jarlh jarlh skrev:
Är det här godtagbart?
[bild]
Notera att bilden är tagen snett underifrån. Jag satt i bilen bakom och fotograferade uppåt.
Dags att ringa polisen, ärligt talat.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Fairlane
Hamnade bakom en bil med släp på hemväg idag. På släpet ligger en pall med vad som såg ut som takpannor. Det såg rätt bra lastat ut vad avser viktfördelningen, men bara så länge det inte rörde på sig, för det var helt utan lastsäkring (om inte vikten i sig räknas som lastsäkring:rolleyes:).

Ska man säga något positivt ur säkerhetssynpunkt så var det väl att föraren körde långtsamt, max 50 km/h även där det var 70 km/h. 50 km/h räcker nog rätt bra ändå om det börjar röra på sig.

hsd
jarlh jarlh skrev:
Är det här godtagbart?
[bild]
Notera att bilden är tagen snett underifrån. Jag satt i bilen bakom och fotograferade uppåt.
Ingen risk att stenen trillar av, händer något far det framåt eller åt sidan

richardtenggren
Förra veckan såg vi en firmabil med släp och gallergrindar, på släpet fanns det några pallar staplade med stora rördelar för ventilation. När bil och släp sedan passerade ett farthinder så studsade en pall med en rörböj up och landade upp och ner längre bak på släpet…

Ungefär som att gallergrindar innebär att lastsäkring inte behövs :p

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Här är ju förvisso containern säkrad, men lasten däri rörde sig i vinden, såg jag när det blev grönt ljus.
Ett lastnät hade nog varit på sin plats?

• Lastbil med osäkrad last av byggmaterial i container bakom personbil i trafik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Containern säkrad?

F fribygg skrev:
Containern säkrad?
Ja, räknas inte kättingarna på en liftdumperbil som lastsäkring? Om inte det räcker går det väl att trycka ner bommen över containern också :thinking:?

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Containern säkrad?
Ja, inte enligt lastsäkringsreglerna, men den kan ju rimligen inte ramla av i alla fall.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ja, räknas inte kättingarna på en liftdumperbil som lastsäkring? Om inte det räcker går det väl att trycka ner bommen över containern också :thinking:?
Jo om den säkrades med bommen vore det bara lastnätet som saknades, nu har jag svårt att se att varken containern eller innehållet är säkrat.

P
H Hjulvridarn skrev:
Här är ju förvisso containern säkrad, men lasten däri rörde sig i vinden, såg jag när det blev grönt ljus.
Ett lastnät hade nog varit på sin plats?
De var bara en latmask. Kommer han undan så slapp han ju kasta det nätet/pressenningen.

Våra container av den modellen kastar de presenning annars fyller de vägen när de kör =)

hsd hsd skrev:
Ingen risk att stenen trillar av, händer något far det framåt eller åt sidan
Fel, prova att starta med det där lasset i en (lätt) uppförsbacke och se vad som händer :seenoevil:

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Fel, prova att starta med det där lasset i en (lätt) uppförsbacke och se vad som händer :seenoevil:
Eller kör lite för fort över ett farthinder eller ett potthål.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
B b8q skrev:
Eller kör lite för fort över ett farthinder eller ett potthål.
Det fanns ett brutalt tvärt farthinder precis innan jag tog bilden, och en uppförsbacke hundra meter efter.

Hittade dessa bilder jag tog för någon månad sen på väg ut från K-Rauta. Ja, tagna från bakom ratten. Ja, det är utstakningspinnar i bild i min bil. Ja, de är fastspända och ja, jag är ensam i bilen.

Ingen surrning alls. Jag skulle svänga vänster och galningen på bilden höger, så jag fick aldrig se slutet.

Bild sedd från bilens förarsida visar en släpvagn med högt lastade säckar som inte är fastsurrade.
Skapa konto
Vy från bilens förarsäte visar en annan bil överlastad med säckar av byggmaterial, osäkrade, sett genom ett öppet bakluckefönster.
Skapa konto

• Wow
  • Haha
  • Gilla
patfred och 9 till
  • Laddar…
Hade nästan varit värt en omväg för att få se hur det gick!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.