Hej.
Ska resa ett willab uterum (pulpet vår/höst plus) framåt vårkanten.
Förutsättningar:
-Gjuten platta med kantelement där jag tagit bort cellplasten i överkant för att få betong hela vägen ut, för infästningsmöjligheter.
-Stolpar 140x140mm limträ

Har sökt och letat på forumet och hittat lite info om just skråskruvning ner i betong. Men lite oklart ändå.
Jag har några frågor:
1. Hur långa/grova skruv ska man ha? Känns som man behöver ganska långa för att nå ordentligt ner, beroende på var man sätter in skruven i stolpen.
2. Kommer lägga papp under stolpen, men känns ändå sådär att den står direkt mot underlag. Väta som rinner ner kommer ju hamna på pappen och påverka den över tid. Stolpen kommer ju vara oskyddad utvändigt. Om man istället sätter en stolpsko eller liknande kommer det inte att bli tätt under.
3. Något bra tips på att få stolpen att vara på plats medan man borrar? Tänker förborra stolpen och använda hålen som guide till betongborrningen.

Har ni några bra tips att komma med så snälla hjälp mig 😊
Har ni bilder på era stommar och dess infästning i betong så bifoga gärna dessa. Gärna skråskruvat.
Bilden nedan är skalenlig, och endast som en förklaring hur jag tänkt.

Tack på förhand.

• Spiralbunden anteckningsbok med handritat diagram över utbud och efterfrågan, skrivet på rutigt papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Papp under.
Ett litet vinkeljärn på varje sida som döljs av partiets bredd.
Sätt någon form av klädsel bräda utvändigt som döljer både limträstolpen och skarven som du får mellan limträ och partiet.

• Gilla
JimmieJohnsson
  • Laddar…
JimmieJohnsson JimmieJohnsson skrev:
Hej.
Förutsättningar:
-Gjuten platta med kantelement där jag tagit bort cellplasten i överkant för att få betong hela vägen ut, för infästningsmöjligheter.

Har sökt och letat på forumet och hittat lite info om just skråskruvning ner i betong. Men lite oklart ändå.
Jag har några frågor:
1. Hur långa/grova skruv ska man ha? Känns som man behöver ganska långa för att nå ordentligt ner, beroende på var man sätter in skruven i stolpen.
2. Kommer lägga papp under stolpen, men känns ändå sådär att den står direkt mot underlag. Väta som rinner ner kommer ju hamna på pappen och påverka den över tid. Stolpen kommer ju vara oskyddad utvändigt. Om man istället sätter en stolpsko eller liknande kommer det inte att bli tätt under.
3. Något bra tips på att få stolpen att vara på plats medan man borrar? Tänker förborra stolpen och använda hålen som guide till betongborrningen.

Har ni bilder på era stommar och dess infästning i betong så bifoga gärna dessa. Gärna skråskruvat.

Tack på förhand.
JimmieJohnsson JimmieJohnsson skrev:
Hej.
Förutsättningar:

Jag har några frågor:

Tack på förhand.
Vill du berätta hur du gjorde infästningen, jag sitter i samma sits just nu, gärna bild också..
Tack på förhand

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.