Behöver lossa dessa skruvar. Försökt med stjärnmejsel, men de sitter verkligen stenhårt. De är dessutom väldigt små. Hur lossar jag dem?

• En hand håller en grön litelektronik enhet med fyra små skruvar fastsatta i hörnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Använd rätt stjärnmejsel. Pozidriv eller phillips. Använd rätt storlek , 0,1 ,2 eller vad som visar sig passa.
Rätt mejsel (bit) passar exakt utan att vicka i skruven.
Om apparaten klarar av det är det fördel att slå ner bitsen i skruven med en liten hammare. Hellre rappt med liten hammare än långsammare med stor. Detta får spänningarna runt gängor och skruvskalle att släppa.
Tryck riktigt hårt mot skruven samtidigt som du vrider.
Lycka till!

• Gilla
Lilla Yk och 2 till
  • Laddar…
Med rätt stjärnskruvmejsel, Philips PH1 eller 2
Viktigast är att rätt mejsel som inte är utsliten.
Annars så tappar mejseln bara greppet och du förstör skruvskallen. Oftast behöver du en större mejsel än du tror. Men det känns när du har rätt mejsel och den sitter fast ordentligt i spåren i skruven.

• Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
Brukar lyckas rätt bra med ett spärr/ledhandtag och rätt bits.

Annars är detta enkelt att fixa med en gammal hederlig slagskruvmejsel, självklart med rätt bits monterat som beskrivits.
__
Om Man har anledning att misstänka att gänglåsning använts så kan man gärna värma litet på skruvarna med en lödkolv innan man drar loss.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ser ut att vara Phillips 1, som sagts ovan en fräsch mejsel som inte har slirats i en massa felaktiga skruv..

Förutom det som skrivits ovan om vikten av precis rätt mejsel (jag gissar PH2) skulle jag prova lite 5-56/wd40 på varje skruv.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
J
Är det verkligen PH och inte JIS? Går inte att avgöra på bilden, men eftersom det ser ut som en elgrunka skulle jag inte utesluta det. JIS är inte så vanligt längre, men finns fortfarande i en del elektronik och fordon. Framförallt från Japan.

J JeLö skrev:
Är det verkligen PH och inte JIS? Går inte att avgöra på bilden, men eftersom det ser ut som en elgrunka skulle jag inte utesluta det. JIS är inte så vanligt längre, men finns fortfarande i en del elektronik och fordon. Framförallt från Japan.
Spelar väl ingen roll. Budskapet ör oavsett att använde en stjärnmejsel som passar och ingen gammal utsliten allroundmejsel som använts till alla former av skruv i åtskilliga år.

• Gilla
JeLö
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Annars är detta enkelt att fixa med en gammal hederlig slagskruvmejsel, självklart med rätt bits monterat som beskrivits.
.
Bättre är en modern mutterknackare, använder jag till all lossdragning av skruv men ofta även för att dra skruv.

Tack för alla tips. Skruvarna till vänster lyckades jag skruva loss efter att jag fick tag i rätt mejsel. De till höger får liksom ingen kontakt. Är rädd att jag förstört dem i mina tidigare försök. Hur ska jag göra nu? Är olja ett alternativ?

L Lilla Yk skrev:
Tack för alla tips. Skruvarna till vänster lyckades jag skruva loss efter att jag fick tag i rätt mejsel. De till höger får liksom ingen kontakt. Är rädd att jag förstört dem i mina tidigare försök. Hur ska jag göra nu? Är olja ett alternativ?
Har du hamrat lite på skruvmejseln innan du börjat försöka skruva?
Knacka med en liten hammare på skruvmejseln, tryck hårt nedåt och vrid. Funkar inte det så har du helt klart förstört skruvarna så du behöver borra bort dom.

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Rätt skruvmejsel som sagt. Sen brukar jag hamra på skruvmejseln samtidigt som jag vrider allt jag orkar

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.