Hej, ska måla om hus med linoljefärg. Nu är det plastfärg. Någon som använt lackfräs. Hur många kvm orkar man per dag?
 
A AndersS skrev:
Skulle köpa eller om det kan hyras en värmare.
Speedheater | Speedheater Standard | Jula [länk]
Kruxet är att det är sågspån bakom brädorna och lukten ska bort , så det känns inte helt hundra med speedheater.
 
Beskriv hur väggen/fasaden är gjord och vad avses med att "lukten ska bort"?
 
Jag tror det är läkten som ska bort 😉😂.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Jag tror det är läkten som ska bort 😉😂.
Men den sitter ju bakom panelbrädorna🤔
 
Inte lockläkt.
 
För många år sedan gjorde jag detta, dock inte med lackfräs utan med specialtrissor med hårdmetallskär till vinkelslipen. Vi hade läkten ( ;) ) kvar, så det var mer besvärligt så klart. Det var ett rejält stort hus, 120-130 kvm per plan på tvåvåningshus och jag minns inte exakt hur länge vi höll på men det var åtskilliga veckor.
 
mexitegel mexitegel skrev:
För många år sedan gjorde jag detta, dock inte med lackfräs utan med specialtrissor med hårdmetallskär till vinkelslipen. Vi hade läkten ( ;) ) kvar, så det var mer besvärligt så klart. Det var ett rejält stort hus, 120-130 kvm per plan på tvåvåningshus och jag minns inte exakt hur länge vi höll på men det var åtskilliga veckor.
okej, det låter som ni var fler som höll på också. Blev det någorlunda slät yta när ni var färdiga?
 
A AndersS skrev:
Beskriv hur väggen/fasaden är gjord och vad avses med att "lukten ska bort"?
lockläkten ska bort.
 
Jag har provat både speedheater och lackfräs. Resultatet blir bäst med speedheater men det tog ca 1 h per kvadratmeter om man är noga. Samma yta med lackfrästar 15 min. Om du inte använt den innan skulle jag rekommendera att testa först på ytor som inte är så synliga. Det är lätt hänt att man avverkar för mycket på ställen i början. Ytan blir också blank när man fräst. Du måste slå in spikarna med annars förstör man skären. Jag valde själv att använda lackfräsen på stora delar av huset efter att ha kämpat med speedheater och jag tror de flesta inte skulle se skillnad..
 
P pellelolo skrev:
lockläkten ska bort.
Om ändå lockpanelen ska bort, så är mitt råd att byta all panel. Den tid det tar att skrapa bort ALL färg, är inte nådig. Dessutom blir det inte helt bra. En snickare slår lätt upp ny panel på en sida, på en dag. Säg 3-4 dagar för hela huset. Jämför detta med minst 4 veckors skrapande. Nu ska dessutom ny lockpanel upp. Då kostar det inte mycket mer att ta all panel.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.