4 285 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Skriftligt godkännande från grannar.
Hej,
Jag har nyss blivit med tomt och är i stadiet att planera byggnader på den.
Det jag kommit fram till är att det bästa skulle vara att lägga garagets hörne och långsida 2 meter från tomtgräns.
Hörnet/gaveln ligger mot väg och långsidan mot allmänning(bondens mark).
Hört med de närmaste grannarna och de är bara positiva för då kommer mitt boningshus i bättre läge för dem, kvar att höra med markägaren av allmänningen vilket jag inte tror är några problem heller.
Vad jag dock vill ha hjälp med är hur jag ska utforma det skriftliga papper för godkännande av detta, som grannarna kan skriva under och som jag sedan kan bifoga med bygglovshandlingarna till kommunen.
Säkert inget märkvärdigt men jag är helt grön på detta och vill inte att några felformuleringar skall äventyra ngt och kosta mig värdefull tid.
Tacksam för hjälp.
/Oscar
Det jag kommit fram till är att det bästa skulle vara att lägga garagets hörne och långsida 2 meter från tomtgräns.
Hört med de närmaste grannarna och de är bara positiva för då kommer mitt boningshus i bättre läge för dem, kvar att höra med markägaren av allmänningen vilket jag inte tror är några problem heller.
Vad jag dock vill ha hjälp med är hur jag ska utforma det skriftliga papper för godkännande av detta, som grannarna kan skriva under och som jag sedan kan bifoga med bygglovshandlingarna till kommunen.
Säkert inget märkvärdigt men jag är helt grön på detta och vill inte att några felformuleringar skall äventyra ngt och kosta mig värdefull tid.
Tacksam för hjälp.
/Oscar
Var ganska brydd över det där själv, dock löste kommunen det åt oss smidigt faktiskt. Rådet är att ringa kommunen bara och fråga hur de vill ha ett granngodkännande eller om de har några exempel. Det verkar i slutändan inte vara så noga formaliserat faktiskt. Fördelen om kommunen gör det är att de får kvittens på mottagning hos grannarna och grannarna kan då i efterhand inte bestrida att de har lämnat godkännande, ifall de skulle ångra sig mitt i processen.
Lycka till!
Lycka till!
Skriv inget själv. Be kommunen att skicka ut rätt papper till dig.Odi skrev:Hej,
Tacksam för hjälp.
/Oscar
Sen gör du som du sa åk till berörda personer och prata, ta med dig frun och ett litet barn på armen och förklara hur viktigt garaget är för er
Klicka här för att svara