Hej
Mycket trevligt forum!

Jag o tjejen har precis köpt ett hus.
håller på o renovera köket just nu, igår hade jag slippat klart vägarna, o dammsög efter mig, tänkte att jag skulle dammsuga ur kopplingsdosan till elelementet, TUR VAR DET!
den förre ägaren hade anagligen haft det borta o målat bakom, vid återmonteringen förväxlat gul/grön o fas(hur man nu kan göra det?)
Vilket i sin tur dragit med sig att det elemenet bara matats med 230v istället för 400
Ibland kanske det inte är så konstigt om det händer elolyckor......
Scenario, ett barn tar i elementet o spis samtidigt.....230v rakt igenom kroppen....
:mad:

• PICT0016.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fan vad otrevligt. Jag hade ring och upplyst killen om vad som kan hända när man inte förstår vad man sysslar med när man skruvar med elen. Har ni jordfelsbrytare?

Nej, men en ny central är på ingående med jfb, en undersökning på alla kopplingar kommer ju och ske omgående!

Mikael_L
Du har ändå en anledning att ringa förra ägeren, även om du inte vill skälla...
Ring och fråga vilka saker som han har mixtrat med under årens lopp, så vet du var du ska kolla först iaf.

Tur att du hittade den i tid.

Hejsan

Eller förberedele av vållande till annans kropps skada

Ja fyfan vad sånt är obehagligt!

Finns väl flera historier om hur mannen i huset varit händig och bytt stickkontakt själv, förväxlat tåtarna och sen hustrun avlidit när hon tog i tvättmaskinen!

Klockrent fall av
3 kap 9§ BrB skrev:
Utsätter någon av grov oaktsamhet annan för livsfara eller fara för svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom, dömes för framkallande av fara för annan till böter eller fängelse i högst två år.
Utan att vara väldigt skolad inom juridik skulle jag säga att detta är ett klockrent fall av grov oaktsamhet, men jag kan fråga min advokat om någon vill vara på den säkra sidan...

Sådant här ger alla oss obehöriga elmeckare och kabeltattare ett dåligt rykte, precis som att elektriker som är onåbara, kommer för sent, debiterar för mycket, och dribblar bort nollan så halva huset brinner upp ger det för alla behöriga elektriker.

otäckt sånt där, man kan ju undra varför dom inte GER F*N i det om dom känner sig det minsta osäker på vad man sysslar med. :-(

jkling skrev:
otäckt sånt där, man kan ju undra varför dom inte GER F*N i det om dom känner sig det minsta osäker på vad man sysslar med. :-(
Som SkaneErik skrev: "...mannen i huset varit händig..."

Det finns väl inget mer omanligt än att tvingas erkänna att man är ohändig. Gäller speciellt 40-talister. De är bäst på allt. ;)

...oops! en brandfackla

Som jag tolkar det hela så har inget direkt akut farligt uppstått. Däremot så har den som kopplat in ellementet uppenbarligen inte haft någon koll på vad han gjort, och det kunde lika gärna gått väldigt illa.

Om jag förstår det rätt så har ellementet varit inkopplat mellan en fas och skyddsjord. Jorden har alltså fått fungera som nolla?

Så långt är det illa men inte direkt livsfarligt. ellementet har inte blivit spänningsförande. Man kan ju fråga sig var ellementets skyddsjord var inkopplad? För om den i sin tur satt på en fasledare, DÅ blir det väldigt farligt.

Dessutom så har man ju troligen nu haft ellementet utan att skyddsjorden på ellementet varit inkopplad (förhoppningsvis) det innebär att om det blivit isolationsfel dessutom i ellementet så skulle det också blivit akut livsfarligt.

Mikael_L
Johan Gunverth skrev:
Det finns väl inget mer omanligt än att tvingas erkänna att man är ohändig. Gäller speciellt 40-talister. De är bäst på allt. ;)
Jag håller helt med dig, för jag är född på 60-talet =)

S
hempularen skrev:
Om jag förstår det rätt så har ellementet varit inkopplat mellan en fas och skyddsjord. Jorden har alltså fått fungera som nolla?

Så långt är det illa men inte direkt livsfarligt. ellementet har inte blivit spänningsförande. Man kan ju fråga sig var ellementets skyddsjord var inkopplad? För om den i sin tur satt på en fasledare, DÅ blir det väldigt farligt.

Som jag har förstått det så var elementet av 400 V-typ och den ena fasen och skyddsjorden hade bytt plats. Alltså blev det 230 V till elementet och lika mycket ut i höljet = fullständigt livsfarligt.

P
sawsaw skrev:
Som jag har förstått det så var elementet av 400 V-typ och den ena fasen och skyddsjorden hade bytt plats. Alltså blev det 230 V till elementet och lika mycket ut i höljet = fullständigt livsfarligt.
Det var det där med Hempulare då..... ;-))

På bilden mäter han i elementets fäste (antar jag?) och får 230V mot jord. Så det verkar absolut ha varit direkt livsfarligt. Om det inte funnits något annat jordat i närheten kan det mycket väl passerat obemärkt under ganska lång tid, tills en dag då någon stackare råkar bli en bra väg till jord.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.