12 612 läst ·
58 svar
13k läst
58 svar
Skriva av huset från ena sambon
Antar att ni har gemensam vårdnad och antar att du inte vill att sonen ska växa upp halva tiden hos en mor som inte har råd att köpa lägenhet och kanske måste leva på socialt bistånd och sedan halva tiden med en far som gjort allt för att behålla så mycket pengar som möjligt själv. Sonen kommer ju dessutom att ärva efter er båda.
Saken är inte att jag fadern ska behålla så mycket pengar själv som möjligt utan mer ha råd att bo kvar.. då mamman är den som försöker roffa åt sig pengar.. Själv har jag lagt ut ca 2mkr o hon har lagt ut 40tkr.. så skillnaden är rätt stor där..Hemmakatten skrev:Antar att ni har gemensam vårdnad och antar att du inte vill att sonen ska växa upp halva tiden hos en mor som inte har råd att köpa lägenhet och kanske måste leva på socialt bistånd och sedan halva tiden med en far som gjort allt för att behålla så mycket pengar som möjligt själv. Sonen kommer ju dessutom att ärva efter er båda.
Det är även hon som tycker det är för stort att bo i hus o kommer säkerligen sätta sig i en hyreslägenhet.. o slutar detta illa kommer jag antagligen få göra det oxå o ha skulder istället!
Du måste se det som att man tar bådas tillgångar och lägger i en hög och delar på 2. Vem som äger vad eller hur mycket har därmed inte med saken att göra. Hon pytsar in 1/4 hus, Han 3/4 hus i högen för det är vad de äger var och en och som ska delas på hälften. Har man då inte 50-50 i tillgångar så kommer en att bli vinnare och en förlora lite. Men det är något man valt när man allierar sig med en annan person på det sättet och inget som borde komma som den minsta överraskning.jkarlberg skrev:
jag vill minnas att det var såhär när vi köpte. Att om man gick in med olika belopp skulle detta räknas av i slutet. Dock betyder det inte att det växer med den summan. Säg man köper ett hus för 1 mille där man petar in 250' resp 750' (1/4 resp 3/4) och skriver papper på detta är det den summan som ska räknas av. Så när man separerar för 3 mille får den ena 1 mille (1,5miljon -500') medan den andra får 2 mille (1,5 miljon +500').
Detta gäller dock endast om den andre har 500' att peta in efter att man delat tillgångarna i 2 högar.
Detta gäller dock endast om den andre har 500' att peta in efter att man delat tillgångarna i 2 högar.
Redigerat:
Varför ska man dela 50/50 om det är skrivet 1/4-3/4?
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Tråkig sits ni sitter i 
Försök i första han lösa det er emellan och lägg alla känslor åt sidan och betänk ni har en son och att ni måste umgås i rätt många år till och det kan bli stora problem med umgänget om ni tar till strid om huset.
Vad vill hon är väl första frågan.
Har ni varit sambo i mindre än 5 år har hon rätt till 1\4 och längre än 5 år 1\2 så säger lagen om jag inte minns helt fel.
Hur man än vänder på det kommer det bli kostsamt misstag att hon fick vara med på lånet och att det inte skrevs det var enskild egendom.
Sitter själv i samma sits och det värsta är att släkten ska lägga sig i och ställa till det när jag och frun faktiskt är överens om allt.
Släkten tänker bara på pengar och inte på att frun och jag ska kunna se varandra i ögonen och barnen tänker dom definitivt inte på.
Försök i första han lösa det er emellan och lägg alla känslor åt sidan och betänk ni har en son och att ni måste umgås i rätt många år till och det kan bli stora problem med umgänget om ni tar till strid om huset.
Vad vill hon är väl första frågan.
Har ni varit sambo i mindre än 5 år har hon rätt till 1\4 och längre än 5 år 1\2 så säger lagen om jag inte minns helt fel.
Hur man än vänder på det kommer det bli kostsamt misstag att hon fick vara med på lånet och att det inte skrevs det var enskild egendom.
