Någon som vet vilken korrosionsklass det är på den skruven som sitter i locket till U 56 utanpåliggande dosa?

F Fredrik K80 skrev:
Någon som vet vilken korrosionsklass det är på den skruven som sitter i locket till U 56 utanpåliggande dosa?
Intressant fråga, varför frågar du om man får fråga?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Intressant fråga, varför frågar du om man får fråga?
Bor på västkusten nära havet. Mkt sälta i luften och hårt angrepp på material. I stort sett allt material som jag använt ( skruvar, klammer etc) som inte varit rostfritt har helt rostat sönder.

Jag tänkte nu sätta några dosor på fasaden och vill ju då inte att skruven till dosans täcklock direkt rostar sönder :sweat:

F Fredrik K80 skrev:
Bor på västkusten nära havet. Mkt sälta i luften och hårt angrepp på material. I stort sett allt material som jag använt ( skruvar, klammer etc) som inte varit rostfritt har helt rostat sönder.

Jag tänkte nu sätta några dosor på fasaden och vill ju då inte att skruven till dosans täcklock direkt rostar sönder :sweat:
Jag killgissar på rostfri skruv men du får chansa eller byta ut skruven.

• Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Alternativt köpa dosor utan mittskruv.
[länk]
Absolut , tänkte den tanken med. Är dem utan skruv motsvarande som dem med skruv ?

F Fredrik K80 skrev:
Absolut , tänkte den tanken med. Är dem utan skruv motsvarande som dem med skruv ?
Ja, de är förutom skruven exakt likadana.

• Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Isf blir det den varianten utan skruv (y)

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Förresten vad är tanken med skruv ? Vilken fördel ger det?

J
Barnsäkerhet? Dosor som kan öppnas utan verktyg får inte monteras under en viss höjd om jag minns rätt. Förutsatt att vi snackar starkström och ingen annat.

J jalmars skrev:
Barnsäkerhet? Dosor som kan öppnas utan verktyg får inte monteras under en viss höjd om jag minns rätt. Förutsatt att vi snackar starkström och ingen annat.
Så kan det nog vara. Trodde dock inte den regeln gällde för dessa typer av dosor med snäpplock där man väl ändå behöver en flatmejsel eller liknande för att få upp locket…

F Fredrik K80 skrev:
Förresten vad är tanken med skruv ? Vilken fördel ger det?
Det är nog så enkelt att den utan skruv är en vidareutveckling av den med skruv. Det går inte att öppna den skruvlösa utan verktyg så den får sitta på samma höjder som den med skruv.
Jag har slutat helt med den med skruv sedan den andra kom.

• Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Personligen gillar jag ABB:s utanpåliggande dosor skarpt, finns lite olika smarta tillbehör också såsom dragavlastning. Jag har samma erfarenhet när det gäller skruvdosor som TS, så jag undviker dessa utomhus (och numera också inomhus)

Müssli Müssli skrev:
Det är nog så enkelt att den utan skruv är en vidareutveckling av den med skruv. Det går inte att öppna den skruvlösa utan verktyg så den får sitta på samma höjder som den med skruv.
Jag har slutat helt med den med skruv sedan den andra kom.
Aha ok, bra i veta (y)
Håller med om att den utan skruv känns mkt trevligare . Jag gillar själva dosan. Bra att tätningarna kan tas loss och enkelt bytas ut

M Millox skrev:
Personligen gillar jag ABB:s utanpåliggande dosor skarpt, finns lite olika smarta tillbehör också såsom dragavlastning. Jag har samma erfarenhet när det gäller skruvdosor som TS, så jag undviker dessa utomhus (och numera också inomhus)
Ska kika på ABB:s dosor med. Har provat schneiders nya Mureva 2k tror jag den heter. Locket är dock rätt svårt att få på, får nästan banka dit. Inte alls som u56 där det enkelt ”snäpper”dit. Sedan är tätningarna fastgjutna. Vet inte - både bra och dåligt men en stor nackdel är ju att det inte går att byta ut som på u56 dosan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.