12 746 läst ·
13 svar
13k läst
13 svar
Skruva eller spika trästomme
Jag skall snart påbörja en utbyggnad av vårt hus. Stommen till utbyggnaden kommer att byggas i 120X45 virke. Nu vet jag att man normalt spikar en sådan stomme med 4 tums spik, men jag är allergisk mot att spika och har inte tillgång till någon spikpistol. Därför undrar jag om det finns något som talar emot att istället skruva ihop stommen med t ex 5X100mm skruv?
Det funkar men tar längre tid.
/Kent
/Kent
Jag skruvade det mesta i en gäststuga på 16-17m2, exklusive panel på utsidan och råsponten för taket..
Körde det mesta med 6*100/120. Men man kan väl också mixa att skruva och spika på andra ställan. Det enda tanke som dykt upp hos mig är att det blir lite mera arbete om man skulle vilja riva någon del och bygga om, men det finns ju Tigersåg.
Körde det mesta med 6*100/120. Men man kan väl också mixa att skruva och spika på andra ställan. Det enda tanke som dykt upp hos mig är att det blir lite mera arbete om man skulle vilja riva någon del och bygga om, men det finns ju Tigersåg.
Jag skruvade stora delar av min stomme med torxskruv. Smidigt och bra men nackdelen är väl eventuellt att skruv är betydligt dyrare än spik.
Den merkostnaden för skruv istället för spik kommer du att ta igen när du kanske inte är helt säker när du monterar.mats_o skrev:
Tack för alla råd!
Visst hade det varit fräckt med en Paslode stomspikpistol, men jag har inte riktigt det utrymmet i budgeten... Skurvad regelstomme får det nog bli, tack för tipsen med att använda torx.
Nästa fråga är om det går att använda skruvar avsedda för inomhusbruk eller om det skall vara någon speciell galvanisering eller nåt på dem.
Visst hade det varit fräckt med en Paslode stomspikpistol, men jag har inte riktigt det utrymmet i budgeten... Skurvad regelstomme får det nog bli, tack för tipsen med att använda torx.
Nästa fråga är om det går att använda skruvar avsedda för inomhusbruk eller om det skall vara någon speciell galvanisering eller nåt på dem.
http://katalog.essve.se/katalog/index.shtml?katftg=V70&katnr=1&katsektnr=121
Jag använder dessa cutters dagligen och kan varmt rekomendera dom. Mycket bra skruvar som finns i en mängd storlekar samt för inne och utomhusbruk. Givetvis torx, man kan återanvända skruven ett antal gånger (jag bygger/och river mycket formar).
Stommar spikar jag oftast med Max spikpistol, http://gothiafastteknik.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=39&cat=105
Dessa maskiner har dock en prislapp som effektivt avskräcker hemanvändare
Jag använder dessa cutters dagligen och kan varmt rekomendera dom. Mycket bra skruvar som finns i en mängd storlekar samt för inne och utomhusbruk. Givetvis torx, man kan återanvända skruven ett antal gånger (jag bygger/och river mycket formar).
Stommar spikar jag oftast med Max spikpistol, http://gothiafastteknik.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=39&cat=105
Dessa maskiner har dock en prislapp som effektivt avskräcker hemanvändare
Produkter som diskuteras: "avskräcker"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Jag kan tipsa om att Biltema har ett mycket stort och prisvärt sortiment av Torx skruvar.
Jag planerar att skruva en hel del när jag bygger stommen till vår utbyggnad eftersom jag inbillar mig att det blir lite starkare än att spika.
Men jag har ändå importerat en Milwaukee 7100-20 för att kunna spika utan att få blåsor i mina kontorshänder
Jag planerar att skruva en hel del när jag bygger stommen till vår utbyggnad eftersom jag inbillar mig att det blir lite starkare än att spika.
Men jag har ändå importerat en Milwaukee 7100-20 för att kunna spika utan att få blåsor i mina kontorshänder
När jag började mitt övervåningsbygge köpte jag ett rejält antal spiklådor.
Jag kan dock konstatera att av de större dimensionerna (4-tum & 5-tum) blev det över väldigt mycket.
Jag fick nämligen ett infall och köpte några paket SPAX-skruvar.
Efter detta var inget sig likt. Det är snudd på beroendeframkallande att skruva istället för att spika.
Nackdelen har redan nämnts i andra svar. Skruv är betydligt dyrare än spik.
Som Mats_o skriver är det dock riktigt trevligt att kunna "lägga i backväxeln" och en riktig skruv med T30 torx kan återanvändas många gånger.
Jag kan dock konstatera att av de större dimensionerna (4-tum & 5-tum) blev det över väldigt mycket.
Jag fick nämligen ett infall och köpte några paket SPAX-skruvar.
Efter detta var inget sig likt. Det är snudd på beroendeframkallande att skruva istället för att spika.
Nackdelen har redan nämnts i andra svar. Skruv är betydligt dyrare än spik.
Som Mats_o skriver är det dock riktigt trevligt att kunna "lägga i backväxeln" och en riktig skruv med T30 torx kan återanvändas många gånger.
Jag har gjort en tillbyggnad om 80 m2 byggyta 1,5 plan och inte använt en enda spik förutom till råsponten på taket som jag spikade med pistol. Jag är mycket nöjd med denna lösning. Visst blev det lite dyrare och tog lite längre tid men resultatet är jag som sagt väldigt nöjd med.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden