2 697 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Skruv i dosa
Bor på västkusten nära havet. Mkt sälta i luften och hårt angrepp på material. I stort sett allt material som jag använt ( skruvar, klammer etc) som inte varit rostfritt har helt rostat sönder.Jonatan79 skrev:
Jag tänkte nu sätta några dosor på fasaden och vill ju då inte att skruven till dosans täcklock direkt rostar sönder
Jag killgissar på rostfri skruv men du får chansa eller byta ut skruven.F Fredrik K80 skrev:Bor på västkusten nära havet. Mkt sälta i luften och hårt angrepp på material. I stort sett allt material som jag använt ( skruvar, klammer etc) som inte varit rostfritt har helt rostat sönder.
Jag tänkte nu sätta några dosor på fasaden och vill ju då inte att skruven till dosans täcklock direkt rostar sönder![]()
Alternativt köpa dosor utan mittskruv.
https://www.hornbach.se/p/kopplingsdosa-schneider-electric-exxact-u56-ip65/10027707/
https://www.hornbach.se/p/kopplingsdosa-schneider-electric-exxact-u56-ip65/10027707/
Så kan det nog vara. Trodde dock inte den regeln gällde för dessa typer av dosor med snäpplock där man väl ändå behöver en flatmejsel eller liknande för att få upp locket…J jalmars skrev:
Det är nog så enkelt att den utan skruv är en vidareutveckling av den med skruv. Det går inte att öppna den skruvlösa utan verktyg så den får sitta på samma höjder som den med skruv.F Fredrik K80 skrev:
Jag har slutat helt med den med skruv sedan den andra kom.
Personligen gillar jag ABB:s utanpåliggande dosor skarpt, finns lite olika smarta tillbehör också såsom dragavlastning. Jag har samma erfarenhet när det gäller skruvdosor som TS, så jag undviker dessa utomhus (och numera också inomhus)
Aha ok, bra i vetaMüssli skrev:
Håller med om att den utan skruv känns mkt trevligare . Jag gillar själva dosan. Bra att tätningarna kan tas loss och enkelt bytas ut
Ska kika på ABB:s dosor med. Har provat schneiders nya Mureva 2k tror jag den heter. Locket är dock rätt svårt att få på, får nästan banka dit. Inte alls som u56 där det enkelt ”snäpper”dit. Sedan är tätningarna fastgjutna. Vet inte - både bra och dåligt men en stor nackdel är ju att det inte går att byta ut som på u56 dosanM Millox skrev:
Klicka här för att svara