1 119 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
skrapa fasad med lackfräs
Produkter som diskuteras: "Speedheater"
Speedheater Cobra
Ta bort färg, lack eller lim
2 849 kr inkl moms
Läs mer
För många år sedan gjorde jag detta, dock inte med lackfräs utan med specialtrissor med hårdmetallskär till vinkelslipen. Vi hade läkten (
) kvar, så det var mer besvärligt så klart. Det var ett rejält stort hus, 120-130 kvm per plan på tvåvåningshus och jag minns inte exakt hur länge vi höll på men det var åtskilliga veckor.
okej, det låter som ni var fler som höll på också. Blev det någorlunda slät yta när ni var färdiga?mexitegel skrev:
För många år sedan gjorde jag detta, dock inte med lackfräs utan med specialtrissor med hårdmetallskär till vinkelslipen. Vi hade läkten () kvar, så det var mer besvärligt så klart. Det var ett rejält stort hus, 120-130 kvm per plan på tvåvåningshus och jag minns inte exakt hur länge vi höll på men det var åtskilliga veckor.
Jag har provat både speedheater och lackfräs. Resultatet blir bäst med speedheater men det tog ca 1 h per kvadratmeter om man är noga. Samma yta med lackfrästar 15 min. Om du inte använt den innan skulle jag rekommendera att testa först på ytor som inte är så synliga. Det är lätt hänt att man avverkar för mycket på ställen i början. Ytan blir också blank när man fräst. Du måste slå in spikarna med annars förstör man skären. Jag valde själv att använda lackfräsen på stora delar av huset efter att ha kämpat med speedheater och jag tror de flesta inte skulle se skillnad..
Produkter som diskuteras: "speedheater"
Speedheater färgborttagare
Speedheater använder infravärme så att du bara efter några sekunder kan skrapa bort gammal färg som mjukas upp utan att skada underlaget. Inga giftiga ämnen frigörs, inga kemikalier behövs – Speedheater är en miljövänlig metod för
Läs mer
Om ändå lockpanelen ska bort, så är mitt råd att byta all panel. Den tid det tar att skrapa bort ALL färg, är inte nådig. Dessutom blir det inte helt bra. En snickare slår lätt upp ny panel på en sida, på en dag. Säg 3-4 dagar för hela huset. Jämför detta med minst 4 veckors skrapande. Nu ska dessutom ny lockpanel upp. Då kostar det inte mycket mer att ta all panel.P pellelolo skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden