Hej
Har en dörr som skrapar mot karmen mest uppe i hörnet och nere vid golvet. Har testat att dra åt skruvarna på gångjärnet men det hjälpte inte. Jag har bifogat bild och video, finns det något annat jag kan testa?
*Edit*
Har lagt till 4 nya bilder. 2 är på andra sidan vid gångjärnet och 2 vid handtagen.
Dörren går att stänga men den knäpper inte på plats utan man måste trycka in den med kraft för att den ska stängas
Har en dörr som skrapar mot karmen mest uppe i hörnet och nere vid golvet. Har testat att dra åt skruvarna på gångjärnet men det hjälpte inte. Jag har bifogat bild och video, finns det något annat jag kan testa?
*Edit*
Har lagt till 4 nya bilder. 2 är på andra sidan vid gångjärnet och 2 vid handtagen.
Dörren går att stänga men den knäpper inte på plats utan man måste trycka in den med kraft för att den ska stängas
Redigerat:
Har lagt upp nya bilder
Svårt att säga vad som är rätt från bilder men dörren ser ut att hänga åt höger sett i de sista bilderna. Dvs den är svagt roterad åt höger jämfört med hålet. Jag skulle prova att knäcka till gångjärnen för att motverka detta. Det övre lite åt vänster och det undre lite åt höger.
Om dörren tar i nere kan du skruva in karmskruvarna nere lite.
Uppe ser d3t ut som du behöver justera gångjärnet.
https://www.biltema.se/bygg/gangjar...4pPFjZ-MN1UvcZKVJ5C0Yr0dlU7xczLRoCS18QAvD_BwE
Uppe ser d3t ut som du behöver justera gångjärnet.
https://www.biltema.se/bygg/gangjar...4pPFjZ-MN1UvcZKVJ5C0Yr0dlU7xczLRoCS18QAvD_BwE
Produkter som diskuteras: "karmskruvarna"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Förstår inte åt vilket håll gångjärnen ska justeras
Övre gångjärn har 2 delar en övre och nedre
Nedre gångjärn har också en övre och under del
Ska man justera alla dessa 4? Isåfall in mot dörren eller utåt?
Övre gångjärn har 2 delar en övre och nedre
Nedre gångjärn har också en övre och under del
Ska man justera alla dessa 4? Isåfall in mot dörren eller utåt?
Det märker du när du sätter riktaren och böjer lätt lätt, om det är åt rätt/fel håll. Går inte att göra fel när du väl har den på plats.genesistag skrev:
Du använder en gångjärnsriktare. Den övre delen som sitter i karmen böjer du LITE åt vänster. Den undre delen som sitter i karmen böjer du LITE åt höger. Delarna i dörren rör du inte.genesistag skrev:
Som någon sa, när du har riktaren över gångjärnet och bänder lite, så ser du om det rör sig åt rätt håll. Det kräver lite fingertoppskänsla för att få det rätt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden





