Hej
Mycket trevligt forum!
Jag o tjejen har precis köpt ett hus.
håller på o renovera köket just nu, igår hade jag slippat klart vägarna, o dammsög efter mig, tänkte att jag skulle dammsuga ur kopplingsdosan till elelementet, TUR VAR DET!
den förre ägaren hade anagligen haft det borta o målat bakom, vid återmonteringen förväxlat gul/grön o fas(hur man nu kan göra det?)
Vilket i sin tur dragit med sig att det elemenet bara matats med 230v istället för 400
Ibland kanske det inte är så konstigt om det händer elolyckor......
Scenario, ett barn tar i elementet o spis samtidigt.....230v rakt igenom kroppen....

Mycket trevligt forum!
Jag o tjejen har precis köpt ett hus.
håller på o renovera köket just nu, igår hade jag slippat klart vägarna, o dammsög efter mig, tänkte att jag skulle dammsuga ur kopplingsdosan till elelementet, TUR VAR DET!
den förre ägaren hade anagligen haft det borta o målat bakom, vid återmonteringen förväxlat gul/grön o fas(hur man nu kan göra det?)
Vilket i sin tur dragit med sig att det elemenet bara matats med 230v istället för 400
Ibland kanske det inte är så konstigt om det händer elolyckor......
Scenario, ett barn tar i elementet o spis samtidigt.....230v rakt igenom kroppen....
Hejsan
Eller förberedele av vållande till annans kropps skada
Eller förberedele av vållande till annans kropps skada
Klockrent fall av
Sådant här ger alla oss obehöriga elmeckare och kabeltattare ett dåligt rykte, precis som att elektriker som är onåbara, kommer för sent, debiterar för mycket, och dribblar bort nollan så halva huset brinner upp ger det för alla behöriga elektriker.
Utan att vara väldigt skolad inom juridik skulle jag säga att detta är ett klockrent fall av grov oaktsamhet, men jag kan fråga min advokat om någon vill vara på den säkra sidan...3 kap 9§ BrB skrev:
Sådant här ger alla oss obehöriga elmeckare och kabeltattare ett dåligt rykte, precis som att elektriker som är onåbara, kommer för sent, debiterar för mycket, och dribblar bort nollan så halva huset brinner upp ger det för alla behöriga elektriker.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 713 inlägg
Som SkaneErik skrev: "...mannen i huset varit händig..."jkling skrev:
Det finns väl inget mer omanligt än att tvingas erkänna att man är ohändig. Gäller speciellt 40-talister. De är bäst på allt.
...oops! en brandfackla
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Som jag tolkar det hela så har inget direkt akut farligt uppstått. Däremot så har den som kopplat in ellementet uppenbarligen inte haft någon koll på vad han gjort, och det kunde lika gärna gått väldigt illa.
Om jag förstår det rätt så har ellementet varit inkopplat mellan en fas och skyddsjord. Jorden har alltså fått fungera som nolla?
Så långt är det illa men inte direkt livsfarligt. ellementet har inte blivit spänningsförande. Man kan ju fråga sig var ellementets skyddsjord var inkopplad? För om den i sin tur satt på en fasledare, DÅ blir det väldigt farligt.
Dessutom så har man ju troligen nu haft ellementet utan att skyddsjorden på ellementet varit inkopplad (förhoppningsvis) det innebär att om det blivit isolationsfel dessutom i ellementet så skulle det också blivit akut livsfarligt.
Om jag förstår det rätt så har ellementet varit inkopplat mellan en fas och skyddsjord. Jorden har alltså fått fungera som nolla?
Så långt är det illa men inte direkt livsfarligt. ellementet har inte blivit spänningsförande. Man kan ju fråga sig var ellementets skyddsjord var inkopplad? För om den i sin tur satt på en fasledare, DÅ blir det väldigt farligt.
Dessutom så har man ju troligen nu haft ellementet utan att skyddsjorden på ellementet varit inkopplad (förhoppningsvis) det innebär att om det blivit isolationsfel dessutom i ellementet så skulle det också blivit akut livsfarligt.
hempularen skrev:Om jag förstår det rätt så har ellementet varit inkopplat mellan en fas och skyddsjord. Jorden har alltså fått fungera som nolla?
Som jag har förstått det så var elementet av 400 V-typ och den ena fasen och skyddsjorden hade bytt plats. Alltså blev det 230 V till elementet och lika mycket ut i höljet = fullständigt livsfarligt.
På bilden mäter han i elementets fäste (antar jag?) och får 230V mot jord. Så det verkar absolut ha varit direkt livsfarligt. Om det inte funnits något annat jordat i närheten kan det mycket väl passerat obemärkt under ganska lång tid, tills en dag då någon stackare råkar bli en bra väg till jord.