste också tänka på vad som skiljer proffs-, semiproffs- och DIY-maskinerna. Det är ju inte så att en proffsmaskin skruvar i skruvarna på ett mycket bättre sätt eller att sakerna sitter mycket bättre fast. Det som skiljer är framför allt att proffsmaskinerna är dimensionerade för att tåla större påfrestningar under längre tid. Så man får fundera på om man som hobbysnickare är betjänt av att betala 1000 kronor extra för att få en maskin som är dimensionerad för att hålla i 5000 timmar, när man kommer att använda den kanske sammanlagt 100 timmar.
Jag kan ju som jämförelse berätta att jag byggt hela mitt hus (eller tre hus egentligen) och inte haft en enda skruvdragare som kostat över 400 kronor. Trots detta har det inte vid något enda tillfälle varit skruvdragaren som satt gränsen för vad jag kunnat göra eller hur mycket jag hunnit.
Jag skulle köpa den som ligger bäst i handen, passar min näve, har bra balans. Har själv haft 2 gröna Bosch men kör nu en AEG med dubbla batterier där batteriet går att vända för annorlunda balans när man skruvar i tak. Min vinkelslip är en blå Bosch, den är jag väldigt nöjd med. Köp INTE en maskin som Du upplever som tung, otymplig etc! Men andersmc har också rätt, köp inte dyrare än nödvändigt, som hempulare behöver man inte maskiner som är gjorda för att fungera på oljeplattformar
men visst är det kul med bra grejer, jag har inte haft nån skruvdragare som kostat under 1000 kr (har också byggt 3 hus) förutom min allra första Black & Decker inköpt 1988 och den hade egentligen batteriet som sin svaga punkt, när det var laddat funkade den kanon
Om man räknar bort skruvdragarna för några hundralappar som väger bly, saknar motorbroms och har gummisnoddskänsla i avtryckaren så kommer man upp i en nivå där själva idragandet av skruven går lika bra oberoende av märke o modell.
Nu är vi på 5-600kr nivån och nu börjar vi leta features.
Batterityp o kapacitet
Laddningstid
Antal batterier
Vridmoment
Systainer/låda
Chuckstorlek
Garantier
Hållbarhet (typ Bosch 2 m fall)
etc
Bara o välja o vraka, lite som att köpa bil faktiskt.
Nu är vi på 5-600kr nivån och nu börjar vi leta features.
Batterityp o kapacitet
Laddningstid
Antal batterier
Vridmoment
Systainer/låda
Chuckstorlek
Garantier
Hållbarhet (typ Bosch 2 m fall)
etc
Bara o välja o vraka, lite som att köpa bil faktiskt.
Hej Anders, du har förstås rätt i att jag kanske har dragit detta lite för långt.
Samtidigt känner jag att denna blåa Bosch med 3st Litiumbatterier framstår som ett väldigt intressant alternativ till exempelvis Bosch gröna "konsumentmaskiner" (som jag först var inriktad på) för inte speciellt mycket mer pengar.
Det känns som att livslängden med dessa tre Litiumbatterier i kombination med min hobbynivå kan ge mig en bekväm, smidig och stark dragare som håller i många många år utan att jag behöver sakna något eller behöver lägga en massa pengar på nya batterier.. Eller?
Samtidigt känner jag att denna blåa Bosch med 3st Litiumbatterier framstår som ett väldigt intressant alternativ till exempelvis Bosch gröna "konsumentmaskiner" (som jag först var inriktad på) för inte speciellt mycket mer pengar.
Det känns som att livslängden med dessa tre Litiumbatterier i kombination med min hobbynivå kan ge mig en bekväm, smidig och stark dragare som håller i många många år utan att jag behöver sakna något eller behöver lägga en massa pengar på nya batterier.. Eller?
Jeg har ingen store erfaringer med noen av akkurat disse, men jeg har holdt i dem og sett på dem. Hva som ligger best i din hand, må du nesten prøve ut selv.
Men når det kommer til teknikk, vekt, type batterier osv, så vil jeg si at Boschen er over den milwakeen. Milwakeen blir mer som en stridsvogn, klumpete, stor som tåler en hel masse. Boschen er mer smidig, men ikke noe dårlig for det, da bosch sine maskiner tåler mye. Men selv om milwakeen er kraftigere, så er ikke Boschen noe dårligere på dreiemoment til dine oppgaver.
En grønn Bosch er også gode maskiner, men det som skiller er ladetiden, som fort er 3 timer. Blå boschen lader vel på 20 -30 min på et 2.6 Ah.
