Pumpfiltret har fastnat (och maskinen varnar för pumpfel). Filtret går att vrida ett kvarts varv sen är det tvärstopp.

Hur/vad tar jag isär för att kunna lösa problemet?

Titta på denna tråd.
Han fick bända tills locket sprack.
Den kommer tydligen att gå sönder och det är risk att du skadar pumpen när du bänder loss locket pga allt bös som ligger i filtret snurrar med och skadar impellern.
Jag hade köpt ett nytt lock och sågat sönder locket med Dremel eller Fein FMM.

Vad heter denna reservdel? https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-heter-denna-reservdel.307391/#post-2857810

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Ok, jag tänkte man kunde skruva isär så att det gick att ta ut alltihop (se de 4 torxskruvarna på hans bild). Tänkte försöka undvika att just bända sönder locket. Men du tänker att man sågar sönder locket tills man får ut det och sedan köper ett nytt?

Lägg den ner på rygg (kolla så att inga slangar kläms) sen kan du (beroende på modell) rätt lätt komma åt den tjocka slangen mellan karet och pumpen. Lossa slangklämman vid pumpen. Ta bort spiken, hårnålarna eller vad som nu sitter där

Det kan vara en idé.
Testa det först men försiktigt.
Du kanske måste skruva bort torx som du sade och lossa slangarna och el och sedan dra ut pumpen från baksidan. Lossa sedan baksidan på pumphuset.
Finns både skruv och bajonett modell på Boschs pumpar.
Bosch tvättmaskinspump med flera portar och elanslutning, demonteringsbar baksida. En boschpump med synliga skruvhål och anslutningar, avsedd för demontering och service.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Suck, jag är så jäkla ohändig när det gäller sånt här. Lösningen med att såga sönder filterlocket lät mer lockande :)
Men kanske får prova att lägga den ner.

Suck, jag är så jäkla ohändig när det gäller sånt här. Lösningen med att såga sönder filterlocket lät mer lockande :)
Men kanske får prova att lägga den ner.

Om nu inloppet till pumpen är det vänstra röret så vält tvättmaskinen åt vänster och skaka lite på trumman och vrid renslocket fram och tillbaka och banka lite med handen då kanske nål, spik och borr lossnar och du kan få bort locket och resa upp maskinen och dra ut dem.
Testa även välta åt höger om det inte fungerar.

• Gilla
BiFuel
  • Laddar…
iMikael Lundgren iMikael Lundgren skrev:
Om nu inloppet till pumpen är det vänstra röret så vält tvättmaskinen åt vänster och skaka lite på trumman och vrid renslocket fram och tillbaka och banka lite med handen då kanske nål, spik och borr lossnar och du kan få bort locket och resa upp maskinen och dra ut dem.
Testa även välta åt höger om det inte fungerar.
Kände med handen under maskinen och där verkar mest vara en heltäckande plåt så därifrån kommer jag nog inte åt något. Ska prova ditt förslag med att välta den åt olika håll.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.