6 643 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Skruv med kullrig skalle eller försänkt skalle?
Egentligen inte möbelsnickerifråga, men ni kanske kan det här bäst 
Om jag ska dra ihop två träbitar med skruv, borde jag köra med kullrig skalle i stället för försänkt skalle. Tänkte om försänkt skalle kan göra att trät spricker runt skallen?
Om jag ska dra ihop två träbitar med skruv, borde jag köra med kullrig skalle i stället för försänkt skalle. Tänkte om försänkt skalle kan göra att trät spricker runt skallen?
För att göra det till en utseendefråga så finns det ju försänkta skallar som är kullriga på ovansidan.thomasx skrev:
Fördelen med den försänkta är att man lättare kan, om man vill, dölja den. men helst då bakom en träplugg och inte bakom spackel, vilket gör skillnaden mindre igen.
--- Mats ---
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det är kullerförsänkta Mats skriver om.
Nej, jag har inte den erfarenheten att det vill spricka pga försänkta huvuden.
Valet är en praktisk och utseendefråga.
Nackdelen med försänkt är risken att huvudet drar med sig en flisa upp om man skruvar ut skruven (om man dragit hårt).
Protte
Nej, jag har inte den erfarenheten att det vill spricka pga försänkta huvuden.
Valet är en praktisk och utseendefråga.
Nackdelen med försänkt är risken att huvudet drar med sig en flisa upp om man skruvar ut skruven (om man dragit hårt).
Protte
Tycker absolut att det är en möbelsnickerifråga det var en av dom första saker man fick lära sig som möbelsnickare/träbåtsbyggare.Klicka skrev:
Försänkt skruv (TFS alt TFX) är det som lämpar sig bäst i ditt fall borra och försänk ordentligt så är det inga problem med att det spricker och flisar.
Du kan även använda Kullerförsänkt (TKFS altTKFX) skruv om skruvarna blir synliga.
Med kullrig skruv finns risken att det knäcks fibrer och blir fult runt skruven om man drar hårt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden