1 207 287 läst ·
5 440 svar
1207k läst
5,4k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Det krävs bara B-kort för att frakta prylar yrkesmässigt. Budbil exempelvis med lätt lastbil.K Kasken skrev:Det finns en hård gräns mellan personbil och lätt lastbil, busenkel är den också.
En lastbil (oavsett totalvikt) är utformad för att primärt frakta gods, en personbil är inrättad för att frakta ett mindre antal personer och deras ev bagage.
Ska du åka omkring o frakta prylar med ett fordon som är utformat för just detta så krävs det också att du som förare har utbildning för att göra just detta, om det ska ske på ett vettigt och trafiksäkert sätt.
Du behöver mer utbildning för att köra taxi inriktad sjukresor än att köra en skåpbil du får lasta 900 kg i =)
Vi behöver definitivt inte mer regelverk och behörigheter i Sverige.
Nä, det hade egentligen räckt att B96 /utökadB eller vad man nu kallar det behövs för att få dra släp. Har tagit både det och BE och utökat B är i princip "koppla på och kör en runda med ett släp". Det svåraste är momentet att vända i en 3-vägskorsning.D Daniel 109 skrev:
Men är inte det ett argument för att man borde ha lite utbildning i att köra med släp i det vanliga B-körkortet? Lite teori om vad som händer vid fel viktfördelning, lite om lastsäkring och även manöverprov tycker jag är rimligt om man ska köra med släp.Tomtom79 skrev:
Eftersom B96/utökat B bara är att kunna köra lite med släp och inte tar upp mer teori än så känns det orimligt att man sen ska få köra med tunga/tungt lastade släp... Det kanske borde vara krav på släpbehörighet i enklare utförande för lätta släp och sen BE för tungt släp?
Det som står om surrning och lastsäkring i BE-boken är bra för alla att veta men särskilt när man börjar öka vikten på släpet och lasten. Sen finns det mer som är av intresse i boken även om det som står om körjournaler och vilotider etc känns som så pass yrkesförarspecifikt att det kunde vara en separat utbildning för yrkesförare. Jag som privatförare vill kunna få dra ett båtsläp, husvagn eller tyngre lastat transportsläp men har inga planer på att börja föra bok eller körjournal.
Det är lika faschinerande varje gång att åka till återvinningscentralen och se hur folk ska backa in släp eller bara köra mellan två parkerade bilar
För att inte tala om alla som kör upp tätt bakom när man själv ska backa in i en ficka och behöver lite svängrum....
Det där med lastsäkring osv finns ju med i teorin för vanligt körkort egentligen. Man ska ju säkra lasten även i en bil eller lätt lastbil. Men som du skriver, teori om vad som händer om man fördelar den fel på ett släp mm borde ingå. Det är inget teoriprov på B96 men du ska ju ha ett lastat släp och förklara hur du gjort så det kommer ju in, om än ganska översiktligt.T Testarn skrev:Men är inte det ett argument för att man borde ha lite utbildning i att köra med släp i det vanliga B-körkortet? Lite teori om vad som händer vid fel viktfördelning, lite om lastsäkring och även manöverprov tycker jag är rimligt om man ska köra med släp.
Eftersom B96/utökat B bara är att kunna köra lite med släp och inte tar upp mer teori än så känns det orimligt att man sen ska få köra med tunga/tungt lastade släp... Det kanske borde vara krav på släpbehörighet i enklare utförande för lätta släp och sen BE för tungt släp?
Det som står om surrning och lastsäkring i BE-boken är bra för alla att veta men särskilt när man börjar öka vikten på släpet och lasten. Sen finns det mer som är av intresse i boken även om det som står om körjournaler och vilotider etc känns som så pass yrkesförarspecifikt att det kunde vara en separat utbildning för yrkesförare. Jag som privatförare vill kunna få dra ett båtsläp, husvagn eller tyngre lastat transportsläp men har inga planer på att börja föra bok eller körjournal.
Det är lika faschinerande varje gång att åka till återvinningscentralen och se hur folk ska backa in släp eller bara köra mellan två parkerade bilar
För att inte tala om alla som kör upp tätt bakom när man själv ska backa in i en ficka och behöver lite svängrum....
Men jag hade föredragit ha enbart B utan att få dra något alls samt BE för att få köra med alla släp en personbil får dra. Då hade alla som drar släp visat att de kan köra med det, åtminstone när man tog kortet. Lite som att man tog bort möjligheten att köra motorcykel när man tagit körkort för bil...