Men når det kommer til teknikk, vekt, type batterier osv, så vil jeg si at Boschen er over den milwakeen. Milwakeen blir mer som en stridsvogn, klumpete, stor som tåler en hel masse. Boschen er mer smidig, men ikke noe dårlig for det, da bosch sine maskiner tåler mye. Men selv om milwakeen er kraftigere, så er ikke Boschen noe dårligere på dreiemoment til dine oppgaver.
En grønn Bosch er også gode maskiner, men det som skiller er ladetiden, som fort er 3 timer. Blå boschen lader vel på 20 -30 min på et 2.6 Ah.
Skruvdragare kommer man ju använda ofta till allt möjligt strunt hela livet, oavsett om man bor i en etta eller på en bondgård, så det är lika bra att köpa en bra, stark och inte för tung (är den för tung använder man den inte så ofta som man skulle vilja). Var och klämde på Metabos Litiumjon-14,4V (1700 på Hornbach, finns även på Bauhaus) och tyckte rätt bra om den måste jag säga. Litiumjon är kanon för att det inte självurladdar så man kan ta fram den efter två månader och skruva ihop den där möbeln utan att behöva ladda batteriet. Man kan också ladda när man vill (behöver inte ladda ur först)
Vad många inte vet om Litiumjon däremot är att batterierna trots allt genomgår en liten men konstant kapacitetsförsämring över tid, så man ska inte köpa fler batterier än man behöver för att ha för "framtida bruk". Om det första batteriet dör efter 5-10 år kommer det andra och tredje också att göra det, oavsett om de använts eller inte (eventuellt ska det kunna gå att undvika genom att förvara dem halvladdade i typ kylskåpet). Så tre batterier är lite overkill, men Boschmaskinen är nog bra. Ska du absolut ha en av dessa två skulle jag ta Boschen (och kränga av ett eller kanske till och med två batterier).
Och blå Bosch kommer du utan problem att kunna få tag i nya batterier till om fem-tio år. Det finns i och för sig bra chans för det med Milwaukeen också. Men känner du att den är stor och klumpig är väl det ett dåligt tecken och risk för ryggskott.
Vad många inte vet om Litiumjon däremot är att batterierna trots allt genomgår en liten men konstant kapacitetsförsämring över tid, så man ska inte köpa fler batterier än man behöver för att ha för "framtida bruk". Om det första batteriet dör efter 5-10 år kommer det andra och tredje också att göra det, oavsett om de använts eller inte (eventuellt ska det kunna gå att undvika genom att förvara dem halvladdade i typ kylskåpet). Så tre batterier är lite overkill, men Boschmaskinen är nog bra. Ska du absolut ha en av dessa två skulle jag ta Boschen (och kränga av ett eller kanske till och med två batterier).
Och blå Bosch kommer du utan problem att kunna få tag i nya batterier till om fem-tio år. Det finns i och för sig bra chans för det med Milwaukeen också. Men känner du att den är stor och klumpig är väl det ett dåligt tecken och risk för ryggskott.
Redigerat:
Hallå och tack igen för svaren.
Bytte till Boschen igår kväll och har kört med den under dagen.
Har inte känt någon ånger över det beslutet..
Om någon mer känner för att fynda(?) kan jag ju nämna att det var på Bygg-Ole i Nacka jag köpte den för 2495:-
Har idag istället svurit en del över min födelsedagspresent, en Meec Tools kap/gersåg med tillhörande bord (som sågen f ö inte gick att montera på med medföljande delar).
Då det inte är lätt att få helt raka snitt med den (skarvar reglar som sagt) funderar jag nästan på reklamation av sågen och en blocket-dammsugning. Nu blir det OT inser jag men PM:a mig gärna om ni har en vettig såg till salu..
PS förväntar mig nästan någon svidande kommentar om att jag kanske borde prioriterat en bra såg framför skruvdragaren men får säga till mitt försvar att det alltså var en födelsedagspresent och jag har även noterat att sågar INTE är billiga, hehe.. DS
Bytte till Boschen igår kväll och har kört med den under dagen.
Har inte känt någon ånger över det beslutet..
Om någon mer känner för att fynda(?) kan jag ju nämna att det var på Bygg-Ole i Nacka jag köpte den för 2495:-
Har idag istället svurit en del över min födelsedagspresent, en Meec Tools kap/gersåg med tillhörande bord (som sågen f ö inte gick att montera på med medföljande delar).
Då det inte är lätt att få helt raka snitt med den (skarvar reglar som sagt) funderar jag nästan på reklamation av sågen och en blocket-dammsugning. Nu blir det OT inser jag men PM:a mig gärna om ni har en vettig såg till salu..
PS förväntar mig nästan någon svidande kommentar om att jag kanske borde prioriterat en bra såg framför skruvdragaren men får säga till mitt försvar att det alltså var en födelsedagspresent och jag har även noterat att sågar INTE är billiga, hehe.. DS
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden