Mest imponerande att hen lyckades köra på högerväggen.

• Haha
  • Gilla
RoBo och 4 till
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Svårt att säga något om den lastningen när hen fortfarande är onne och plockar.
Jag var själv på Bauhaus och köpte virke för drygt en vecka sen.
Den lastningen som jag hade inne på området kunde platsat i tråden, men det första jag gjorde när jag kom utanför var att såga upp i rätt längder och spänna fast ordentligt innan jag rullade i väg. Jag spenderade lätt dubbla tiden utanför mot innanför.
Det är ju lite så fall till fall. Vissa dagar är det ju kaos inne på en brädgård. Igår skulle jag ha 4 brädor. Tar 5 minuter att hitta och slänga på. Men det tog längre tid att stå i kö för att få en plats för att stå bra då folk ställer sig mitt i körbanan. Det fick 2 personer tji för när en trailerdragare kom för leverans så de fick köra ett varv till. Jag stod bra där man skulle =)
Men ibland kör jag med ut på stora parkeringen utanför för att i lugn och ro spänna.
Men när jag var där igår så var det en gubbe som hade lagt ett par reglar uppe på en ranglig stålställning på sitt 70 talssläp och bundit med slitna balaband. Det var säkert inget fel på surrningen för där var det större riska att ställningen gick åt helvete.

Fairlane
Rkarlsson skrev:
Det är ju lite så fall till fall. Vissa dagar är det ju kaos inne på en brädgård. Igår skulle jag ha 4 brädor. Tar 5 minuter att hitta och slänga på. Men det tog längre tid att stå i kö för att få en plats för att stå bra då folk ställer sig mitt i körbanan. Det fick 2 personer tji för när en trailerdragare kom för leverans så de fick köra ett varv till. Jag stod bra där man skulle =)
Men ibland kör jag med ut på stora parkeringen utanför för att i lugn och ro spänna.
Men när jag var där igår så var det en gubbe som hade lagt ett par reglar uppe på en ranglig stålställning på sitt 70 talssläp och bundit med slitna balaband. Det var säkert inget fel på surrningen för där var det större riska att ställningen gick åt helvete.
Visst är det så. I mitt fall sist så visste jag att jag att alla delar skulle vara kortare än 250 (släpet längd) och man får inte såga innan man betalt så jag lutade helt enkelt brädorna mot gallret och körde ut och sågade. Det var fler som gjorde som jag, så det är lite vanskligt att dra slutsatser från hur det ser ut innan man passerat kassan.
Den gången parkerade faktiskt alla riktigt bra och man hjälptes åt. Gången innan skulle jag bara köpa 4 säckar sand till sandlådan. dt tog tid för någon tyckte tydligen att bästa stället att parkera var mitt i gången och sen kan man lugnt lämna sin bil för att strosa runt och leta efter det man ska ha på andra ställen. :mad:

A
Fairlane Fairlane skrev:
Visst är det så. I mitt fall sist så visste jag att jag att alla delar skulle vara kortare än 250 (släpet längd) och man får inte såga innan man betalt så jag lutade helt enkelt brädorna mot gallret och körde ut och sågade. Det var fler som gjorde som jag, så det är lite vanskligt att dra slutsatser från hur det ser ut innan man passerat kassan.
Den gången parkerade faktiskt alla riktigt bra och man hjälptes åt. Gången innan skulle jag bara köpa 4 säckar sand till sandlådan. dt tog tid för någon tyckte tydligen att bästa stället att parkera var mitt i gången och sen kan man lugnt lämna sin bil för att strosa runt och leta efter det man ska ha på andra ställen. :mad:
Vid sådana tillfällen borde det vara tillåtet för personal att ta truck och flytta på bilarna. Vid vårt så får man såga direkt vid köplatsen ut men inte förrän de har mätt. Där skulle jag hellre se att de slängde upp sågbord utanför gården för det blir kaos även i mätkön.
Man kan bara dra slutsats egentligen när man ser att spännband sitter på och inte innan =)

En av gångerna nu i vår så fick jag en utskällning av en argsint ungdom för att jag var minsann ivägen för honom att köra ut från gården. Men både bil och släp stod inom rutan för att köra ut. Det var däremot bilen som stod bredvid min som korkade igen hela gården, men i med den föraren strosade runt på gården och inte visade sig så fick jag ta det.
Han tystnade faktiskt ganska snabbt.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
JanneJanne123
Fairlane Fairlane skrev:
Av just den anledningen går jag alltid in på drive-in med kundvagn om jag ska ha grejer som inte nödvändigtvis måste lyftas på släpet/bilen direkt och lastar på parkeringen istället. Har råkat ut för att folk står i vägen allt för många gånger.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Lite OT, men eftersom jag gärna undviker att hamna i den här tråden via någon annan så testar jag om jag kan förekomma det.

Är det någon som kan ge mig råd om hur jag ska lasta skivorna till altantaket på ett öppet släp? Skivorna (plast, trapetstak) är 1135x3000 mm och släpet har en lastyta om 1250x2650 mm så skivorna får plats på bredden, men inte på längden. Jag har inget bara lämmar på släpet så inget galler eller väggar.

Jag har bara några km till byggvaruhuset, om det spelar någon roll, och jag kan hålla mig till vägar med lägre hastigheter om det hjälper.

Det är väl bara att lägga på skivorna, en plywood eller liknande ovanpå för att sprida lasten för plastskivorna är väl rätt veka samt nån regelkontstruktion så det kommer över lämmarna och därefter spännband utanför lämmarna över reglarna. Har själv en plywood och reglar spikade med en liggande 120 nertill, stående 145 samt en liggande 120 upptill för just sådana lastningsfall.

• Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
Fairlane
Jag vet inte jag... Visserligen går det nog att se ut genom högerrutan och troligen klarar man lastvikten, om än inte med så stor marginal. Jag tror det kom en bunt till innan spännremmen kom fram och spände ner bakluckan.

Jag kanske är feg, men jag hade inte kastat så.

Röd bil överlastad med långa träplankor som sticker ut från öppen baklucka i ett varuhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Bettan74 och 6 till
  • Laddar…
Idag var det poliskontroll av släpen som var på väg till återvinningen. Polisen hade att göra....

• Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
G
tttomten tttomten skrev:
Idag var det poliskontroll av släpen som var på väg till återvinningen. Polisen hade att göra....
Hade varit kul att se (y)

• Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Jag vet inte jag... Visserligen går det nog att se ut genom högerrutan och troligen klarar man lastvikten, om än inte med så stor marginal. Jag tror det kom en bunt till innan spännremmen kom fram och spände ner bakluckan.

Jag kanske är feg, men jag hade inte kastat så.

[bild]
Så gör man om man hatar sin bil =) Men att bara dra ner bakluckan gör ju inte så värst mycket. Och ska de långt så är det ju farligt för de som sitter i kupen dessutom.

Såg en sådan som gjorde exakt så. Med skillnaden att inne på brädgården så låg brädorna redan där nere på asfalten, ända från framrutan.

...

• Grön bil med släpvagn lastad med långa träplankor vid en bygghandel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Screew och 19 till
  • Laddar…
P patfred skrev:
...
gummiträd? :rofl:

• Haha
  • Gilla
Screew och 3 till
  • Laddar…
Brädorna längre än tanken...:rolleyes:

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Jag snodde bilden från en bekants instagram. Det skall tydligen ha utspelat sig på byggmax någonstans runt Växjö

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.