Det finns ingen hård gräns mellan personbil och lätt lastbil, det räcker att man plockar bort baksätet och sätter upp ett lastgaller så kan du regga om en v70 till lätt lastbil.K Kasken skrev:Det finns en hård gräns mellan personbil och lätt lastbil, busenkel är den också.
En lastbil (oavsett totalvikt) är utformad för att primärt frakta gods, en personbil är inrättad för att frakta ett mindre antal personer och deras ev bagage.
Ska du åka omkring o frakta prylar med ett fordon som är utformat för just detta så krävs det också att du som förare har utbildning för att göra just detta, om det ska ske på ett vettigt och trafiksäkert sätt.
Och vad gäller mitt fall så använder jag min lätta lastbil precis likadant som jag hade använt en vanlig personbil med enda skillnaden att i nuläget så är lastutrymmet mer oömt.
Jag har en minibuss med 9 sittplatser, så då är det otvetydigt en personbil. Men tar jag ut alla baksäten (två bänkrader) blir det plötsligt väldigt mycket lastutrymme. Och då är det kanske lika busenkelt längre.K Kasken skrev:
Sedan undrar jag hur stort problemet egentligen är? Är det någon som har olycksstatistik? De bilder på lastbilar som skadades pga dålig lastsäkring var från Kina.
Tyvärr ingen bild (skyller på 2-åringen som är helt oduglig som fotograf) men såg precis ett ekipage som verkade ha någon typ av skivmaterial lastat.
Direkt på taket, dvs utan takräcke.
Surrat i sidled med en bogseringslina av den här typen:
Dvs runt skivan och in genom bakrutorna.
I längsled var metoden förstänging och surrning. Förstängning i meningen att den låg precis framför antennen på taket, och surrningen en bagagestropp/gummistropp med krok. En krok runt framkant, lindad ett varv runt bogserlinan och sedan andra kroken fäst i antennen.
Direkt på taket, dvs utan takräcke.
Surrat i sidled med en bogseringslina av den här typen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dvs runt skivan och in genom bakrutorna.
I längsled var metoden förstänging och surrning. Förstängning i meningen att den låg precis framför antennen på taket, och surrningen en bagagestropp/gummistropp med krok. En krok runt framkant, lindad ett varv runt bogserlinan och sedan andra kroken fäst i antennen.
Av egen erfarenhet så brukar chaufförer av lastbilar som kommer från Tyskland, Polen etc. surra sin last med betydligt många fler band än inhemska chaufförer. Är kraven strängare på detta söderut?
G
GammelMan99
Elektroniktokig
· Lövånger
· 270 inlägg
GammelMan99
Elektroniktokig
- Lövånger
- 270 inlägg
Många artiklar man läser i Proffs och Trailer tycker jag visar på motsatsen då det brukar vara väldigt många utländska chaufförer som åker på böter jämfört med svenska chaufförer vid samma kontroll, avseende på lastsäkring, överlaster m.m.F Fluxor skrev:
Behöver ju inte vara så i verkligheten men det är den bilden jag fått, jag har aldrig haft möjligheten att granska annat än det jag själv gjort och kollegor på samma åkeri.
Jag lastar och lossar ju en del bilar i veckorna.F Fluxor skrev:
Kan ta exempel idag.
Svenska bilarna, ingenting var lastsäkrat. En bil hade en pall mitt på flaket utan något framför eller bakom, den vägde ca 100kg. Han hade alltså inte flyttat fram till väggen efter han lossat allt annat.
Polsk lastbil med metall, rejäla band över varje rad på trailern. När han lossade allt så var det en rejäl bunke på golvet. Extremt hjälpsam polack dessutom, han var väl glad för att jag var trevlig och kunde skoja lite med honom.
Mindre budbilar, allt ligger huller om buller och de får leta paket.
Lossade en full trailer med ca 25-30 ton för några veckor sedan, allt var korrekt surrat och riktigt fint uppställt.
De få svenska chaufförerna som faktiskt surrar ordentligt är dem som kör skrymmande gods som är nästan lika högt som i tak och 4-6 meter långt, men de vill nog inte råka välta det då de blir jobbigt.
Men det finns såklart utländska som kör dåligt lastat med. Det har ibland ramlat ut palla när de öppnar luckan.