Använd rätt stjärnmejsel. Pozidriv eller phillips. Använd rätt storlek , 0,1 ,2 eller vad som visar sig passa.
Rätt mejsel (bit) passar exakt utan att vicka i skruven.
Om apparaten klarar av det är det fördel att slå ner bitsen i skruven med en liten hammare. Hellre rappt med liten hammare än långsammare med stor. Detta får spänningarna runt gängor och skruvskalle att släppa.
Tryck riktigt hårt mot skruven samtidigt som du vrider.
Lycka till!
Rätt mejsel (bit) passar exakt utan att vicka i skruven.
Om apparaten klarar av det är det fördel att slå ner bitsen i skruven med en liten hammare. Hellre rappt med liten hammare än långsammare med stor. Detta får spänningarna runt gängor och skruvskalle att släppa.
Tryck riktigt hårt mot skruven samtidigt som du vrider.
Lycka till!
Med rätt stjärnskruvmejsel, Philips PH1 eller 2
Viktigast är att rätt mejsel som inte är utsliten.
Annars så tappar mejseln bara greppet och du förstör skruvskallen. Oftast behöver du en större mejsel än du tror. Men det känns när du har rätt mejsel och den sitter fast ordentligt i spåren i skruven.
Viktigast är att rätt mejsel som inte är utsliten.
Annars så tappar mejseln bara greppet och du förstör skruvskallen. Oftast behöver du en större mejsel än du tror. Men det känns när du har rätt mejsel och den sitter fast ordentligt i spåren i skruven.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Annars är detta enkelt att fixa med en gammal hederlig slagskruvmejsel, självklart med rätt bits monterat som beskrivits.
__
Om Man har anledning att misstänka att gänglåsning använts så kan man gärna värma litet på skruvarna med en lödkolv innan man drar loss.
__
Om Man har anledning att misstänka att gänglåsning använts så kan man gärna värma litet på skruvarna med en lödkolv innan man drar loss.
Är det verkligen PH och inte JIS? Går inte att avgöra på bilden, men eftersom det ser ut som en elgrunka skulle jag inte utesluta det. JIS är inte så vanligt längre, men finns fortfarande i en del elektronik och fordon. Framförallt från Japan.
Spelar väl ingen roll. Budskapet ör oavsett att använde en stjärnmejsel som passar och ingen gammal utsliten allroundmejsel som använts till alla former av skruv i åtskilliga år.J JeLö skrev:
Tack för alla tips. Skruvarna till vänster lyckades jag skruva loss efter att jag fick tag i rätt mejsel. De till höger får liksom ingen kontakt. Är rädd att jag förstört dem i mina tidigare försök. Hur ska jag göra nu? Är olja ett alternativ?
Har du hamrat lite på skruvmejseln innan du börjat försöka skruva?L Lilla Yk skrev:
Knacka med en liten hammare på skruvmejseln, tryck hårt nedåt och vrid. Funkar inte det så har du helt klart förstört skruvarna så du behöver borra bort dom.
Klicka här för att svara