Sitter själv i samma sits och det värsta är att släkten ska lägga sig i och ställa till det när jag och frun faktiskt är överens om allt.
Släkten tänker bara på pengar och inte på att frun och jag ska kunna se varandra i ögonen och barnen tänker dom definitivt inte på.
Enligt sambolagen 3 §
3 § Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning och inte annat följer av 4 eller 9 §.
Det spelar med andra ord ingen roll vem som äger vad eller har betalat vad. Därför kan man enligt § 9 skriva så kallade samboavtal. Vilket ni inte gjort. Att du äger 3/4 innebär i praktiken bara att du betalt 3/4 delar av fastighetsskatten. Vill du "lura" din ex sambo, så betala 250 000:- och skriv ett avtal att allting är numera slutreglerat och inga fler krav kan ställas...
3 § Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning och inte annat följer av 4 eller 9 §.
Det spelar med andra ord ingen roll vem som äger vad eller har betalat vad. Därför kan man enligt § 9 skriva så kallade samboavtal. Vilket ni inte gjort. Att du äger 3/4 innebär i praktiken bara att du betalt 3/4 delar av fastighetsskatten. Vill du "lura" din ex sambo, så betala 250 000:- och skriv ett avtal att allting är numera slutreglerat och inga fler krav kan ställas...
Tack för förtroendet, även om detta inte är mitt specialområde så har jag koll.
I ditt fall är det tyvärr så att sambolagen gäller. Det spelar i praktiken ingen roll om det så fanns ett avtal där du står som ensam ägare och du samtidigt står som ensam låntagare. Är huset köpt för gemensamt bruk så anses det ingå vid en ev bodelning såvida inte det finns ett tydligt samboavtal som avtalar bort den gemensamma rätten till bostaden.
Så du har fått rätt svar från aedwall mfl
Sen hindrar detta inte att ni förhandlar fram en lösning ni är nöjda med. Men det är bättre att du vet vad hon har för rättigheter.
I ditt fall är det tyvärr så att sambolagen gäller. Det spelar i praktiken ingen roll om det så fanns ett avtal där du står som ensam ägare och du samtidigt står som ensam låntagare. Är huset köpt för gemensamt bruk så anses det ingå vid en ev bodelning såvida inte det finns ett tydligt samboavtal som avtalar bort den gemensamma rätten till bostaden.
Så du har fått rätt svar från aedwall mfl
Sen hindrar detta inte att ni förhandlar fram en lösning ni är nöjda med. Men det är bättre att du vet vad hon har för rättigheter.
Jag förstår frustrationen beträffande ingångssumman, men det finns ju en anledning till att lagen är skriven som den är.
När det kommer till den andra biten om vad du resp hon har petat in i fastigheten är på gränsen löjligt. Lever man ett samboliv med gemensamt barn i ett hus så har man väl för tusan en gemensam ekonomi!
Då finns det inget mitt o ditt för det gemensamma.
När jag läser vissa av CooGates inlägg blir jag mörkrädd och funderar på vad som gick snett från allra första början.
När det kommer till den andra biten om vad du resp hon har petat in i fastigheten är på gränsen löjligt. Lever man ett samboliv med gemensamt barn i ett hus så har man väl för tusan en gemensam ekonomi!
När jag läser vissa av CooGates inlägg blir jag mörkrädd och funderar på vad som gick snett från allra första början.
Nu vet vi ju inte vad som föranlett TS ev. separation, han kan ha all rätt att vara bitter...Nimajneb skrev:Jag förstår frustrationen beträffande ingångssumman, men det finns ju en anledning till att lagen är skriven som den är.
Så vi ska nog vara försiktiga med att ge oss in i orsaksfrågan.
Tror benjamiN syftar på vad som föranledde den lite udda fördelningen av inlagt kapital (framför alltcust3000 skrev:
renoveringspengarna), inte vad som gick snett i deras känsloliv och orsakade en eventuell separation....