U
useless useless skrev:
Enligt de bromstestvideor jag har kollat på verkar en 15-tons långtradare stanna från 80 km/h på ca 3 sekunder. Det ger en retardation på 7,3 m/s2, vilket är ungefär 0,75 g.
Det är väl i närheten av 0,8 g?
Långtradare på 15t?

Olastad.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Måste det analyseras till oändlighet för jämnan? Kan vi inte bara få skratta åt tveksamma surrningar och ni skapar en annan tråd där ni inte kan komma överens om det håller eller inte?

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Dilato och 8 till
  • Laddar…
U
useless useless skrev:
Olastad.
Lite udda men hänger med bättre då. Om man pratar lastbilar i ton brukar man ange GVW eller GTW. 18t lastbil är en 4x2 distributionsbil vanligen. Långtradare är typiskt 64t :)

Redigerat:
  • Gilla
M.Bergman
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Måste det analyseras till oändlighet för jämnan? Kan vi inte bara få skratta och tveksamma surrningar och ni skapar en annan tråd där ni inte kan komma överens och det håller eller inte?
Nä.

• Haha
Testarn
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
..... då det numera bara är krav på att surrningen ska klara 80% av vikten framåt.
Mmm... Dessutom sker övningskörningen och uppkörning med automatväxlade bilar numera.

När jag gick i skolan o lärde mig detta så var det krav på att lastsäkringen skulle hålla för dubbla lastvikten framåt, just för att man skulle ha en chans att slippa få skiten i bakhuvudet vid ett ev "tvärstopp".

Man kan ju undra om utveckling går framåt eller bakåt?

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Maria T
Inga foton på taskig surrning men under veckan som gick har jag dels väjt för en tappad lastpall på väg
73 söderut mellan Skogås och Länna, samt en kontinentalsäng (eller om det heter madrass) på 73:an norrut i höjd med Globen. En lastpall fraktas väl sällan på taket men sängen gjorde det med stor sannolikhet så jag kan inte begripa hur man kan undgå att märka hur den helt plötsligt saknas 😔

• Ledsen
Fairlane
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
En lastpall fraktas väl sällan på taket men sängen gjorde det med stor sannolikhet så jag kan inte begripa hur man kan undgå att märka hur den helt plötsligt saknas 😔
Jag skulle kunna betala en bra slant för att se minen på dem när de kommer fram!

• Haha
GammelMan99 och 3 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Inga foton på taskig surrning men under veckan som gick har jag dels väjt för en tappad lastpall på väg
73 söderut mellan Skogås och Länna, samt en kontinentalsäng (eller om det heter madrass) på 73:an norrut i höjd med Globen. En lastpall fraktas väl sällan på taket men sängen gjorde det med stor sannolikhet så jag kan inte begripa hur man kan undgå att märka hur den helt plötsligt saknas 😔
De märkte säkert att de tappade den men körde vidare utan åtgärd för att komma undan ansvar. Vem vill förresten ha en säng som tappats från ett biltak?

P
Maria T Maria T skrev:
Dom kanske inte orkade åka ända till tippen med madrassen hel enkelt🙃

• Ledsen
Maria T
  • Laddar…
E Eld skrev:
De märkte säkert att de tappade den men körde vidare utan åtgärd för att komma undan ansvar. Vem vill förresten ha en säng som tappats från ett biltak?
De får nog ligga lågt ett tag helt enkelt

• Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Mmm... Dessutom sker övningskörningen och uppkörning med automatväxlade bilar numera.

När jag gick i skolan o lärde mig detta så var det krav på att lastsäkringen skulle hålla för dubbla lastvikten framåt, just för att man skulle ha en chans att slippa få skiten i bakhuvudet vid ett ev "tvärstopp".

Man kan ju undra om utveckling går framåt eller bakåt?
Inte för alla, jag tog mitt BE för två år sen med manuellt växlad bil så det beror till stor del på vad körskolan har att tillgå eller vad man äger/lånar för bil om man kör upp privat.

A Alexn72 skrev:
De får nog ligga lågt ett tag helt enkelt
Det blev nog bara godnatt...

• Haha
Maria T
  • Laddar…
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nix, det är långt ifrån alla som övningskör och gör uppkörningen med automatväxlad bil.

Det är ca 33% som tar körkort för automat,
[länk]
Fast nu pratade vi väl om C-kort?

• Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.