Vi frågade våran hustillverkare vad stämpelskatt är för något, och hur mycket det är. Han svarade oss att det var ingenting knappt, vi fick inget exakt svar på hur mycket. Var på banken i fredags och betalade tomten. Stämpelskatten var på över 40 000:-...... :-*
Är det normalt eller? i vår produktionskalkyl står det inget om denna skatt. Det står bara:
42 000:- till bygglov mm
28 000:- till lagfarter mm, kan det vara så att den är inräknad i nåt av det??

Lagfart = stämpelskatt

40.000 i lagfart bara på tomten?, det var ingen billig tomt, ni har väl inte börjat bygga än?

Med tanke på alla obligatoriska och dolda avgifter/skatter som omgärdar byggandet bör man utveckla en galghumor för att inte börja gråta. Så det är bäst att börja skratta hela vägen FRÅN banken. ;)

mvh
David

Har banken räknat rätt? En del bankfolk verkar räkna lagfartsavgift på totalkostnaden, vilket är fel. Det skall bara räknas på fastighetsköpet, vid nyproduktion alltså lika med tomtpriset.

Banken brukar vara jättesugen på att plocka ut pantbrev till hela produktionskostnaden direkt tillsammans med lagfarten, även fast man kanske inte kommer att landa såpass högt i belåning, det är kanske vad de har gjort i ert fall..

När vi köpte vår tomt så sa husbyggaren till att var noga med när ni tar ut lagfarten att den bara gäller på tomten inget annat därför låter 40.000 skumt om dom inte köpt en ruskigt dyr tomt.

Lagfartsavgift
Stämpelskatt som köparen måste betala för övertagandet av fastighetens lagfart. År 2003 uppgick avgiften till 1.5% på köpeskillingen plus avgift för administration.

Avgiften för administration är väl ca 500-700 kr.

Antingen har du köpt en dyr tomt (>2,5 mille) eller så har du betalat för pantbrev?

Alla svar verkar säga att endast lagfartsavgiften är en stämpelskatt. Så är inte fallet.

Både de 2 procenten man betalar för pantbreven och de 1.5 procenten man betalar för lagfarten är stämpelskatter. Även andra stämpelskatter finns, fast vid nybygge är det dessa två som man brukar prata om.

Om man vid ett husbygge pratar om begreppet stämpelskatt innefattar det alltså både stämpelskatten på överlåtelse av lagfart samt stämpelskatten på instiftande av pantbrev. Därför är 40000 kr inte orimligt.

Missförståndet är nog att husförsäljaren gjorde samma misstag som flera andra, att endast se stämpelskatten på överlåtelse av lagfart som en stämpelskatt och därför påstå att den är låg.

Jag tycker man kan använda sig av beteckningen Lagfartsavgift samt Pantbrev.

Båda dessa är ju som Ksund skriver stämpelskatter. Men för att inte blanda ihop dem kan man kalla dem annat än stämpelskatt, som ovan.

Förövrigt undrar jag vilka andra stämpelskatter Ksund anser att det finns?

1 § Stämpelskatt skall erläggas till staten enligt denna lag för förvärv av fast egendom och tomträtter samt vid beviljande av inteckningar. Lag (1990:598).

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19840404.HTM

Vi har köpt tomten för 295 tkr. Vårt lån är 2 135 000:-. säkerheten är pantbrev på hela beloppet. tror ni det stämmer?? TACK ALLA NI FÖR ER HJÄLP!!

Ksund wrote:
Både de 2 procenten man betalar för pantbreven och de 1.5 procenten man betalar för lagfarten är stämpelskatter. Även andra stämpelskatter finns
WeeBe skrev:
Jag tycker man kan använda sig av beteckningen Lagfartsavgift samt Pantbrev.

Båda dessa är ju som Ksund skriver stämpelskatter. Men för att inte blanda ihop dem kan man kalla dem annat än stämpelskatt, som ovan.

Förövrigt undrar jag vilka andra stämpelskatter Ksund anser att det finns?

1 § Stämpelskatt skall erläggas till staten enligt denna lag för förvärv av fast egendom och tomträtter samt vid beviljande av inteckningar. Lag (1990:598).

[länk]
Du undrar vilka andra stämpelskatter än de 1.5% för överlåtelse av fastighet och 2% för uttagande av fastighetsinteckningar jag "anser" finns. Jag kan inte komma på några jag "anser" finns, men jag kan nämna några jag tror finns (eller i ett fall inte längre finns):

Stämpelskatt för uttag av inteckning på en båt: 0.4%
Stämpelskatt vid nyteckning av nya aktier: numera 0% då den avskaffades 1994.
Stämpelskatt vid fastighetsöverlåtelse för juridisk person: 3%.

Stämpelskatt är en sorts skatt, som tas ut på olika saker i olika länder och under olika tider.

Vidare känns det inte helt bra att kalla skatten för bara "pantbrev" som du förelår, eftersom pantbrevet i sig är en helt annan sak än skatten man betalar när man tecknar ett sådant, dels för att man då döljer att det rör sig om en skatt, men jaja, där börjar vi närma oss rätt ointressanta diskussioner.

• golv.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo vi kanske inte ska fördjupa oss alltför mycket.

Du menar stämpelskatt vid inteckning av andra tillgångar än fastigheter, och visst det finns, men är ju egentligen samma sak = inteckningar på fast egendom.

impala, då stämmer det bättre, när du tagit ut pantbrev på det beloppet och betalat lagfart på tomten.

Bara som ett inlägg från en annan verksamhet.

Var inne på en Volvo Brandt butik och köpte en begagnad bil.

Men tydligen så var det inte nog med att man fick prutat så man blev nöjd utan när man väl skulle betala så skulle man betala för att få betala (expeditionsavgift ca50:- ) :o :o :o

impala skrev:
Vi har köpt tomten för 295 tkr. Vårt lån är 2 135 000:-. säkerheten är pantbrev på hela beloppet. tror ni det stämmer?? TACK ALLA NI FÖR ER HJÄLP!!
Är det lång tid kvar tills ni skall börja bygga, har ni fått bygglov etc...anledningen till att jag frågar är att bankerna har en förmåga att ta ut all säkerhet på en gång och om ni inte har pengar till dessa stämpelavgifter, så lägger de den skulden på byggnadskreditivet och då börjar räntan att ticka på pga avgifterna....det räcker ju i steg 1, att bara betala lagfarten och ev nåt pantbrev som täcker den kostnaden om man inte har kontanter och därefter när husföretaget och entreprenören vill ha banksäkerhet ta ut resterande, men att få banken att fatta detta är en pedagogisk uppförsbacke, för så gör man inte, så har vi aldrig gjort etc..bla,bla...men enträgen vinner eller så byt bank..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.