Byggahus.se

Skruv/gänga till takdosa?

1. C
    Medlem Nivå 10
    Hej

Tog bort en gammal plafond och ska lägga ett vanligt lamputtag på takdosan, vet ni vad det är för skruv/gänga till takdosan? Ser ut att vara ganska tjocka gängor. Se bild. Huset är byggt 81.

2. S
    Medlem · Nivå 12
    Tjocka? Det ser ut att vara en förhöjningsring till dosan och sen är väl dosan gängad normalt. M4 eller vad det nu är?

3. C
    Medlem Nivå 10
    Antar att jag får ta några storlekar och se vilken som än passar. Hade M4 hemma men de är för smala.

4. E
    Medlem · Nivå 22
    Är det en takdosa så ÄR det M4 men dom måste vara så långa att dom når ned i dosan

5. C
    Medlem Nivå 10
    Då är det jag som har fel om gängan, måste vara annat jg provat. Köper m4 på väg hem (y)

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Gäller M4 alla fabrikat?

Vissa vanliga dosor har ju sådana där specialskruvar med dubbelgänga? Alltså en M liknande gänga men med två gängor.

7. Dowser4711
    Renoverare · Nivå 8
    Precis, gängorna (med största sannolikhet M4) är i den gula dosan. Om du tittar i de vita rören så är det inga gängor alls där, de är bara där för att du ska ha en chans att hitta rätt med skruvarna.

8. imported_Benno
    Medlem · Nivå 8
    Är gängan i dosan av plast så är det inte m-gänga utan en cylindrisk "trägänga" (kommer inte på något bättre namn). Finns långa skruvar att köpa med förlängningsringarna. Dosan på bilden ser ut som en vanlig kopplingsdosa på min skumma mobilskärm. Takdosor brukat vara grå med metallinsats för att klara vikten av en ljuskrona.

De äldre takdosorna med mittmonterad gänga för takkrok hade en tumgänga (?) om jag minns rätt .

Redigerat 26 mar 15:45
  9. E
    Medlem · Nivå 22
    I takdosor ÄR det alltid M4 Om det inte är den g:a typen med en centrumskruv 1/4", däremot i apparatdosor kan det vara lite olika (3 olika sorter M3, M3 dubbelgäng och "trägäng")
    Och det är inte en kopplingsdosa. eller apparatdosa så det måste vara en takdosa.

10. U
    Medlem · Nivå 10
    Jag tycker det ser ut som en kopplingsdosa
    Se om du kan se vad det står till höger i den.
    Är det en kopplingsdosa så häng sätt inte ett doslock med krok i den
    Stor risk för att den inte klarar lampans tyngd

Redigerat 26 mar 19:25
  11. nisse123
    Medlem · Nivå 9
    Även kopplingsdosor har vridbar fästring,
    den på bilden har fasta skruvhål, så då är det en takdosa (med förhöjningsring)

• Laddar…
  12. richardtenggren
    Verktygstokig · Nivå 15
    "Dubbelgängor" brukar benämnas som gängor med dubbla ingångar ;)

Har köpt långa M4or på biltema.

Redigerat 26 mar 20:34
  13. C
    Medlem Nivå 10
    Köpte 60m m4 som passade klockrent ! Stort tack allihopa

14. S
    Medlem · Nivå 12
    Du kan lita på elmont, hen har jobbat med detta i sextio år!

• Laddar…
  15. C
    Medlem Nivå 10
    Él veteran :)