Solarworld vill ha strafftullar på kinesiska solceller. Det kan leda till ett handelskrig mellan Europa och Kina.
Solceller kan bli upp till 30 % dyrare vad jag läste.

Just nu finns det en aktion för "fri handel" och mot dessa strafftullar som Solarworld vill ha.

Någon som kan tänka sig att skriva på? Läste om det på ett tyskt solenergiforum i morse.

http://www.avaaz.org/de/europe_days_to_save_solar_energy/?tinYkbb

Redigerat:
Det är främst tyska konsulter och privata investorer som vill skriva på.
Vet du vad som sker under utredningens tid? Blir det några tullar?

Läste om ett tyskt företag som har intäckt sig med kinesiska solceller nu för att vara rustat för framtida projekt.

@ Hans R

Läste din länk.

Kommissionen kommer att bestämma sig inom 9 månader (juni 2013). Än så länge blir det inga strafftullar.
Kina hotar ju med ett handelskrig.

I Sverige är det ju inte lika vanligt med solceller som i Tyskland. Där är ämnet omdiskuterat nu.

Det kommer bli mycket vanligare med solceller i Sverige och speciellt om nettodebitering införs.
Nettodebiteringen kommer att leda till att solceller används för att spara köpt energi i byggnader istället för att sälja all PV-el som är fallet i Tyskland. Solfångare kommer att konkurreras ut i stort sett i alla användningsområden.

Jag hoppas verkligen på fortsatt prisfall på solceller men vi får se vad EU kommissionen kommer fram till.

Med nettodebiteringen menar man att man installerar solceller för att producera el som man förbrukar själv.

Här behövs det rätt dimensionerade anläggningar.
Utbyten under vinterhalvåret kommer ju att bli mycket lägre och just där behövs det kanske mer el (cirkulationspumpar, belysning,..)

Förutom Tyskland har också (bland annat) Bulgarien ganaska högsubventionerade priser till dom som säljer sin el.

Även när det gäller solfångare brukar tyskarna kraftigt överdimensionera sina anläggningar. Bidraget är relaterat till hur mycket m² dom installerar vad jag minns.

Ja, jag är nyfiken på vad EU kommissionen kommer fram.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.