@TeroM har du kört 45x70 cc45 med 15mm plyfa och sen wab skiva?

Anses det vara överdrivet med 45x95 cc30 12mm plyfa och sen wab?

J Jarlsgård skrev:
@TeroM har du kört 45x70 cc45 med 15mm plyfa och sen wab skiva?

Anses det vara överdrivet med 45x95 cc30 12mm plyfa och sen wab?
Som jag skrev ovan, sist var det utan plyfa och då 45*70 med cc 30 och bara WAB skiva.

Nu blir det yttervägg med 120*45 med cc 60, ångbroms och på det en installationsvägg med 45*45 cc 45 liggande med stående kortlingar vid plyfa skarvar. RIR dras i detta utrymme och sedan 15 mm plyfa och WAB skivor.

Innerväggar behöver jag täta cc 60 avståndet med ett par reglar till för att få cc 45 alternativt sätta plyfan liggande med kortlingar i horisontella skarvar (men instruktionen säger stående så jag får fundera lite mer på det ...), allt enligt Säkervatten dokument.

45*95 cc 30 + plyfa låter väldigt mycket och stjäl en hel del från rummet. 12 mm plyfa blir inte heller rätt då det räcker inte att skruva i och du i det fallet behöver kortla i väggarna där du planerar att fästa saker. 15 mm plyfa kan du skruva i direkt utan kortlingar.

Hmm okej.

Jag är till viss del med på det om 15mm plyfa men de 3mm kan la knappast göra så att det kan bära flera tiotal kilo mer?

Håller la med om att 45x95 kanske är lite överdimensionerat såsett men det är vad väggarna är byggda i idag så det känns fel att gå ner i dimension.

Cc30 tänkte jag för att det sitter med cc60 idag och det behöver förstärkas, är omständigt att ändra om till 45 i befintliga väggar.

Men som du säger om plyfan så kan det vara värt att fundera på, sätter jag reglar på Cc30 45x95 kanske jag bara behöver wab Skiva. Och där kommod och det är så sätter man plyfa, kan sätta kortling med. Det är mer det med handikappanpassning jag funderat på men å andra sidan så kommer jag åt vid toan bakifrån och i duschen är det betongvägg..

Redigerat:
P
Blir nog Norgips Humidboard 2.0 för min del då den funkar ihop med Kiilto Kerasafe. WAB skivan går inte då den är icke sugande vilket Kerasafe ska ha.

Tack för den infon Peter! Känner mig som den stora trådkaparen här! :crysmile:

• Gilla
Peter_K
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Hmm okej.

Jag är till viss del med på det om 15mm plyfa men de 3mm kan la knappast göra så att det kan bära flera tiotal kilo mer?

Håller la med om att 45x95 kanske är lite överdimensionerat såsett men det är vad väggarna är byggda i idag så det känns fel att gå ner i dimension.

Cc30 tänkte jag för att det sitter med cc60 idag och det behöver förstärkas, är omständigt att ändra om till 45 i befintliga väggar.

Men som du säger om plyfan så kan det vara värt att fundera på, sätter jag reglar på Cc30 45x95 kanske jag bara behöver wab Skiva. Och där kommod och det är så sätter man plyfa, kan sätta kortling med. Det är mer det med handikappanpassning jag funderat på men å andra sidan så kommer jag åt vid toan bakifrån och i duschen är det betongvägg..
12 mm plyfa = Avsteg från specen = icke fackmannamässigt byggt. Hållfasthetsberäkningarna överlåter jag år andra.

CC 30 eller CC 45 gör ingen större skillnad i arbetet, lika många reglar du behöver lägga till i mellanrummen men CC 30 ger förmodligen en stadigare vägg med plyfan och 90 skivor går fortfarande att skarva över reglar, blir bara 1/4 del mer skruv att dra i ...

J Jarlsgård skrev:
Tack för den infon Peter! Känner mig som den stora trådkaparen här! :crysmile:
Det är väl jag som kapat/havererat då ni ville veta vilka skruvar ni skulle ha till era Fermacell skivor ... :oops:

Hmm ja på sätt å vis avsteg, samtidigt är ju säker våtrum en rekommendation och inget krav!

Anledningen till 12mm är för att man betalar 200kr skivan för 3 mm sen, därför kändes det lite svårmotiverat med 15mm.. Får la fundera på det med :crysmile: börjar kännas dyrt nu :sweat:

P
Småpengar :)
Jag har använt dessa som är ännu dyrare men grymt smidiga att montera liggande. har cc 30 reglar 45x70 förutom på en vägg där det behövdes mera djup så där har jag 45x95. Storskillnad om man trycker på en regel inåt men när allt är ihopskruvat tror jag inte det gör så stor skillnad.

https://www.byggahus.se/forum/threads/mitt-badrums-projekt.306727/page-2

Stapel av K Plywood P30 Ergo byggplywood med prisetikett i en bygghandel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för tipset! Såg dock att byggmax numer har skivor som är 90x2500 till ett inte allt för hemskt pris av 299kr skivan :)

P Peter_K skrev:
Småpengar :)
Jag har använt dessa som är ännu dyrare men grymt smidiga att montera liggande. har cc 30 reglar 45x70 förutom på en vägg där det behövdes mera djup så där har jag 45x95. Storskillnad om man trycker på en regel inåt men när allt är ihopskruvat tror jag inte det gör så stor skillnad.

[länk]

[bild]
Är det spontade kanter på dessa skivor?

Redigerat:
P
Ja de är spontade.

P
Var och handla skivor idag och det blev Humidboard 2.0 på Zon 1 väggarna, övriga vanlig gips.

Skönt att höra! Gör det lättare för en själv att gå till väga på samma vis. Våtrumsgips är hutlöst dyrt jämfört med vanlig gips :thumbdown:

P
Ja. 317 kr tog de på Hornbach.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.