RoTe
H Helmersson skrev:
krävs ett visst antal körtimmar med buss eller lastbil per år för att få köra fler än 8 passagerare i en buss.
Du råkar inte ha en källa på ditt påstående? Jag har bl.a. D-kort och har numera ett utgånget YKB. Nyfiken på vad som ändrats sedan sist jag satt i skolbänken.

Cheesen
RoTe RoTe skrev:
Men sluta sprid felaktigheter då? Det spelar ingen roll om man är privatperson, enskild firma, anställd av ett AB. Är transporten inte yrkesmässig kräver den inte YKB.
Ja så är det men problemet är allt krångel som du kommer att ha innan du bevisat detta i tinget. (Det är där du hamnar nämligen). Har en kollega som gick den vägen då han lånat en bil vid en flytt. Det var det inte värt för tro inte att du får ersättning för din arbetsdag. Det var dessutom tydligen väldigt mycket som skulle bevisas för att det inte skulle vara yrkesmässigt.

Firman som lånade ut bilen hade företagsbot på mer än 10 000:- överhängande så dom var dock villiga att arbeta lite grand i tinget.

Kollegan fick dock stå för boten på 3600:- som han fick för färdskrivaren då han hade använt rattarna på fel sätt och satt sig på rast när han körde.

Cheesen Cheesen skrev:
Lagen kan säga att det är ok men Trafikpolisen säger nej. och du får dessutom en bot för felaktig användning av rattarna på färdskrivaren.
Kan hända att ni har knepiga trafikpolisen i Boden nuförtiden, när jag bodde där var dem ok.

Men visst, råkar man ut för för en polis som inte följer lagen kan det ju bli problematiskt.

/Andreas

C
Cheesen Cheesen skrev:
Att köra lastbil privat är endast görligt utan YKB om du äger bilen själv och inte driver någon firma av något slag.
Vad gäller för traktor med tungt släp?
Funkar ju inte alltid med BE längre om jag förstått det rätt.

Cheesen
E eal skrev:
Kan hända att ni har knepiga trafikpolisen i Boden nuförtiden, när jag bodde där var dem ok.

Men visst, råkar man ut för för en polis som inte följer lagen kan det ju bli problematiskt.

/Andreas
Jag har upplevt trafikpoliserrnas sämsta sida. Anledning nr 2 till att jag slutat med yrkesmässig trafik. (Sista året jag körde så fanns det dock bara 1 polis och 1 civil i tunggruppen i norrbotten.)

Cheesen
C cpalm skrev:
enligt transportstyrelsen så krävs C eller CE
  • Om du ska köra traktor a eller b med tillkopplade släp i yrkesmässig godstrafik krävs behörigheten C eller CE (enligt 2 kap. 10 § yrkestrafiklagen).
Såvitt jag vet så får du köra din jordbrukstraktor med tillhörande tvåaxligt släp och 24 höbalar med endast behörighet AM. Men det är jag däremot osäker på.

C cpalm skrev:
  • Om du ska köra traktor a eller b med tillkopplade släp i yrkesmässig godstrafik krävs behörigheten C eller CE (enligt 2 kap. 10 § yrkestrafiklagen).
Enl transportstyrelsen

Obs att "yrkesmässig godstrafik" är en snävt begränsad sak.

/Andreas

Sedan finns denna "hävd" också att ta hänsyn till:

Bild av textavsnitt ur lagtext om hävdvunna rättigheter gällande yrkeskompetensbevis för körkort.

Kan man tolka detta som att vi med äldre körkort kan köra utan YKB?

Cheesen
R roli skrev:
Sedan finns denna "hävd" också att ta hänsyn till:

[bild]

Kan man tolka detta som att vi med äldre körkort kan köra utan YKB?
Det var en övergångsregel såvitt jag vet. Behövde inte ha YKB förrän 2016 tror jag det var när jag körde.

Ni som har tung behörighet och funderar på att inte förlänga den pga läkarundersökning och ingen egen veteranlastbil, tänk igenom det noga.

Man kan eventuellt råka köpa en lastbilsreggad onödigt stor husbil någon gång har jag hört. Då är det inte så dumt att ett passande körkort…

/Johan, som varken har tung behörighet eller lastbilsreggad husbil, än. :cool:

• Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
M Mr B skrev:
Ni som har tung behörighet och funderar på att inte förlänga den pga läkarundersökning och ingen egen veteranlastbil, tänk igenom det noga.

Man kan eventuellt råka köpa en lastbilsreggad onödigt stor husbil någon gång har jag hört. Då är det inte så dumt att ett passande körkort…

/Johan, som varken har tung behörighet eller lastbilsreggad husbil, än. :cool:
Det är inte så svårt att återta en behörighet om nu husbilsbehovet skulle uppstå. Men numer får du ju köra större husbilar än 3500 kg på B-kort och har du liksom undertecknad Bkort från före 1996 så får du köra husbilen om den är klassa som personbil oavsett hur stor den är.

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Du råkar inte ha en källa på ditt påstående? Jag har bl.a. D-kort och har numera ett utgånget YKB. Nyfiken på vad som ändrats sedan sist jag satt i skolbänken.
Hittar faktiskt inget om det när jag letar. Kan vara så att regeln försvann i och med införandet av YKB. Det uppfyller ju lite samma syfte.
Eller så har jag helt enkelt fel för mig .

RoTe
Cheesen Cheesen skrev:
Ja så är det men problemet är allt krångel som du kommer att ha innan du bevisat detta i tinget. (Det är där du hamnar nämligen). Har en kollega som gick den vägen då han lånat en bil vid en flytt. Det var det inte värt för tro inte att du får ersättning för din arbetsdag. Det var dessutom tydligen väldigt mycket som skulle bevisas för att det inte skulle vara yrkesmässigt.

Firman som lånade ut bilen hade företagsbot på mer än 10 000:- överhängande så dom var dock villiga att arbeta lite grand i tinget.

Kollegan fick dock stå för boten på 3600:- som han fick för färdskrivaren då han hade använt rattarna på fel sätt och satt sig på rast när han körde.
Ok, vi säger så... Låt mig göra vad jag vill inom lagens råmärken. Det råder inte omvänd bevisbörda i Sverige.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Cheesen
RoTe RoTe skrev:
Ok, vi säger så... Låt mig göra vad jag vill inom lagens råmärken. Det råder inte omvänd bevisbörda i Sverige.
Nej. Men trafikpolisen har bevis på att du kört yrkesmässig trafik i och med att du framfört ett yrkesfordon. Då är det upp till dig att visa att det inte är så.

C
Cheesen Cheesen skrev:
enligt transportstyrelsen så krävs C eller CE
Ja precis, var nog lite otydlig där men min fundering var hur det är med YKB i det fallet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.