P
Är det något särskilt man ska tänka på när man skruvar i fasad med träpanel? Vi ska montera upp ett värmepumpshus för att skydda värmepumpen och av estetiska skäl. Skruvarna som kom med är ca 7 cm långa. Är orolig för att man t ex skadar ångspärr eller liknande.

Värmepump utomhus mot vit träfasad, med ett skyddshus i förgrunden; solida paneler och ventilationsgaller på värmepumpens skyddshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ångspärren sitter på insidan, så om du skadar den har du väldigt lite isolering...

Är väl alltid bra att ha som regel att man alltid vill skruva i nåt...

Dvs aldrig använda skruvar som går ut i luften.

Skaffa kortare skruvar som bara går i panelen om ni inte hittar reglar att skruva i.

/ATW

P
useless useless skrev:
Ångspärren sitter på insidan, så om du skadar den har du väldigt lite isolering...
Ok, jag har bara bott i detta hus 6 månader och allt är nytt för mig (huset byggt 2017). Ska jag tolka det som att jag bara kan köra på och skruva då? :)

P
A ArneTW skrev:
Är väl alltid bra att ha som regel att man alltid vill skruva i nåt...

Dvs aldrig använda skruvar som går ut i luften.

Skaffa kortare skruvar som bara går i panelen om ni inte hittar reglar att skruva i.

/ATW
Pumphuset väger en del, så jag antar att det är rekommenderat att använda skruvarna som kom med?

Panelen är nog max 25 mm tjock (troligare 21-23mm)

P
F fribygg skrev:
Panelen är nog max 25 mm tjock (troligare 21-23mm)
Ok? Vad innebär det för mig? :)

Har skyddet nån plåtbit som upphängning eller ska skruven igenom trä, isåfall hur tjockt?

P
F fribygg skrev:
Har skyddet nån plåtbit som upphängning eller ska skruven igenom trä, isåfall hur tjockt?
Det kom med plåtbitar som ska skruvas fast i fasaden, sen ska man hänga pumphuset på detta.

Skruven måste in i träpanelen oavsett :)

Erik JS skrev:
Det kom med plåtbitar som ska skruvas fast i fasaden, sen ska man hänga pumphuset på detta :)
Då är nog ca 30mm lång skruv lagom, jag skulle välja 35mm farmarskruv ( det är vad som finns i mina arbetsbrallor nu)

P
Farmarskruv används för plåt mot trä?

Erik JS skrev:
Och du tror det håller för att hålla upp pumphuset? Det väger ca 20 kg

[länk]
Absolut, och om skruven inte har nått att fästa i på baksidan av panelen tillför extra längd på skruven inte nått positivt.

Erik JS skrev:
Och du tror det håller för att hålla upp pumphuset? Det väger ca 20 kg
20 kg är inte mycket vikt för några skruvar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
20 kg är inte mycket vikt för några skruvar.
Om man tänker sig att VP skyddet rymmer åtminstånde två klättrande ungar a 50 kg så borde det räcka utmärkt med en enda skruv om ungarna inte hoppar på skyddet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.