1 251 065 läst ·
5 589 svar
1251k läst
5,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Husägare
· Jönköping
· 5 859 inlägg
Dalande hastighet är det bästa, kontrollerat och långsamt sakta ner till en hastighet man behagar att kunna kontrollera. Sen ta en funderare vad man gjorde för fel.ricebridge skrev:
Hastigheten är helt klart en faktor men jag kan själv konstatera att jag kan köra väldigt fort med ett korrekt lastat släp, utan vobbel, men också väldigt långsamt innan vobbel kommer om det är fellastat.ricebridge skrev:
Husägare
· Jönköping
· 5 859 inlägg
Ja, det ena utesluter ju inte det andra osv. Man kan väl säga att varje lastat släp har sin egen maxhastighet — och den är långtifrån alltid den som står på hastighetsskyltarna eller i typgodkännandet. Om man säger så.MathiasS skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Ja, det är möjligt. Men att rekommendera att brasa på ett tämligen okontrollerat sätt med bara framhjulen ser jag inte som ett rimligt råd. Jag ser inga fördelar med det.MathiasS skrev:
Som jag förstår det handlar det bara om det blir för mycket broms om du använder färdbromsen och då gör man saken värre. Även motorbromsning är en risk i ett sådant läge. Vissa menar att det hjälper att öka faraten momentant, men det kan ju få konsekvenser om det onte löser problemet.....
Helst skulle man ju vilja bromsa lätt bara med bakbromsarna eller med släpet (och kanske är det därför motorbroms-rådet hängt kvar från tiden då många bilar var bakhjulsdrivna).
På gränsen att detta hör hemma i tråden men en liten anekdot från när min fru körde upp till Bohuslän nyligen.
Hon blev invinkad av polis men det visade sig vara lastbilen bakom de ville ha in. Det var många lastbilar och poliser på plats och tydligen var det också utbildning för nya poliser i samband med kontrollerna.
Så de passade på att "kontrollera" vår sjusitsbil, hon fick blåsa och de kollade däck.
Poängen är att hon fick beröm för att alla väskor och lådor var täckta med lastnät låst med fyra rejäla karbinhakar. Som polisen tydligen sade: "Guldstjärna för lastsäkrandet"...
Hon blev invinkad av polis men det visade sig vara lastbilen bakom de ville ha in. Det var många lastbilar och poliser på plats och tydligen var det också utbildning för nya poliser i samband med kontrollerna.
Så de passade på att "kontrollera" vår sjusitsbil, hon fick blåsa och de kollade däck.
Poängen är att hon fick beröm för att alla väskor och lådor var täckta med lastnät låst med fyra rejäla karbinhakar. Som polisen tydligen sade: "Guldstjärna för lastsäkrandet"...
Medlem
· Gullspång
· 233 inlägg
Det finns kärringar som kan också. Hälsa henne det och 👍Fario skrev:
På gränsen att detta hör hemma i tråden men en liten anekdot från när min fru körde upp till Bohuslän nyligen.