Jag glömde att ställa in skottkärran i höstas, och nu ser träskalmarna hemska ut med svartmögel.

De är tydligen helt obehandlade.

Går väl att sandpappra bort svartmöglet, men hur bör jag behandla träskalmarna så de blir lite mer tåliga?

En annan fundering jag har är om det går att få tag i ett hjul med riktigt kullager, verkar bara vara glidlager på denna och nu kärvar det en del.

Grön skottkärra med träskalmar och rött hjul, diskuteras problem med svartmögel och lagerbyte i forumtråd om underhåll och renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sandpappra ordentligt och vanlig träolja några gånger,så håller det nog bra. Hjulet blir att ta bort,göra rent och fett på axel och plast. Billig kärra, billig konstruktion. Bara gilla läget att smörja ett par gånger om året.

Det där är väl ingen billig skottkärra?

• Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
O olotor skrev:
Det där är väl ingen billig skottkärra?
Jag köpte den på Granngården för 1799:- inkl. moms.

Den är ju lätt och smidig, men naturligtvis inte värsta proffskärran med kullagrat hjul.

Men det kanske räcker att fetta in glidlagret, kör mest ved med kärran.

Tänkte om det gick att få tagi ett kullagrat hjul till bra pris, så skulle det bli ett lyft.

S Superrobban skrev:
Jag köpte den på Granngården för 1799:- inkl. moms.

Den är ju lätt och smidig, men naturligtvis inte värsta proffskärran med kullagrat hjul.

Tänkte om det gick att få tagi ett kullagrat hjul till bra pris, så skulle det bli ett lyft.
Och skulle kosta därefter, Finns nya kompletta på billiga varuhusen, bara ta med och jämnföra, det är liksom olika tjocklekar på axlarna och utstående delar som ska passa mellan där hjulet ska sitta.

C
S Superrobban skrev:
Fetta in lagret så går den troligen som en dröm efter det. Kullager tenderar bara att trassla i sådana där tillämpningar, de brukar helt enkelt inte vara tillräckligt kapslade/påkostade.

C cpalm skrev:
Fetta in lagret så går den troligen som en dröm efter det. Kullager tenderar bara att trassla i sådana där tillämpningar, de brukar helt enkelt inte vara tillräckligt kapslade/påkostade.
Detta var nog bästa svaret, jag tog loss hjulet och drog ut axeln.

Den var helt torr, efter att fettat in noga blev kärran lättrullad igen.

Jag lastar ju inte så tungt, så det kanske räcker bra med välsmorda glidlager.

Då ska jag ge mig på träskamlarna, såg att Bauhus säljer helt nya för 179:- styck, men det kanske räcker att sandpappra och olja dem jag har.

Tycker att denna skottkärra är bra balanserad och smidig för vedkörning.

Du behöver inte putsa något. Ge dem bara några omgångar med olja så blir det bra. Jag kör mina grejor med rå linolja+terpentin som tränger in bättre. Vill du ha lite finare/blankare yta väljer du kokt linolja.

• Gilla
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
Står skottkärran ute kommer träet att bli fult. Visst kan du slipa det snyggt igen. Men fläckarna kommer tillbaka. Olja in dem med linolja så borde det förlänga livet på dem något. Sedan kan du byta först när de går sönder.

C
S Superrobban skrev:
Jag lastar ju inte så tungt, så det kanske räcker bra med välsmorda glidlager.
Glidlager funkar bra (bäst?) även om du kör tungt, inget att oroa sig för. Se till att hålla dem smorda och rena bara.

Angående skalmarna skulle jag själv inte göra någonting annat än att se till att kärran förvaras under tak framledes. Om du inte vill fixa upp dem av rent kosmetiska anledningar så klart. Normalt är det baljan som tar slut först, inte minst i infästningen. Skulle skalmarna mot förmodan ruttna sönder så kan du ju som sagt köpa nya för en hyfsad peng, men då beror det knappast på att de fått lite svartmögel på sig.

Tycker man det är kul med lite snickeri/träarbete är det enkelt att göra nya skalmar den dag det behövs. Fick en gammal ekplanka som legat på grannens loge för 25-talet år sedan, blev till nya skalmar och fungerar fortfarande lika bra. Fick några omgånger linolja/terpentin vid tillverkning och sedan har inget gjorts. Kärran står ute året runt.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Glidlager funkar bra (bäst?) även om du kör tungt, inget att oroa sig för. Se till att hålla dem smorda och rena bara.

Angående skalmarna skulle jag själv inte göra någonting annat än att se till att kärran förvaras under tak framledes. Om du inte vill fixa upp dem av rent kosmetiska anledningar så klart. Normalt är det baljan som tar slut först, inte minst i infästningen. Skulle skalmarna mot förmodan ruttna sönder så kan du ju som sagt köpa nya för en hyfsad peng, men då beror det knappast på att de fått lite svartmögel på sig.
Just infästningen av skalmarna i plåtbaljan har jag faktiskt lite problem med. Muttrarna skakar loss då träet torkar, och när jag dragit åt dem igen har nu det fyrkantiga hålet blivit runt i den tunna plåten.

Fundrar på hur detta kan förbättras, kanske med en fjäderbricka och en större bricka vid muttern som original bara skruvas direkt mot träskalmarna?

Eller byta vagnsbulten till en med vanlig 6-kantskalle och en stor bricka inuti baljan?

C
S Superrobban skrev:
Fundrar på hur detta kan förbättras, kanske med en fjäderbricka och en större bricka vid muttern som original bara skruvas direkt mot träskalmarna?
Sätt dit nyloc-muttrar är mitt tips. En karossbricka är standardlösningen när plåten är slut runt skruvhålen, och en bricka på träsidan skadar ju inte heller.
Skall du byta skruv skulle jag hålla mig till vagnsbult så du undviker utstickande vassa skruvskallar i baljan.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
S Superrobban skrev:
Just infästningen av skalmarna i plåtbaljan har jag faktiskt lite problem med. Muttrarna skakar loss då träet torkar, och när jag dragit åt dem igen har nu det fyrkantiga hålet blivit runt i den tunna plåten.
Har muttern gått i botten på vagnsbultens gänga? Det kan gå att knacka tillbaka plåten så att hålet blir fyrkantigt igen. Eller så kan man fila upp det och ta en större vagnsbult. Eller hålla det runda huvudet med en polygrip när man drar åt. Sexkantskalle fungerar förstås också. Men den sticker upp med i baljan. Se bara till att gängan räcker till.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Har muttern gått i botten på vagnsbultens gänga? Det kan gå att knacka tillbaka plåten så att hålet blir fyrkantigt igen. Eller så kan man fila upp det och ta en större vagnsbult. Eller hålla det runda huvudet med en polygrip när man drar åt. Sexkantskalle fungerar förstås också. Men den sticker upp med i baljan. Se bara till att gängan räcker till.
Ja, muttern hade faktiskt gått i botten på vangsbultens gänga.

Lade nu dit två stora brickor vid muttern, då gick det att dra åt igen.

Ska leta fram nylockmuttrar, tror jag har några liggandes.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.