16 445 läst ·
122 svar
16k läst
122 svar
Skruvdragare 12V: 6 modeller i test (2022) - Vilken är bäst?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 614 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
I USA försökte DeWalt lansera 18V maskiner. Blev ingen hit då man inte ville acceptera att de var på lika många Volt som de gamla. Så man döpte den till 20V och då blev det fart på försäljningen.
Samma för Bosch. Gick inte sälja 10,8V maskiner så de heter nu 12V.
Samma för Bosch. Gick inte sälja 10,8V maskiner så de heter nu 12V.
Vet du ens vad en skruvdragare är? Byta bussningar i framvagnen, med en skruvdragare... Har seriöst aldrig sett en enda skruvdragare i en bilmekanikers händer under ett framvagnsjobbM maria01 skrev:
Har inget med det att göra öht. Försök med en annan killgissning.R Robert-san01 skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
Angående jobb på framvagn, bakvagn, byte leder och bussningar, jobb med bromsar, hjulbyte givetvis (där funkar iofs det mesta) - har haft enorm hjälp av en 12V-maskin här, Milwaukee M12 fiwf-12, en halvtums mutterdragare på 339 Nm. Extremt kort och kompakt, stark nog för det mesta av vad man behöver göra här, man kommer åt där grövre mutterdragare helt enkelt inte får plats.
En smula långt från ämnet skruvdragare men jovisst, använder den även till att dra grova långa skruv med hex-adaptern från Milwaukee vilket funkar klockrent. En ”skruvdragare” på steroider.
En smula långt från ämnet skruvdragare men jovisst, använder den även till att dra grova långa skruv med hex-adaptern från Milwaukee vilket funkar klockrent. En ”skruvdragare” på steroider.
Redigerat:
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
Ja små starka smidiga 12V-maskiner är ovärderliga där utrymmet är begränsat. Jag borrar ju inget med min lilla ”stubby” M12 fiwf-12 slagmutterdragare såklart, där tar jag någon av de mer klassiska skruvdragar/borrmaskinerna. Har en del av olika kapacitet men jag landar nästan alltid i att Milwaukee M12-maskinerna är tillräckliga för jobben och är det jag slänger in i bagageluckan, oftast fullt tillräckligt.
Enda tillfället där det var på gränsen var när jag skulle borra igenom en yttervägg med ett slött 20 mm långborr… trä hela vägen iofs men min lille Milwaukee av enklaste kolborstmodell BDD började faktiskt ryka litet. Så jag gav den en andningspaus, den tog ingen skada utan jobbade på som vanligt efter missödet. Man får vara litet receptiv på signaler från verktygen man plågar ibland.
Enda tillfället där det var på gränsen var när jag skulle borra igenom en yttervägg med ett slött 20 mm långborr… trä hela vägen iofs men min lille Milwaukee av enklaste kolborstmodell BDD började faktiskt ryka litet. Så jag gav den en andningspaus, den tog ingen skada utan jobbade på som vanligt efter missödet. Man får vara litet receptiv på signaler från verktygen man plågar ibland.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 614 inlägg
Jag är också nöjd med min fiwf 3/8” och den fiwf 1/2” som jag har inneboende hos mig, bra komplement till skruvdragarna och slagskruvdragarnaH Harald Blåtumme skrev:Ja små starka smidiga 12V-maskiner är ovärderliga där utrymmet är begränsat. Jag borrar ju inget med min lilla ”stubby” M12 fiwf-12 slagmutterdragare såklart, där tar jag någon av de mer klassiska skruvdragar/borrmaskinerna. Har en del av olika kapacitet men jag landar nästan alltid i att Milwaukee M12-maskinerna är tillräckliga för jobben och är det jag slänger in i bagageluckan, oftast fullt tillräckligt.
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
Ja det är helt makalösa små maskiner, svinstarka. Dels som vad de var gjorda för, slagmutterdragare. Men med hextillsatsen, helt galet starka slagskruvdragare samtidigt som man har optionen av tre kraftlägen och var och ett av detta steglöst reglerbart via avtryckaren. Totalt inkl hextillsats ungefär lika djup som vilken vanlig klen slagskruvdragare som helst.richardtenggren skrev:
Jag köpte den egentligen bara för att hjälpa till med hjulbyten men jäklar vad den använts till att möjligt skruvdragande, altanbygge med grova skruv, dra loss bråkiga grejer på bromsar, leder fram/bakvagn bil. Nu senast att dra fast grova skruv till fästet för en bredbandsantenn där jag nätt och jämnt kunde nå T-40 BigDog-skruvarna - maskinen gjorde jobbet trots omöjliga arbetsvinklar. Blev ett skitlätt jobb.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "BigDog"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer