Hej,

är det någon som kan rekommendera skruv/metod för infästning av 45x170 reglar i en altanstomme enligt bifogad bild?

räcker det med 3st längre träskruv, utan att förborra? Exempelvis: https://www.ahlsell.se/products/infastning/traskruv/traskruv/289008

Eller rekommenderas förborrning och kanske tjockare skruv?

Kommer att montera en balksko över där skruven skruvas så måste ha en sån här lösning.

Tack på förhand!

• Illustration av träregel 45x170 mm i altanstomme, visar plats för infästning med tre skruvar längs markerad linje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Z Abbelito fuerte skrev:
Hej,

är det någon som kan rekommendera skruv/metod för infästning av 45x170 reglar i en altanstomme enligt bifogad bild?

räcker det med 3st längre träskruv, utan att förborra? Exempelvis: [länk]

Eller rekommenderas förborrning och kanske tjockare skruv?

Kommer att montera en balksko över där skruven skruvas så måste ha en sån här lösning.

Tack på förhand!
Hej! Kör med 6x90mm träskruv, strunta i förborradet. Alternativt att du sätter balksko på andra sidan också? Men annars är 3st är gott och väl 👍🏻

• Gilla
Zlatan Byggahusovic
  • Laddar…
Jag har alltid gjort så - man sparar rätt mycket pengar på att inte ha balkskor och grejer överallt. Ofta tycker jag inte de tillför något.

• Gilla
Zlatan Byggahusovic
  • Laddar…
S Sydeken skrev:
Hej! Kör med 6x90mm träskruv, strunta i förborradet. 3st är gott och väl 👍🏻
J jliljeha skrev:
Jag har alltid gjort så - man sparar rätt mycket pengar på att inte ha balkskor och grejer överallt. Ofta tycker jag inte de tillför något.
När jag bygger altaner brukar vi köra en 45a i botten och göra urhak på bärlinorna, blir stabilt och slipper alla balkskor, bara ett tips 👍🏻

• Gilla
Zlatan Byggahusovic och 1 till
  • Laddar…
K
Skråskruva från regeln med konstruktionsskruv. Essve ET-T. Håller för betydligt högre axiella krafter än de tvärkrafter en 6mm träskruv gör!

Att bara sätta skruv rakt in i ändträt är nog den sämsta av alla lösningar, hållfasthetsmässigt.

• Gilla
Zlatan Byggahusovic och 1 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Skråskruva från regeln med konstruktionsskruv. Essve ET-T. Håller för betydligt högre axiella krafter än de tvärkrafter en 6mm träskruv gör!

Att bara sätta skruv rakt in i ändträt är nog den sämsta av alla lösningar, hållfasthetsmässigt.
Å andra sidan så verkar det ju fungera i praktiken. Och om man drar åt så borde en hel del av kraften tas upp av friktionen mellan ändträt och den regel man skruvat genom - precis som att det inte är bultarna som håller fast hjulen utan friktionen mellan fälg och bromsskiva.

Går säkert att räkna på om man kommer ihåg sin hållfasthetslära - jag kan inte säga att jag minns allt i detalj :-)

• Gilla
Zlatan Byggahusovic
  • Laddar…
K
Finns det skruvar du inte drar åt menar du? Eftersom du säger att ”om man drar åt”.

Jag sa inte att det inte fungerar, jag sa att det var ett sämre val

• Gilla
Zlatan Byggahusovic
  • Laddar…
Skuvkraften på skruvarna kommer bara uppstå om du inte drar åt ordentligt. Men sen har ju saker en tendens att röra på sig med åren.

Rent generellt tycker jag inte man ska komplicera saker i onödan.

• Gilla
Zlatan Byggahusovic
  • Laddar…
K
Skruvkraften på båda reglarna kommer att uppstå direkt någon av dem belastas ovanifrån

• Gilla
Zlatan Byggahusovic
  • Laddar…
K kniv skrev:
Min vän som jobbar som snickare har helt gått över till detta sedan nåt år eller tre. De drar skruvarna diagonalt mot virket. Diskuteras i den här tråden.
Själv byggde jag ett vindskydd med ET-T förra året och det känns väldigt stabilt, bra och enkelt.

• Gilla
Zlatan Byggahusovic och 2 till
  • Laddar…
K
Ja det många missförstår är att skallen på en träskruv ger tillräckligt bra klämkraft, när det faktiskt är de olika gängornas gängstigning på konstruktionsskruvet som drar. Sällan att föredra att ta slumpmässig träskruv där gängorna kommer vara i båda ämnena, då klämmer det inte supermycket och mer belastning blir tvärkraft på just skruvarna.

• Gilla
Zlatan Byggahusovic
  • Laddar…
K
K kniv skrev:
Skruvkraften på båda reglarna kommer att uppstå direkt någon av dem belastas ovanifrån
Skjuvkraft ska det vara, autocorrect..

• Gilla
Zlatan Byggahusovic
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Min vän som jobbar som snickare har helt gått över till detta sedan nåt år eller tre. De drar skruvarna diagonalt mot virket. Diskuteras i den här tråden.
Själv byggde jag ett vindskydd med ET-T förra året och det känns väldigt stabilt, bra och enkelt.
Överväger att skita i samtliga beslag och bara köra ET-T. Blir dock inte klok på skruvens riktning för vissa situationer.

Bilden nedan är ju tydlig (svart pil: kraftens riktning). Enligt ESSVE instruktioner:

Skruvspetsen ska:
- Riktas mot belastad del
- Peka 45 grader i kraftriktning

Skruvar fästa i trästruktur; pil visar kraftens riktning.
Skapa konto

Känns logiskt osv.

Hur är tanken då vid följande situation? Ponera att belastningen ligger i X riktning, in i skärmen så att säga.

Två korsande skruvar fäster två träbitar i en T-korsning, där skruvarna riktas diagonalt nedåt från den vertikala delen.
Skapa konto

Om nu inte möjligheten finns att skruva enligt första exemplet. Ska dessa då skruvas motsatt kraftens riktning både snett upp och snett sidled enligt som bilden visar?

Känns ju som att det går spara in en del tid och pengar med detta fästdon. Jobbigare att behöva tänka bara 😅

K
Vad är bild nr 2, stolpe som du har horisontell last på? Låter konstigt

K kniv skrev:
Vad är bild nr 2, stolpe som du har horisontell last på? Låter konstigt
Nej,

i mitt fall, en altanstomme, kommer skruvregel/bärlina mötas i kors. Första regeln fästes enligt metod 1. Andra regeln behöver fästas från annat håll.

Se bild:
Korsning av altanstomme med skruvregel och bärlina, där en pil visar fästpunkt enligt metod 1.
Skapa konto

Skiss av altanstomme där två skruvreglar/bärlinor möts i kors, med pilar som indikerar monteringsriktning.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.